[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Helgeandsväskan 1300-tal

Helgeandsväskan 1300-tal

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Admin » 17 april 2007, 11:31

Jag tycker att det intressanta är att fodringen på Helgeandsväskan, som ser ut som en förstärkning, i själva verket kan vara en kantning till en påse i locket, som på denna.

Jag kommer inte ihåg vad det var för exakt datering, men jag kan höra med Tobi, troligen är det 1300-tal eller tidigt 1400-tal för jag vill minnas att Tobi var lite irriterad över att den inte passade 100% med hans 1470-talskostym :)

Arkeologen som har gjort rekonstruktionen (och alltså själva syarbetet) träffade jag i Bern för några år sen, och hon gav ett mycket bra intryck. Hon har gått igenom det arkeologiska materialet av läder i flera olika museer i framför allt mellaneuropa och åker runt på olika medeltidsevenemang och museer och föreläser / visar upp hantverket. Just väskan ovan har jag inte diskuterat med henne, men en snarlik, och hon menade att det dubbla locket, och de platta fickorna med slitsar är mycket vanligare än vad man normalt ser i reenactmentsammanhang. Hon sa ockskå att den speciella laskade/slitsade flätsömmen är den absolut vanligaste för sammanfogningen av de olika lagren (vilket man kan se på att, som hon sade, ingen av de bevarade väskorna har en vanlig söm för att hålla ihop locket med baksidan, utan små snitt, ofta även med ett tvärgående snitt som visar att man har haft en flätsöm som låser sig själv).

Annat hon påpekade var att spännets strap aldrig är i samma del som locket eller baksidan, och aldrig sitter i undersömmen på väskan, utan alltid under medeltiden sitter fästat i översta sömmen som håller ihop lagren. Annat är 1600-tal menade hon.

Färgerna är också intressanta, hon sa att man på konsthistoriska bilder kan se att det i stort sett alltid är ett ljusare läder/skinn på insidan av väskan, och ett mörkare/infärgat på utsidan. Hon menade också att hon hade belägg för det märkliga sämskartade skinnet på insidan av locket.

För övrigt så antyder ju hålen för snörena till pungarna en liknande konstruktion som den rekonstruerade väskan, med en låsanordning som inte sitter direkt på pungen, utan i en strop som kommer ut ovanför öppningen.

Faktum är att HH-väskan skulle kunna vara identisk med ovanstående rekonstruktion, förutom att det finns en skarv i bakkanten på det stycke som HH-väskan har i sin helhet på rekonstruktionen. Om så vore fallet har man tappat bort/missat många av väskans delar under utgrävningen, eller så har de gått förlorade tidigare. Noterbart är t ex att det finns stygnshål på den fodrande kantens insida, men inga korresponderande tunnelsömshål i locket, vilket antyder att det saknas en bit där.

Det verkar dock troligt att det aldrigh har funnits någon förslutningsanordning till HH-väskan, eftersom lockets form antyder motsatsen.

/Henrik
Admin

Inläggav Louise Schelde » 17 april 2007, 17:24

Virkeligt interessant med hendes opdagelser med taskerne. Syntes bla det med spændestroppen var spændende!

Ved du om hun har en hjemmeside eller har udgivet nogle af sine resultater. Har nemlig selv overvejet at kigge på tasker i det danske fundmateriale i forbindelse med mit speciale på middelalderarkæologi. Det kunne være spændende at have andres betragtninger ind over.

Har din ven, hvis taske du viser, en hjemmeside. Er nemlig selv slut. 1400-tals re-enacter, og ville gerne se noget af hans andet udstyr? [:)]
Louise Schelde

Inläggav Admin » 17 april 2007, 21:45

Varken hon eller Tobi har någon hemsida såvitt jag vet. Hon har inte ens epost...

Tobi är en av ledarna för Nürnberger Aufgebot, och dom har en hemsida som är rätt fin!

http://www.aufgebot1474.de/

/H
Admin

Inläggav Anders Lindkvist » 18 april 2007, 06:54

Tack så hemskt mycket för all feedback!

Jag har nu skurit ut alla bitar och håller på att göra fodret i locket med skoningen. Så att de små mystiska stygnen som troligen var i ett borttappat lock. Även fast inte jag har gjort så nu så har nog detta foder sträckt sig hela vägen över bälteshänget och ner till bakstycket. Stygnhålen som finns runt upphänget tyder på detta. Jag har bara gjort det upp till "Bälteshålet". Sen ska jag skära ett hål i så man kan förvara lite saker i locket.

En sak undrar jag och det är hur sömmen som går på locket på HH-väskan och som skiljer det från upphägningen. Det är liksom störrestygnhål som sitter en bit ifrån varandra, ibland parvis. Vad är det för slags teknik??
Anders Lindkvist

Inläggav Admin » 18 april 2007, 07:14

Om sömmen som skiljer upphängningen från väskan:

Det är en läderremsa som "snittflätas" igenom hela sömmen. Läderremsan tas in två snitt fram, går upp igen genom ett tidigare och IGENOM sig själv med ett längsgående snitt. Nästa "stygn" går återigen två snitt fram, tillbaka underifrån IGENOM läderremsan. Och så vidare.

Effekten blir något som liknar en fläta, ungefär som man brukar göra med näverhantverk. Se bilderna på Tobis väska.

/Henrik
Admin

Inläggav Anders Lindkvist » 18 april 2007, 07:36

Ok, tackar, ska se om jag kan få till detta. Spännande detta, det var inte helt enkelt, en hel del pusslande. Vore kul o se museets rekonstruktion, har de gjort så här??
Anders Lindkvist

Inläggav Admin » 18 april 2007, 11:40

Jag tror absolut inte att museet (Medeltidsmuseet?) har gjort en sådan rekonstruktion. Tyvärr. Väskor är fortfarande ett område där man inte vet så himla mycket, det verkar inte finnas så många nogranna genomgångar av materialet av folk som kan lädersömnad och arkeologi. Då blir rekonstruktionerna mindre bra.

/Henrik
Admin

Inläggav Anders Lindkvist » 18 april 2007, 14:14

Henrik, jag sitter här nu med locket och "fodret"(den förlorade biten) och skoningen (som är bevarad). Hur ska fodret+skoningen sättas fast? Jag har "fållat" fast skoningen på fodret nu men hur ska jag sätta fast det på locket. Jag har två förslag, antingen vändsy fast det precis som väskframsidan eller med typ kaststygn runt kanten igenom skoningen. Båda sorterna kan vara möjliga. Vändsyr man förlorar man Lite av den där charmiga spetsen på locket, samt att locket blir "tjockare". Gör man på det andra sättet blir locket plattare men får en liten kastad söm runt.

Max har gjort varianten med kaststygnen (eller vad det ska kallas...) medan "din" väska som har ett lock med ficka i är vändsydd. Båda som sagt verkar historiska eller?

Vad är mest troligt?
Anders Lindkvist

Inläggav Micke D » 18 april 2007, 15:23

Anders: Hur ser stygnen runt kanten ut i Helgeandsholmsboken?
Minns inte om det går att se om det är kött/kantstygn eller om de är genomgående. Får kolla det när jag kommer hem.

Mycket intressant diskussion det här måste jag säga.
Den passar även bra då jag har funderat på att sy en ny bältesväska då min faller under kategorin "en-väska-som-ser-skapligt-medeltida-ut-men-inte-baserar-sig-på-något-som-helst-känt-fynd".
Micke D

Inläggav Anders Lindkvist » 18 april 2007, 15:49

Det är genomgående stygn antagligen (men på skissen nedanför så finns det ju inga hål på lockets ovansida men den kanske inte är tänkt att vara lika detaljerad som skisserna över...) så det går inte att göra köttkantsstygn som Max har gjort utan det får bli runt hela kanten om man följer bokens skisser. Det skulle kunna tyda lite på att det är en vändsydd konstruktion, men det funkar inte med lockets design, tror jag. Det skulle kanske inte heller funka då fodret egengligen ska gå över hänget och ner till själva väskfacket. Det finns ju spår efter stygn på uppghängningens alla kanter...

Sen ett annat eventuellt argument mot vändsytt lock som kanske inte är sant, kan inte så mkt om arkeologi. Men om den var vändsydd borde inte väsklockets kant ha ett veck runt hela kanten? Det kanske slätas ut efter 650 år i jorden iofs...

Jag tror nog att jag gör kaststygnsprincipen.

Det är verkligen en intressant diskussion, det finns många åsikter på området...
Anders Lindkvist

Inläggav Admin » 18 april 2007, 17:46

Ang locksömmen:

Hmm, jag tror att det här kan vara avgörande för vad det är för typ av väska, och man måste nog titta närmare på originalet för att se hur det ska vara. Möjligen passerar jag Medeltidsmuseet imorgon (jag jobbar ju faktiskt där), så möjligen har jag mer info då. Jag tror hursomhelst inte att den är vändsydd, snarare att foderskoningen är fastsydd mot ytterlocket så att det inte finns någon synlig söm utåt, eller nåt.

/Henrik
Admin

Inläggav Anders Lindkvist » 18 april 2007, 21:10

Ok, en köttsöm typ den på Max väska antar jag. Det kan ju vara så som jag resonerade...
Anders Lindkvist

Inläggav Arild Krake » 18 april 2007, 22:20

Det frågades om bild på helgeandshomenväskan.
Bild

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Anders Lindkvist » 19 april 2007, 08:45

Tack Ludwig för bild, verkligen fin väska, jag är nog inte helt ute o cyklar tror jag. Tror mitt läder är lite tjockare men annars liknar det helt klart. Det ser faktiskt ut som om det inte är några hål på framsidan...

Jag sydde fast fodret och skoningen igår med köttsöm/kast-vad-det-nu-heter. Det blev bra.
Anders Lindkvist

Inläggav Anders Lindkvist » 21 april 2007, 17:52

Nu e väskan klar! Är ganska nöjd, ser iallafall ut som orginalet lite iallafall. Lite mindre och med en söm baktill. Påsarna framtill blev lite annorlunda också.

Ska försöka fixa en bild...
Anders Lindkvist

FöregåendeNästa

Återgå till Läderhantverk och skor