av Clas Jacobsson » 19 juli 2005, 20:58
Några rader om skostorlekar och läder utifrån mina egna surt förvärvade erfarenheter.
Jag predikar alltid på mina kurser att skorna skall vara små, mycket små. Man skall knappt få på sig skon. Anledningen är enkel om man går igenom arkeologiska fynd, de flesta ovanlädren har slitits ut för att foten fått för stort spelrum och därmed töjts ut så att man så småning om trampar ner utanför sulan och däremd skaver sönder ovanlädret.
Om skon blivit FÖR liten, dvs gör ont, så blöt den en halvtimme i handljummet vatten, dvs 37 grader, lite varmare gör inget, men blir det för varmt förstörs lädret. Tvinga i foten, kanske med hjälp av ett skohorn. GÅ med skon en halvtimme-timme och låt den torka på foten så den inte längre är genomblöt, stoppa i tidningspapper. Dagen efter, smörj in den med fett, jag föredrar Fiskarsmorning. Om skon efter detta gör ont, upprepa proceduren.
Vad som kan vara värdefullt att veta är att mina mönster är i storlek 41 och Stefans i skoboken storlek 43, varför kan man undra? Jo, i alla fall jag gör mönstren utifrån mina fötter. Alla fötter är olika, breda, smala, höga vrister, breda tår, vinklade tår, vi går på olika sätt, osv. De flesta av oss vet hur våra fötter passar i en genomstittssko och det är inte svårt att anpassa mönstret utifrån dessa kunskaper, men oftast blir det bra med grundmönstret. Att skorna skulle vara flera nummer för små eller stora har jag dock inte varit med om, ni som blivit drabbade, hör av er så skall jag försöka hjälpa er, bättre sent än aldrig....
Återigen, se till att skorna är små, ni kommer att töja ut dem. Efter ett tag när de börjar bli förs stora, lägg in en tunn sula så håller de längre. Ju större skon är i förhållande till din fot, ju snabbare töjs skinnet ut, ju mindre den är, ju längre håller den. Men se helst till att ha två par skor och byt varje dag så ett par får torka i lugn och ro och smörjas in ett par gånger innan den sätts på igen.
Då kommer vi osökt in på töjningen och vad som skrivits ovan, men som tål att repeteras. Ta inte skinn från buken till ovanlädret, använd det till besar, prydnader, kantskoningar mm. Ta läder från ryggdelen och sidorna. Ställ dig framför spegeln, andas ut och in, rör dig, var är skinnet mest töjbart hos dig?
Lycka till...
//Clas