Färg på skor

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav farlige » 1 juni 2006, 19:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

I en hink med vatten lägger man järnskrot/järnfilspån och övertalar det att rosta, t.ex. genom att tillsätta en skvätt ättika. Efter några dagar lägger man i lädret/den färdiga skon. Då reagerar rostet i vattnet med garvsyran i lädret och allt blir svart. Låt ligga några dagar för mörkare färg.
Karin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag testade detta på en provbit. Filade av rost från en gammal kätting ner i en plastpåse, i med vatten och några droppar pressad citron för syra. Provbiten fick ligga ca 16 timmar och gick från natur till mörkbrun.
Jag ska helt klart låta nästa prov ta ett bad på 2 dygn och se!
Det är roligt med enkla metoder, helt klart.

Blir inte lädret (ca 3mm tjockt) dåligt av att ligga i blöt?
farlige

Inläggav farlige » 16 juni 2006, 17:47

48 timmar ger mörkt och fint läder. Synd att jag har sålt min king cab, hade jag haft kvar den hade jag aldrig behövt leta efter rost igen...
farlige

Inläggav Varg » 19 juni 2006, 14:09

Jag tror att om du går till en metallverkstad så kan du få hur mycket järnfilspån du orkar bära. Nackdel är att den antagligen är smått indränkt med olja/vätska som underlättar vid borrning, men det borde vara lätt åtgärdat med såpa och lite tvättande.

Bara en tanke...

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Anette » 19 juni 2006, 16:48

Vi latoxar köper stålull...[8D]
Anette

Inläggav Mia » 31 juli 2006, 15:31

Jag tänkte på att det ni sa om att de flesta skor på medeltida bilder är svarta. Är det något som kan ha med hållbarhet/impregnering/infettning eller något annat som är nyttigt för skon att göra, eller är det bara för snygghets skull? Om järn försämrar hållbarheten på skinn, så är det inte gärna nyttigt för skon. Kan det finnas någon annan anledning till att de är svarta? Någon bark, extra bra för att motstå väta som de garvats med? Självklart kan det vara bara ett mode, men jag tänkte på om det fanns någon 'nytta' med att de är i den färgen?
Mia

Inläggav Martina » 31 juli 2006, 18:02

"Hemgarvat" läder som infettats ordentligt ser väldigt svart ut.

/Martina
Martina

Inläggav Mia » 31 juli 2006, 18:36

jo, det var lite så jag tänkte. Tråden om Tjärade skor verkar vara inne lite på spåret om det gjorts tester på skor och deras behandling. Om det finns något bra skomedel/tillverkningssätt som även gör skorna mer eller mindre svarta, och det är därför som svart färg är övervägande och inte bara till för de mer bemedlade i samhället? Eller är det som nuförtiden "passar till allt" alla hosor/klänningsfärger osv [:D]
Mia

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor