näver sulor

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

näver sulor

Inläggav Irmi » 25 juni 2007, 20:56

jag har ett litet problem, jag har nämligen tänkt att tova ett par sulor med näver innuti, jag vet dock inte hur jag ska få loss nävern från själva trädet... Är det någon som har ett tips hur man gör så skulle jag bli super glad [:D]
Irmi

Inläggav Per Runberg » 25 juni 2007, 21:34

Se först till att du har lov av skogsägaren det är nämligen förbjudet att ta delar av levande träd utan lov.

Du har tur. Du har nämligen prickat rätt i näversässongen som brukar vara i några få veckor om året och just runt midsommar. För att få loss ett flak näver skär du med kniven ett varv runt stammen genom nävern. Var noga med att inte skada underbarken så tar inte heller trädet någon större skada. Skär sedan ett varv till runt stammen en bit längre ned. Se till så att området mellan de båda ringarna är fritt från grenar. Förbind sedan de båda ringarna med ett lodrät snitt. Lirka försiktigt in knivspetsen mellan näver och bark och lirka upp en flik längs hela det lodräta snittet. Ta så breda tag du kan med händerna i fliken och dra sedan loss flaket runt trädet. Om du har träffat rätt i sässongen så släpper nävern snällt.

Lycka till

/Per
Per Runberg

Inläggav Irmi » 25 juni 2007, 21:54

okey... hrm får försöka det då, efter lite förfrågningar hos min gammelmormor, som är uppväxt i norrland. Så kom vi ffram till att det kanske kunde hjälpa att slå hett vatten på trädet...hennes farmor hade gjort ngt liknande, vad tror du om det kan deet hjälpa ifall barken inte vill släppa?

/Irmi
Irmi

Inläggav Per Runberg » 25 juni 2007, 22:29

Det förfarandet har jag aldrig hört talas om tidigare men det borde fungera, under minusgrader, på vintern. Man kan få näver att släppa vid töväder efter en längre period med sträng kyla.

/Per
Per Runberg

Inläggav Irmi » 26 juni 2007, 14:08

jag behövde som tur va inte testa den metoden nu, men kanske i vinter om jag ska ha ett par nya näver sulor... Barken släppte perfekt[:D] kan dock rekomendera att inte ge sig in på att få loss näver mitt i spöregn ^^

tack för hjälpen!

Irmi
Irmi

Återgå till Läderhantverk och skor