Garvning !!! Önskar snabbt svar!

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Göpa » 5 juni 2008, 15:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lillith</i>

Jag har en älgfäll med håren kvar som jag brukar ha att sova på när jag är ute i skogen och leker. Den isolerar fantastiskt och hårar faktiskt inte så farligt.
Däremot är den ganska stel och fruktansvärt tung, så till mantel skulle jag nog välja något annat.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Då kanske det stämmer att man inte kan mjukgöra ett sånt skinn. Skinnet jag har är bara från en kvigkalv, typ 1/6 eller så jfrt storleken på ett skinn från en fullvuxen älg.
Men då ska jag åtminstone göra ett försök att bereda den (vilket år som helst).
Göpa

Inläggav Johanna Kindberg » 19 juni 2008, 13:04

Jodå, om det är älgskinn du talar om så går det att få ordentligt mjukt. Problemet som jag har upplevt det är dock att det är ganska poröst och därmed ger med sig ganska lätt så man får välja användningsomrdåe därefter...men det är älgskinn det, älgfällar har jag ingen aning om hur de funkar.
Johanna Kindberg

Inläggav Tanner » 6 mars 2009, 16:36

Jo jag, Karin Almegård, arbetar fortfarande med garvning.
Vill någon ha tag på mig, jag kan svara på de flesta frågor om garvning, prova min mail, karin.almegard@telia.com

Mvh Tanner (Karin)
Tanner

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor