Njae. Cynthia Virtue arbetar utifrån en helcirkelmodell som dels är hypotetisk för 1400-talet (men det är aldrig fel med hypoteser) och innehåller flera inslag som inte förekommer på 1100-talet. Om jag skulle göra en lös pälsfodrad kjortel från 1100-talet(jag använder inte pelicon som ord pga osäkerheten om vad det innebär) skulle jag skära den så att den bestod av raka stycken med kilar för vidden, dvs som alla andra kläder var skurna vid denna tid. Den skulle också ha en ärmkonstruktion utan ärmkulle och rundat ärmhål. Jag skulle troligen göra den likadan som min lösa 1130-talsklänning (
http://w1.311.comhem.se/~u31138198/1130.html), fast med pälsfoder. Troligen skulle jag också göra den ankellång och inte så den släpar i marken, men det är mest av praktiska skäl. Tjockare ylle är också att erkommendera, dd det jag har i den klänningen är ungefär näsdukstunt.
Hög- och senmedeltida källor visa rockså att pälsfodret sydde sihop separat och sedan syddes fast i kjorteln, vilket gjorde att man kunde återanvända pälsen i ett annat plagg sedan.
Om man ser det positivt är det väldigt mycket lättare att göra denna typ av kjortel än den som Cynthia Virtue beskriver.
Eva