[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - För små skor

För små skor

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Emoni » 16 augusti 2004, 23:22

Vad jag fick veta av Claes (kursledaren på MTV) så finns det ingen särskilld riktning på lädret, vad det gäller att töja sig olika mycket. Det som Ludvig säger är säkert riktigt men ingenting man behöver ta hänsyn till när man skär ut skorna ur _samma_ bit läder. Om de är två olika bitar läder så kan jag tänka mig att det kan vara värt att tänka på det däremot.
Ang. att skorna ska töja sig så är jag fullt medveten om detta, men...
Min kompis som har 36.5 i skor provade dem och tyckte att skorna var små och det ska alltså föreställa ett par 39:or. Jag har svårt att tänka mig att skorna kan sträckas/töjas flera centimeter, men så är jag ingen expert heller.

VonGraven: Hur små är toksmå? Kan du precisera dig lite så jag vet om det är dags att ge upp hoppet. I dagens läge kan jag inte gå när jag har skorna på mig, var dina också så små?

Emoni
Emoni

Inläggav Arild Krake » 17 augusti 2004, 04:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emoni</i>

Vad jag fick veta av Claes (kursledaren på MTV) så finns det ingen särskilld riktning på lädret, vad det gäller att töja sig olika mycket.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Syr man tex byxor eller kjolar i läder så är det väldigt viktigt hur man lägger ut mönstret på lädret, annars så töjer man ut knän som hänger som påsar (inte snygt). Så jag tar alltid hänsyn till sträckningar i lädret när jag gör skor för dessa har ju en liten marginal när det gäller passformen. Jag lägger alltid skon längs med djuret och hälkappan åt andra hållet.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Det som Ludvig säger är säkert riktigt men ingenting man behöver ta hänsyn till när man skär ut skorna ur _samma_ bit läder.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Läderkvalliten skiljer sig mycket över en hud. gör man två skor av samma skin och skär ut ett ovanläder i nacken och en i jumsken så skommer det inte att finnas någon likhet mellan skornan i fråga hur de kommer att bete sig. Om man har möjligher så ska man använda hudar som har både höger och vänstrhalvan av djuret och lägga ut delarna spegelvänt på hudens högera och vänstera sida. Men även då varierar lädret lite i kvallite. Sedan finns det även vissa djurs skinn som håller formen sämre än andra tex älg, som töjer sig väldigt mycke och derför inte lämparsig till skor (Kan dock inte uttala mig om sämskad älg).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om de är två olika bitar läder så kan jag tänka mig att det kan vara värt att tänka på det däremot.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag undviker så långt som möjligt att använda olika hudar när jag gör ett par skor. Olika individer har som sagt var olika egenskaper. vissa är slappa i hullet visa har smidigt skinn och vissa skinn håller inte formen. Jag har en bekant som kan dra ut sitt skinn i pannan flera centimeter men det kan inte jag. Våra skinn beter sig alltså väldigt olika.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ang. att skorna ska töja sig så är jag fullt medveten om detta, men... Jag har svårt att tänka mig att skorna kan sträckas/töjas flera centimeter, men så är jag ingen expert heller.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det kan vara möjligt om de är sydda av tex jumsen.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav VonGraven » 17 augusti 2004, 06:58

Med toksmå menar jag att jag knappt kunde komma i dom. Mina hedebykängor sydde jag först så att de var bara lite för små, nu har jag haft dom i ett och ett halvt år, och i år innan medeltidsveckan så kollade jag dom och upptäckte att de behövdes sys in ca en tum på mittsömmen i ovanlädret, då de hade töjts ut av användning.

Mina hedebyskor satte jag en läst i när de var blöta efter vändningen, och lät dom stå över natten, nästa morgon så hade de formats och sträckts till snar perfektion....
VonGraven

Inläggav Emoni » 17 augusti 2004, 09:54

Tack för alla info!
Jag tror att jag ska göra ett nytt försök att töja ut skorna.

Ludvig: Jag hoppas att du inte missuppfattade mitt inlägg. Det var inte menat som att rätta eller racka ner på dina uppgiffter. Jag refererade bara vad Claes sagt under kursen. Men du verkar vara mycket mer insatt i detta med skin så jag ska ta och hålla snattran nu :-)
Emoni

Inläggav Thorild Gant » 26 augusti 2004, 08:35

Vet ju inte riktigt hur du gjort när du sytt skorna. Men jag gjorde en gång felet att "sträcka" lädet för mycket, alltså drog det bakåt för mycket så det blev skinn över när sömmen på åvanlädret skulle sys ihop. Om man då kilpper bort det överblivna skinnet så finns risken att de blir för små.

Å andra sidan så bör ett par små skor gå att töjja en hel del, om de inte har sytts med läst vilket man gjorde på medeltiden, då går det att sträck ovanlädret ordentligt. Syr man skorna utan läst så bör man nog sy dom ganska små, så man slipper ha fötterna i stora "påsar" efter ett par veckors användande.

//Magnus
Thorild Gant

Inläggav elin » 26 augusti 2004, 09:40

Betyder "ganska små" att man ska få ner foten utan problem, få ner foten nättoch jämt eller inte alls få ner hela foten? Bra att veta innan jag sätter kniven i det nyinköpta lädret... ;-)
elin

Inläggav Emoni » 26 augusti 2004, 11:03

Mina skor är så små att jag omöjligt kan räta ut tårna. Höger sko är också något mindre (alt. höger fot är något större) så där går jag på hälen på ovanlädret eftersom jag inte får fram foten tillräckligt långt Detta måste väl räknas som _för_ små skor, eller?
Emoni

Inläggav Thorild Gant » 27 augusti 2004, 07:23

Elin, det finns en flera bar skomakare här på forum, jag är ännu bara lärling[:)] Har en kompis här på Gotland som heter Viktor, han kan man få en massa tipps av, tyvärr vet jag inte vad han heter här på forum Han brukar sy skorna så att det gör ont att gå i dem ett par dagar, sen sitter de bra.

Emoni, det låter som att nån annan behöver dina skor och du behöver sy ett par till men...

Mina första skor sydde jag i barkgarvat läder, ovamlädret var ganska tunnt men sulan var rejäl med rårand. Jag sydde dem i storlek 41 efter Bockstensmannens känga i skoboken. När jag gått i dem ett par dagar och de blivit blöta och ordentligt infettade så var de nog snarare i storlek 44

Alltså, läder å läder är ganska olika men du kan ju prova att formligen dränka dina skor i lämplig skoolja så kan de bli större (å ganska kladdiga)

//Magnus
Thorild Gant

Inläggav Arild Krake » 30 augusti 2004, 20:17

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Emoni</i>

Ok, härmed erkänner jag mig besegrad. Skorna ska säljas. Om de är någon som är intreserad så hör av er. Jag hade tänkt mig 700:- för skorna plus eventuellt porto.
Vill ni ha mer info eller bilder så hör av er via mejl.

//Emoni
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Emoni, det är bättre om du skriver detta under Marknadsplatsen.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Emoni » 31 augusti 2004, 16:37

Jo, jag bara tänkte att jag skulle låta folk veta vad som blev slutresultatet. 1-0 till skorna.
Emoni

Inläggav Arild Krake » 31 augusti 2004, 17:31

Man kan inte alltid vinna. Bätre lycka nästa gång.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lasses » 20 september 2004, 07:37

Jag gick samma skosömmarkurs som Emoni och fick också skor som var väldigt trånga,jag sydde "Visby-skon".Att bara gnida in fett vid rumstemperatur gjorde inte skinnet mycket mjukare,men värme och fett tillsammans gjorde susen.Jag smorde skorna med fett (fiskarsmorning)och höll dem sedan framför braskaminen på ett avstånd som händerna klarade av utan att stekas.Fettet sögs in i lädret och gjorde det betydligt mera eftergivligt.Proceduren fick upprepas för att få ett jämnt resultat.Skorna är fortfarande fotnära men användbara.
Lasses

Inläggav Jonas Flink » 2 oktober 2004, 12:20

Varför inte bara blöta upp lädret och trycka in ett par läster? Då borde ju lädret inte krympa mer än till lästens storlek vid torkandet. Om man gör lästerna någon storlek störra en fötterna och gör dom delade så dom är lätta att ta ut borde det gå bra.

Kom på vad det hette.."Läst"![:D]

Jag har gjort liknande med knivslidor, när knivslidan varit för trång har jag tillverkat en lite större trämodell av kniven, fuktat upp lädret, satt i träkniven och låtit lädret torka.
Jonas Flink

Inläggav Clas Jacobsson » 19 juli 2005, 20:58

Några rader om skostorlekar och läder utifrån mina egna surt förvärvade erfarenheter.

Jag predikar alltid på mina kurser att skorna skall vara små, mycket små. Man skall knappt få på sig skon. Anledningen är enkel om man går igenom arkeologiska fynd, de flesta ovanlädren har slitits ut för att foten fått för stort spelrum och därmed töjts ut så att man så småning om trampar ner utanför sulan och däremd skaver sönder ovanlädret.

Om skon blivit FÖR liten, dvs gör ont, så blöt den en halvtimme i handljummet vatten, dvs 37 grader, lite varmare gör inget, men blir det för varmt förstörs lädret. Tvinga i foten, kanske med hjälp av ett skohorn. GÅ med skon en halvtimme-timme och låt den torka på foten så den inte längre är genomblöt, stoppa i tidningspapper. Dagen efter, smörj in den med fett, jag föredrar Fiskarsmorning. Om skon efter detta gör ont, upprepa proceduren.

Vad som kan vara värdefullt att veta är att mina mönster är i storlek 41 och Stefans i skoboken storlek 43, varför kan man undra? Jo, i alla fall jag gör mönstren utifrån mina fötter. Alla fötter är olika, breda, smala, höga vrister, breda tår, vinklade tår, vi går på olika sätt, osv. De flesta av oss vet hur våra fötter passar i en genomstittssko och det är inte svårt att anpassa mönstret utifrån dessa kunskaper, men oftast blir det bra med grundmönstret. Att skorna skulle vara flera nummer för små eller stora har jag dock inte varit med om, ni som blivit drabbade, hör av er så skall jag försöka hjälpa er, bättre sent än aldrig....

Återigen, se till att skorna är små, ni kommer att töja ut dem. Efter ett tag när de börjar bli förs stora, lägg in en tunn sula så håller de längre. Ju större skon är i förhållande till din fot, ju snabbare töjs skinnet ut, ju mindre den är, ju längre håller den. Men se helst till att ha två par skor och byt varje dag så ett par får torka i lugn och ro och smörjas in ett par gånger innan den sätts på igen.

Då kommer vi osökt in på töjningen och vad som skrivits ovan, men som tål att repeteras. Ta inte skinn från buken till ovanlädret, använd det till besar, prydnader, kantskoningar mm. Ta läder från ryggdelen och sidorna. Ställ dig framför spegeln, andas ut och in, rör dig, var är skinnet mest töjbart hos dig?

Lycka till...

//Clas
Clas Jacobsson

Inläggav Asgeira » 2 september 2005, 13:10

Din kompis vill inte köpa mina skor som blev 36.5? De blev tyvärr lite mindre än det var tänkt och det är synd att de bara står. De är av modellen Framknäppt sko från helgeandsholmen, mörkbrunt ovanläder, ljus bes och ljus sula. Om din kompis är intresserad kan jag sy på samma läder som i besen runt skaftet.

Apropå små skor, det är ingen som vet något bra mönster till barnskor, ca 1-1.5 år?

Tack på förhand

Asgeira
Asgeira

FöregåendeNästa

Återgå till Läderhantverk och skor