Bällingskinn, hjälp tack!

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Bällingskinn, hjälp tack!

Inläggav Matti » 10 november 2007, 18:22

Okej, detta är läget.
Mjödbjörn levererade ett antal älgskånkar till mig i veckan. Underbenen will säga. De är finfina att göra hårda bensaker av, som pilspetsar och stylusar. Men när jag tog den väl inpackade benen kände jag genom plasten att bällingskinnen var kvar och att benen inte var flådda.
Nu, jag kan tänka mig en massa saker jag skulle kunna göra med sagda skinn, om inte skor så åtminstone en väska. Men jag vet väldigt lite om skinnberedning!

Så hur går jag enklast tillväga och finns det något purjo som jag kan göra av dem med minsta möjliga bearbetning?

Alternativt, finns det någon i Göteborgstrakten som vill ha några bällingskinn för en billig penning?
Matti

Inläggav Långe » 11 november 2007, 21:58

Jag skulle frysa/torka dem tills jag hade tid att garva dem.
Sedan skulle jag välja garvningsmetod beroende på vad jag skulle använda dem till. Om man ska göra bällingskor så koker man hackad sälgbark och skrubbar köttsidan med så de blir "halvgarvade" och får en rårand. Ska du göra väskor så kan du välja den metoden eller alun eller fettgarvning.

Det finns fördelar/nackdelar med alla garvningsmetoder men om du bara vill konservera skinnen så skulle jag göra en kombinationsgarvning med barkskrubbning och alungarvning. Du får dock hårda och ev spröda skinn om du inte mjukgör dem efteråt men det måste du göra med alla gavningsmetoder
Långe

Återgå till Läderhantverk och skor