av grylen » 2 december 2006, 22:05
Den som inte frågar får inget svar..
Men nej. jag vet bara det äldre från öst och sedan runt 1800-tal i väst. Önskebrunnar är från början ytliga brunnar som är renade med silvermynt, man ruskar en kantin i västernfilmer för att höra om det finns ett mynt i (vattnet känner du ändå), man lade silvermynt i mjölken annars surnade den och liknande. Mycket av detta låter som propaganda för ett mirakelmedel och det gör att folk lyssnar inte. Jag kan hålla med om att det finns en uppenbar logik i "propagandan" då silver är åtråvärt så att säga. Född med silversked i munnen, silverserviser osv skulle alltså ge ett bättre liv åt ägarna historiskt. Det kan alltså dock finnas ett korn av sanning i dessa tillmälen. Faktum är att om man äter en sallad med silverbestick så får man en lagom dos silverjoner. Men du Angus, skall vi starta en ny tråd och fråga om andra vet exempel som är historiska i västvärlden? Verkar smartast att inte "gå fel" här liksom.. Faktum är att det blir snurrigt om man går från ämne till ämne i samma tråd. Jag startar en ny med frågan under forskning.