Sölja av horn

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Frej » 27 juli 2008, 09:57

Jag kommer nog göra avsmalningen längre som du föreslog Eric.

Jo Mikkel jag förstår vad du menar och jag kände samma sak. Först hade jag inte tänkt att göra bältet smalare utan bara fästa hornbiten på lädret, men sedan bestämde jag mig ändå för att holka ur hornet och sticka in lädret och då blev det så här.
Skall göra på annat sätt nästa gång.

Sanslöst häftigt spänne det där med relief. Vore något att prova på [:)]
Faktum är att där har de även gjort tungan i horn eller ben. Det tänkte jag aldrig på när jag gjorde min. Orginalet kanske också har haft det.
Frej

Inläggav Eric Hejdström » 27 juli 2008, 16:56

Om man kikar på bilden ovan så ser det ju ut att vara en väldigt noggrann inpassning på tungan. Misstänker att den slits ganska fort om den inte sitter tajt på sidorna. Inte helt utan att man blir lite sugen på att göra ett själv. Men å andra sidan så har jag lukten av horn och ben färskt i näsan och vill inte gärna bli allt för påminnd...
Eric Hejdström

Inläggav Lord_Nelle » 27 juli 2008, 19:02

En gång i människans begynnelse kom St Per springande.
GUD GUD! Ropade han.
Vad är det Per sade Gud.
Människan har fällt en Älg sa St Per.
Vad är det för fel med det sa Gud.
De har börjat slipa i hornen sade Per.
Vad är det för fel med det då frågade Gud.
Men vi har glömt att ge slipat horn en lukt sa St Per.
Attans, svarade Gud, jag visste att det var något som vi hade glömt.
Nåväl, ta en doft vi redan har och använda den.
Jag fixar det lovade St Per och begav sig iväg till lagret av lukter. Där fanns alla lukter man kan tänka sig. St Per stod länge och tänkte men han kunde inte välja.
Slutligen blundade han och tog en lukt på måfå.
Tyvärr råkade St Per ta lukten av snopp.

Så nu vet ni alla varför slipat horn luktar som det gör. :-)
Lord_Nelle

Inläggav Mikkel Frederiksen » 29 november 2008, 20:36

Her kommer lige lidt bedre billeder af spænderne fra Nationalmuseet:

Bild

Bild

Bild
Mikkel Frederiksen

Inläggav Frej » 30 november 2008, 11:06

Å va snyggt det är! Lite skrämmande också nästan.
Roliga nitbrickor, de måste jag prova :) Undrar om nitarna spruckit i kanten av misstag eller om det ytterligare skall efterlikna en blomma? Ser lite misstänkt ut.
Frej

Inläggav Johan S. Moen » 30 november 2008, 19:07

Frej skrev: "Undrar om nitarna spruckit i kanten av misstag eller om det ytterligare skall efterlikna en blomma? Ser lite misstänkt ut."

Jeg tipper de er laget for å etterlikne blomster eller noe slikt. De ser altfor jevnt tilvirket ut til å være resultat av et "uhell" under bearbeidingen.

Johan Schubert Moen
Johan S. Moen

Inläggav Mikkel Frederiksen » 23 april 2010, 18:01

Jeg har også været i gang med at lave et spænde af ben nu.

Bild

Så jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om folks erfaringer med at arbejde med horn og ben. Jeg tænker især på hvilket værktøj folk bruger til at lave forskellige former for ornamentik.

Jeg har selv brugt et bor til at lave cirkel ornamentikken på spændet ovenfor. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre hvordan man laver mere advanceret ornamentik, som udskæringer, fordybninger og andet. Bruger man en speciel kniv, eller forskellige former for file?

www.haandkraft.blogspot.com
Mikkel Frederiksen

Inläggav Frej » 24 april 2010, 08:38

Grattis till påbörjat ben/hornhantverk får man säga :) Å det ser helbra ut!

Angående verktyg skulle jag tro att olika typer av knivar eller andra skärverktyg är det som gäller, tillsammans med filar.
Om man som exempel kikar på de löjligt snygga söljorna och ändbeslagen du själv postat tidigare i tråden, kanske en variant för att göra de långa spåren är att först skära upp dem med kniv och sedan då du fått ett spår att gå efter använda någon typ av nålfil för att göra spåret större och "renare".
Det är nämligen ärkesvårt att bara med kniv göra långa linjer, som kanke även skall vara flera parallella, utan att få en massa små hack och ojämnheter i sidorna av spåret. Provade kniv å fil varianten själv på senaste kammen vilket syns lite halvtaskigt här http://1.bp.blogspot.com/_quV9olw5qBk/S ... 00/kam.jpg

Sedan vad gäller mer plastisk ornamentik oavsett om det är hög eller lågrelief är nog inte fil så användbart alls. Lejonet på ändbeslaget här ovan ser i alla fall helt klart ut att vara skuret med kniv. Men hur de knivarna sedan skall vara utformade vete fan, du får nog göra antropologiska studier på nån asiatgube som slöjdar i horn eller jade och se hur han arbetar.
Men vad du gör, låt bli dremel och sånadär "multiverktyg", jag tror inte det är rätt väg.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Mikkel Frederiksen » 24 april 2010, 16:53

Jeg tænker et man måske snarere skal skrabe forbydninger ud, snarere end skære dem. Eller måske have fat i noget i stil med et lille stemmejern. Måske noget traditionelt gravør-værktøj?
Det må være vigtigt at værktøjet er meget skarpt og stålet meget hårdt.

Men jeg må undersøge det lidt nærmere. I hvert fald skal du have tak for svaret, Frej.
Det er godt at høre det fra folk der selv har arbejdet med det og gjort sig nogle fornuftige erfaringer.

Mikkel Frederiksen

Inläggav Mikkel Frederiksen » 24 april 2010, 19:16

Jeg kunne ikke lade være med at gøre endnu et forsøg. Det blev noget bedre end det første. Men der mangler stadig lidt ornamentik.

Bild

Bild

Bild

Mikkel Frederiksen

Inläggav Frej » 26 april 2010, 22:05

Mja.. jo skrapa/karva är säkert också en variant, men minns att horn och ben beter sig på samma sätt som trä i det fallet och att den yta man får blir väldigt hackig och ojämn. Ungefär så som en dåligt skrapad grusväg kan bli i vissa kurvor, bara för att ta ett ganska udda exempel ;)

Men självklart kan man använda en typ av järn som tillåter att man skär emot sig, så man får lite mer kontroll på modellerandet.
Är själv smått på gång att börja med hornsniderier så jag lovar att hojta till om jag hittar/tillverkar nåt verktyg som fungerar bra.

Kul förresten med din andra sölja där. De små "ögonen" i kanterna finns ju även på den senare elfenbenssöljan ovan. Ornament-kontinuitet :)

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor