Jag kommer inte ihåg vad det var för exakt datering, men jag kan höra med Tobi, troligen är det 1300-tal eller tidigt 1400-tal för jag vill minnas att Tobi var lite irriterad över att den inte passade 100% med hans 1470-talskostym
Arkeologen som har gjort rekonstruktionen (och alltså själva syarbetet) träffade jag i Bern för några år sen, och hon gav ett mycket bra intryck. Hon har gått igenom det arkeologiska materialet av läder i flera olika museer i framför allt mellaneuropa och åker runt på olika medeltidsevenemang och museer och föreläser / visar upp hantverket. Just väskan ovan har jag inte diskuterat med henne, men en snarlik, och hon menade att det dubbla locket, och de platta fickorna med slitsar är mycket vanligare än vad man normalt ser i reenactmentsammanhang. Hon sa ockskå att den speciella laskade/slitsade flätsömmen är den absolut vanligaste för sammanfogningen av de olika lagren (vilket man kan se på att, som hon sade, ingen av de bevarade väskorna har en vanlig söm för att hålla ihop locket med baksidan, utan små snitt, ofta även med ett tvärgående snitt som visar att man har haft en flätsöm som låser sig själv).
Annat hon påpekade var att spännets strap aldrig är i samma del som locket eller baksidan, och aldrig sitter i undersömmen på väskan, utan alltid under medeltiden sitter fästat i översta sömmen som håller ihop lagren. Annat är 1600-tal menade hon.
Färgerna är också intressanta, hon sa att man på konsthistoriska bilder kan se att det i stort sett alltid är ett ljusare läder/skinn på insidan av väskan, och ett mörkare/infärgat på utsidan. Hon menade också att hon hade belägg för det märkliga sämskartade skinnet på insidan av locket.
För övrigt så antyder ju hålen för snörena till pungarna en liknande konstruktion som den rekonstruerade väskan, med en låsanordning som inte sitter direkt på pungen, utan i en strop som kommer ut ovanför öppningen.
Faktum är att HH-väskan skulle kunna vara identisk med ovanstående rekonstruktion, förutom att det finns en skarv i bakkanten på det stycke som HH-väskan har i sin helhet på rekonstruktionen. Om så vore fallet har man tappat bort/missat många av väskans delar under utgrävningen, eller så har de gått förlorade tidigare. Noterbart är t ex att det finns stygnshål på den fodrande kantens insida, men inga korresponderande tunnelsömshål i locket, vilket antyder att det saknas en bit där.
Det verkar dock troligt att det aldrigh har funnits någon förslutningsanordning till HH-väskan, eftersom lockets form antyder motsatsen.
/Henrik