[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vax-härda tjockt läder till sulor

Vax-härda tjockt läder till sulor

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Vax-härda tjockt läder till sulor

Inläggav Skarek » 14 juni 2007, 08:06

Jag funderar på att köpa vanligt tjockt läder för sulor på ett par framtida skor. För att göra lädret hårt funderade jag på att härda det med vax (låta smältbivax dra in i det). Någon som har erfarenhet av detta eller vill avråda mig från det?
Skarek

Inläggav Lillith » 16 juni 2007, 00:18

Vaxxhärdning blir HÅRT. Som hårdplast, ungeffär. Du vill inte ha stenhårda, spröda skivor till sulor, du vill ha sega och slittåliga sulor.
Köp rårand eller, om du inte kan få tag på det, tjockt vegetabilgarvat oxläder (2-3mm räcker om du bär skorna med patinor, men ju tjockare, desto mer att slita på)
Mätta lädret med läderolja innan du börjar använda skorna.
Lillith

Inläggav cooper » 7 augusti 2007, 21:25

Jag har provat att vaxhärda men det blir bäst om man blandar ungefär 50/50 med beck. finns att köpa i välsorterade båtaffärer.
VAd man kan göra är även att blanda i lite grus. Jag har inte provat detta själv men det ska ge lite bättre grepp under sulorna.
cooper

Inläggav Johan Käll » 7 augusti 2007, 21:49

jag hade hett läder på utsidan av mina slitsulor för att desta om det gav bättre grepp. Resultatet? efter ungefär 30 minuters marsch på vanlig snö var det bortskavt.
Johan Käll

Inläggav Edvin » 8 augusti 2007, 10:52

Jag tror att en vanlig missuppfattning är att sulorna på menågon rätta nig deltida skor ska vara hårda. Nu får någon rätta mig om jag har fel men i det material som jag har gått igenom är sulorna genomgående förhållandevis mjuka, inte alls i paritet med moderna skor. På mina vändsydda hedebyskor är ovanlädret runt 1 mm tjockt och sulan ca 2 mm. Det bir då mer som en mockasin än som en hård sko men fungerar utmärkt för både march som för träning och sport. Hemligheten att få skorna att överleva verkar vara att smörja duktigt mellan varje tillfälle så att inte skinnet spricker. Ofta verkar det som att att ovanlädret spricker först eftersom det riskerar att trampas ner och med ett välsmort skinn så minskar det risken.
Edvin

Inläggav Ny Björn » 8 augusti 2007, 14:56

Asfalt är lika ahistoriskt som gummi så om det är slitage i semimoderna/kulissmiljöer du oroas över så är mitt råd att limma på slitsulor i lämplig färg. Jag har sett <i>rätt</i> många järnålders/medeltida skor och alla har haft tunna sulor - allt handlar om att gå på rätt sätt... Sedan är bruket av patinor sannolikt inte lika nymodigt som många fått för sig - redan under sen järnålder finns klara indikationer på att slika tingestar var i bruk. Kort sagt: mer fusk, mer patinor, mindre krångliga omvägar via mer moderna skokonstruktioner! [;)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Skarek » 8 augusti 2007, 15:13

Patinor är kanske lösningen.

Om vi styr om mina ursprungsfråga lite. Om man antar att man syr på slitsulor och byter dessa efter behov. Jag har dock hört att det är dvårt att få skor att hålla tätt (slippa fukt). Sidorna kan man fetta in men inget står emot markfukten som sakta smyger upp genom sulorna. Jag vet folk som lägger plast mellan "skosulan" och slitsulan (så den itne sysns) för att slippa markfukten. Frågan är tror nu en vaxhärdad skosula (innanför slitsulan) skulle hindra markfukten?
Skarek

Inläggav Heidi » 8 augusti 2007, 15:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>
<<< Sedan är bruket av patinor sannolikt inte lika nymodigt som många fått för sig - redan under sen järnålder finns klara indikationer på att slika tingestar var i bruk. >>>
/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hurra, da kan jeg bruke patiner med god sammvittighet i vikingtid [:D] Har du mer info?

Heidi
Heidi

Inläggav Todd » 8 augusti 2007, 15:19

Med tanke på det stora antalet fynd av trasiga skor i medeltida skräphögar kan man ana att skor var ngt av en slit och släng vara under medeltiden.

Det ställer dock till det för oss reenactors då medeltida skor är rätt dyra att köpa och tar tid att sy själv.

Själv har jag haft samma medeltida skor sedan 1998. Jag har dock alltid haft patinor på mig när man skall knata på asfalt. Däremot så har asfalten "gnagt" bort 3 par patinor för mig. Men det är ju bara att såga ut nya och återanvända den gamla fästanordningen.

/Todd
Todd

Inläggav Ny Björn » 8 augusti 2007, 17:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heidi</i>

Hurra, da kan jeg bruke patiner med god sammvittighet i vikingtid [:D] Har du mer info?

Heidi
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ursäkta utvikningen...
-Som många säkert vet så är [url="www.historiska.se/data/?bild=29421"]isbroddar[/url] en relativt vanlig fyndtyp från vikingatida gravar. I nästan alla rekonstruktioner - både verkliga och tecknade - så ser man dem uppträdda på läderband som på ett eller annat snillrikt vis snörts fast mot skon. Det som dock helt kommer bort är att många skobroddar har trärester mellan plattan och de omböjda skänklarna. Broddarna har med andra ord varit fästade i trä. Nu är det i och för sig så att det bara är mellan skänklarna som träet bevarats. - Det skulle alltså kunna handla om smala trälister, men min personliga åsikt - utan att ha prövat - är att det blir en smula klumpigt. En bättre variant skulle då vara att broddarna varit fästade i träplattor (0,5 - 1 cm tjocka) som täckt hela sulan. Därifrån är steget till en enkel patina bara frågan om ett par, tre lämpligt fästade läderremmar.

- Så var det med det. Den som känner sig manad kan pröva i vinter. En skobrodd är inte mycket mer än en spik med rejäl hybris - den som kan smida spik bör utan större problem kunna smida isbroddar.

Slut på utvikningen!

/N B
Ny Björn

Inläggav Ayeree » 18 augusti 2007, 11:12

Skulle man inte kunna sy in/lägga i en extra sula i tovad ull i skon för att slippa fukt? Nålbinda borde funka det med om man använder en tjock teknik. Det blir ju dessutom lite varmare på vintern och inte lika hårt när man går på sten/asfalt. Vet inte om det är historiskt korrekt men materialen fanns ju i alla fall.
Ayeree

Inläggav Martina » 18 augusti 2007, 18:56

Traditionellt har man använt tageltälingar, en nålbunden tagelsula med tåhätta, om vintern i skorna. En tagelsula är porös och absorberar inte fukt, den fungerar som en skyddande luftspalt under foten. Ungefär samma effekt som skohö, men bättre!
Ett nålbundet skofoder gör också mycket för värme och komfort. Men då krävs det ju också att skon är tillräckligt stor!

/Martina
Martina

Inläggav Lillith » 19 augusti 2007, 12:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ayeree</i>

Skulle man inte kunna sy in/lägga i en extra sula i tovad ull i skon för att slippa fukt? Nålbinda borde funka det med om man använder en tjock teknik. Det blir ju dessutom lite varmare på vintern och inte lika hårt när man går på sten/asfalt. Vet inte om det är historiskt korrekt men materialen fanns ju i alla fall.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Inna jag skaffade mina patinor (mitt moderna sinne trodde länge att dom skulle bli för klumpiga att gå i till exempel skog med [}:)] ) så klarade jag flera lajv genom att ha tjocka innersulor av ull i skorna. Dels så isolerar dom från markkylan men framför allt går dom att ta ur om dom blir blöta. Man stoppar bara i ett torrt par istället och låter det blöda paret torka vid elden. Till skilnad från skornas läder blir en yllesula inte förstörd av att torka varmt och fort. Man får bara se till att hela tiden ha ett par sulor att byta med om man skulle behöva det.
Lädersulan blev fuktig så gott som med en gång, men det tog timmar innan jag trampat igenom fukten genom en sula av tre-fyra lager vadmal. Dessutom hade jag ju yllehosor i skorna och ull värmer som kännt rätt bra även om det blir fuktigt.
Lillith

Inläggav Johan Käll » 20 augusti 2007, 10:35

För att slippa fukt och för att hålla värme är en näversula super. Det är enn innersula gjord av två bitar näver, ihopsydda med vitsidorna mot varandra. Dessa blev så varma i mina vanliga kängor att jag var tvungen att ta ut dem då jag svettades för mycket. Under vår vintermarsch hade jag dem i mina medeltida skor och stod rakt i snön utan att frysa.
Johan Käll

Inläggav Fågelblå » 20 juli 2010, 19:03

Ny Björn, finns det några vettiga bilder på sådana här brodd-patinor från vikingatid. Har aldrig sett något liknande och har en förmåga att slita ut mina vikinga/medeltida skor med en alldeles för hög avverkningsperiod, och då går jag inte ens på asfalt utan blandat gräs, grus och landsväg.

Bilder, och "handledning" för att tillverka sådana hade vart guld värda. Samt fler källor om möjligt :D

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor