Läderbälten

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Vendel » 5 december 2006, 02:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin A</i>

Min fråga har åtminstone i någon mån med ämnet att göra:

Har köpt ett remändesbeslag från Handelsgillet, mer exakt följande modell
Bild
Fick dock inte med någon nit, så nu är frågan vilken sorts nit jag skall använda, och var jag kan få tag i en sådan? De fanns iaf inte att köpa på Gamla Stans Läderhandel. Några tips?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Slöjddetaljer har kopparnit i olika storlekar och till ganska bra priser. Deras nit fungerar utmärkt till att nita läder och metallarbeten (och till nästan allt annat också).

http://www.slojd-detaljer.se/Butik/docs ... SE-124202&
Vendel

Inläggav Martin A » 5 december 2006, 02:34

Tack för snabbt svar! Märkte dock att jag inte bor nära någon av deras återförsäljare, och förutom att minimiordersumman ligger på 300 kr tar de dessutom 60 kr i frakt. Känns lite i överkant när påsen med nitarna bara kostar 47 kr.. ;)

Så kort sagt, vet någon var man kan få tag i liknande nitar i Stockholmsområdet (alternativt från en webbutik med lägre minsta beställningssumma/lägre frakt)?
Martin A

Inläggav Arild Krake » 5 december 2006, 07:47

Ta mässingsspik och glödga den. Det fungerar bra som nit.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav sparvunge » 17 februari 2009, 11:13

Hej alla!

Jag håller på att göra ett 1350-tals bälte med fina ströningar på från Medival Designs. http://www.medievaldesign.com/restricte ... e_5190.jpg
(Modell F på bilden, med en 1 cm lång, rundad pligg på baksidan)

Paketet kom från Italien med ilbud till min förtjusning, men nu sitter jag här och kan inte få på ströningarna på bältet. De verkar vara jättehårda och jag lyckas inte "banka ut dem" på bältets baksida, men jag har å andra sidan inget städ - måste man ha det?! De dumma italienarna som sålde dem till mig ignorerade snyggt mina förfrågningar innan jag beställde, om hur ströningarna skulle sättas fast. Har jag blivit lurad? Hjälp!

/ Ida
sparvunge

Inläggav Frej » 17 februari 2009, 11:37

Nja städ är väl inget tvång direkt men du måste ju ändå ha någonting att slå emot annars kan du aldrig banka fram någon vettig skalle på niten. Spelar ingen stor roll vad man slår emot, bara det är ett stabilt hårt underlag. Lägg gärna en läderbit mellan ströningen och "städet" också så slipper du skavanker på ytan.
Hur är det med nitbrickor, fick du med sådana?
Frej

Inläggav sparvunge » 17 februari 2009, 11:45

Skönt att man inte behöver ha städ, men jag ska kanske pröva ett hårdare arbetsunderlag än den träkloss jag hittills haft.

Nitbrickor har jag inte fått med utan köpt separat till. Men jag får dem inte att fungera ihop med ströningarna. Jag tänkte att det var bra med nitbrickor med hål som är precis lika stora som omkretsen på ströningens "pligg", så att när jag bankar på dem ska de fastna ordentligt. Men det gör de inte alls, och storleken större nitbricka är för stor. Det ser inte bättre ut än att jag kanske får lov att göra egna, men det har jag inte verktyg till i nuläget.
sparvunge

Inläggav Vix Hq » 17 februari 2009, 11:47

Nu vet jag inte hur Medieval Designs ströningar beter sig, men ett städ ska inte behövas. Jag brukar använda en plastskärbräda så att nitens fina ände inte ska deformeras) och ett hårt underlag under den (golvet...) - men det finns säkert bättre sätt och lämpligare underlag.

Man ska knipsa av nitens skaft (en rejäl avbitartång kan behövas, billiga smycketänger och likn. klarar det oftast inte) så att den bara sticker ut någon millimeter eller två på baksidan av bältet och sedan driva ut den med en <i>kulhammare</i>. Många små formande slag, inga krafttag. Jag har ofta fått hålla på ett bra tag, men det kan ju bero på ovana... Första gången jag försökte jag använda en vanlig hammare och det var nära nog omöjligt att driva ut niten med den, det kanske är ditt problem också?

Har du möjlighet att få tag i brickor att ha mellan bältet och niten på baksidan är det också bra (jag har inte lyckats hitta några som duger, så jag har struntat i dem hittills).

/Vix, som också gärna mottar tips som kan underlätta nitandet...
Vix Hq

Inläggav Frej » 17 februari 2009, 12:23

Just det, anvknipsning av niten är viktigt också annars blir det ett låångt jobbigt projekt att få ned den till läderytan :)

Men vadå Vix, har det alltså funkat att köra utan nitbrickor?

Tyvärr tog jag aldrig några bilder på nitandet av mitt bälte men jag skrev lite om nitning när jag gjorde kniven i alla fall.
http://frejknivmakeri.blogspot.com/2008 ... konst.html

Kanske kan finnas nåt matnyttigt där. Det är bara att fråga annars.

/Frej
Frej

Inläggav Vix Hq » 17 februari 2009, 23:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men vadå Vix, har det alltså funkat att köra utan nitbrickor?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Jodå, än så länge sitter allting kvar, även om jag inte kan påstå att arrangemanget utsatts för särskilt stor påfrestning. Fast hur typiskt det är för historiskt nitande att skippa brickorna vet jag inte. De enda 2 bälten jag själv tittat på hade inga (synliga) brickor, men de var å andra sidan vävda och inte i läder (bältena alltså [:p]!).

Gör du dina egna brickor, Frej? Några tips eller är det mest att borra, såga och fila metallplåt som gäller?

Någon som har Dress Accessories-boken närmare till hands än jag och vet hur det står till med nitbrickor i London-fynden t.ex.?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Scan » 18 februari 2009, 00:01

Tips om nitning som jag kan bidra med är:

Det är enklare att knipsa av metallpliggen bakpå ströningen och sedan fila den platt och efter det nita. Nitar man mot den råa, ofta spetsiga, avknipsade ytan får man ett tyngre jobb framför sig. Fila pliggen så den blir paralellt platt mot ströningens/lädrets baksida så minskar risken för att den böjer sig när du arbetar på den. (Givetvis måste du spara såpass mycket av pliggen att den når igenom ditt läder och den nitbricka du lägger bakom lädret.)

Beroende på hur mjukt ämnet är, dvs hur mycket skalle du kan jobba fram innan metallen utmattningshärdar och eventuellt spricker sönder kan man spara mer eller mindre metall ovanför nitbrickan. Idealet torde väl vara att man kan få till en rundkullig nitskalle men det behövs ju inte alltid. En svampform duger ju så länge nitbrickans hål är såpass tight runt niten så att det hela låser när skallen slås ut.

Och sen är det precis som andra sagt så att en kulhammare är verktyget du vill använda. Och alltså slå med den rundade änden på hammaren mot den plattfilade delen på ströningens nit. Hellre en liten hammare och många små slag än en stor. Jobba metodiskt ut en skalle som både sväller utåt runt nitbrickans hål och som som fyller ut håler helt genom att pressa samman den så kommer niten sitta stadigt i brickan och dessutom om du sparat tillräckligt med ämne så kommer den svälla ut över brickan så att den sitter låst i den.
Scan

Inläggav Frej » 18 februari 2009, 00:07

Bra det då.
Jovisst, enklast möjliga bara. Mässingsplåt uppklippt i lämpliga bitar osså borra. Gjorde mina ungefär 5mm breda. Svåraste är egentligen att fila kanterna runda, men så länge man inte har för bråttom går det bra. Pass upp bara för de blir jäkligt vassa efter klippandet.

http://frejknivmakeri.blogspot.com/2009 ... -blte.html
Hade ju bild också...
Frej

Inläggav Vix Hq » 18 februari 2009, 11:08

Tack för tipsen! Och tack Sparvunge för att du tog upp nitandet igen så jag blev inspirerad att tackla mitt UFO (Un-Finished Object) med ny...om inte entusiasm, så åtminstone målmedvetenhet...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Frej » 18 februari 2009, 12:31

Brukar alltid knipsa av niten efter att jag stuckit den genom lädret, så är man extra säker på längden, men det går såklart vilket som.
Frej

Inläggav jonsey » 19 februari 2009, 12:05

För att veta hur mycket man ska spara för att få tillräckligt/lagom med material att knacka fram en nitskalle så kan man använda regeln att ha <b>1,5 gånger </b> nitens diameter att forma skallen av om den är rundkullig eller <b>1 gånger </b> om den ska vara platt.

www.mounthall.blogspot.com
jonsey

Inläggav sparvunge » 21 februari 2009, 21:08

Nu idag har jag varit och införskaffat mässingsplåt, plåtsax och kulhammare. (Den humoristiska expediten på Claes Ohlsson undade om "lilla fröken skulle hem och smida". Hon svarade att det var helt riktigt.) Väl hemma klippte och filade jag till nitbrickor som inte alls är lika fina som Frejs, men funktionella. Efter lite experimenterande har jag nu kommit fram till att jag tycker att det var lättare att ha ett hårt underlag när nithuvudet ska hammras ut, än ett "halvmjukt" (-läs plastskärbråda fråjn IKEA). Min man hade en gammal skomakarläst som fungerade bra som städ, och en bit läder skyddade ströningarna från att bli kantstötta. Tack för goda råd!
sparvunge

FöregåendeNästa

Återgå till Läderhantverk och skor