Det där är en svår fråga! Jag har tänkt mycket på det där och efter en hel del bryderier gör jag numera alla beslag till knivslidor och väskor i 0,6 mm plåt. Mina första knivar fick beslag i 1,6 mm plåt, något som i efterhand ser helt galet ut när jag jämför med orginalen. På vissa knivskidor som jag har mätt upp är bronsblecken tunna som papper.
Jag skulle tro att de flesta moderna kopior (inklusive alla mina) skulle vara mer trogna orginalen om de gjordes hälften så stora med hälften så tjockt gods. Problemet är att det inte passar en modern estetik på något sätt, de flesta som jag har byggt grejer åt vill helt enkelt ha mer tyngd i grejerna. Att det är fel säger jag inget om men det är en klart intressant iaktagelse.
Själv lovar jag att göra bot och var faktiskt inne på den lokala järnaffären och stod och klämde på lite 0,4 mm plåt som hade varit roligt att göra lite beslag av.
(Undrar om penningaväskorna kan ha burits kring halsen? Upphängningen ser nästan ut att uppmuntra en sådan tolkning även om gravplaceringen är motstridig)