[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Bra eller dålig?

Bra eller dålig?

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Bra eller dålig?

Inläggav Space » 13 februari 2004, 00:32

Vad tycks om den här skon?
Passar den in under någon del av medeltiden?
Space

Inläggav Arild Krake » 13 februari 2004, 06:39

Nej!

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Space » 13 februari 2004, 10:26

Ok...Så snäppet bättre än NIKE men inte bra?
Eller?
Space

Inläggav olafR » 13 februari 2004, 10:48

Skall du ha något som är rätt så skall det vara gjort efter förebilder från den tid som du vill efterlikna.

Men, på ett medeltidslajv, eller på ett medeltidsevent av något slag, som inte har preciserat utrustningskraven, tycker jag nog att de går bra att använda, en bra början skulle jag säga.
olafR

Inläggav Karin » 13 februari 2004, 17:39

Om du redan äger dem kan du ha dem till en början, men jag skulle inte lägga pengar på dem.

Karin
Karin

Inläggav Space » 13 februari 2004, 18:36

Mmmm...mina föräldrar köpte dom i Thiland....
Space

Inläggav Shadilly » 14 februari 2004, 17:49

Som tidigare sagts så är det alldeles UTMÄRKTA lajvskor, såvida arrangörerna inte sagt att de inte accepterar annat än repliker. Om du inte är lajvare kan jag lätt få dem sålda åt dej om du inte vill ha dem :)
Shadilly

Inläggav Karin » 14 februari 2004, 20:01

Off topic, men jag kom inte på någon bättre plats att skriva det.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Space</i>

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Betyder denna adressen att du pluggar i Linköping? Vi är flera andra rydsbor här på forumet. Vi kanske kunde träffas någon gång.
Du har inte lagt ut din mailadress så jag kunde inte maila till dig, men om du klickar på mitt namn hittar du min adress.

Karin
Karin

Inläggav Space » 14 februari 2004, 23:05

Nej jag pluggar inte i Linköping =)
Men jag har ingen stans att FTPa så jag fick hjälp an en polare.

Jag pluggar i Göteborg.

Att det är utmärkta lajvskor gör mig iofs inte så stor nytta för jag har aldrig varit på lajv...
Men jag lär använda dom på Gotland och lite så, ät inte så väldigt fanatisk nämligen [:)]
och någonting måste man ju ha på fötterna...
Space

Inläggav Arnaud Guillaume » 16 februari 2004, 10:02

Klart bättre än moderna skor, så kör du med dem på Gotland. Man sliter rätt mycket på sulorna under en Visbyvecka, och du kanske inte vill slipa ner dina snyggskor helt under veckan.

(reklam)Jag ska köpa nya skor hos familjen Hoas i år. Det sista paret har hållit sen förrförra Visby, plus alla fester jag har varit på, och började inte ta slut förrän i somras. [:)] (/reklam)

// Arnaud, kör med Kinaskor till sina renässanskläder [:o)][}:)]
Arnaud Guillaume

Inläggav Arild Krake » 16 februari 2004, 13:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

Klart bättre än moderna skor, så kör du med dem på Gotland. Man sliter rätt mycket på sulorna under en Visbyvecka, och du kanske inte vill slipa ner dina snyggskor helt under veckan.

(reklam)Jag ska köpa nya skor hos familjen Hoas i år. Det sista paret har hållit sen förrförra Visby, plus alla fester jag har varit på, och började inte ta slut förrän i somras. [:)] (/reklam)

// Arnaud, kör med Kinaskor till sina renässanskläder [:o)][}:)]

Vad då bättre än moderna skor? <b>Det är moderna skor!</b> Ja du fuskar med kinaskor men försöker du nu säga att det är helt ok att använda sådana till historiskt återskapande?

Jag tycker att det är konstigt att så mycket tid läggs ner på kläder men så lite på skor. Vi vet exakt hur skorna på medeltiden var tillverkade, av vilka material och med vilka sömmar de var hopfogade. Men trotts detta så fuskar nästan alla. Varför? (Jag kommer inte att acceptera ekonomi som ursäkt)

Jag har sett Hoas skor på Visby och de är sydda med rätt sömmar. Det är bara sorgligt att de exemplar jag tittade på hade gles söm, inte alltid bra läder och kulspetspennestreck på insidan. Riktigt sorgligt när det har lagts ner så mycket tid på dem i övrigt.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 16 februari 2004, 13:51

Ludde, om du på ett ställe säger att att medeltidsskor kostar 1800 kronor och se'n att du inte godtar ekonomi som ursäkt för att inte köpa sådana, så lever du uppenbarligen i en helt annan ekonomisk verklighet än de flesta av oss.
Nu tjänar jag själv rätt bra äntligen(10 000 ut efter skatt, Rickard ungefär lika mycket, med två barn och ett tredje på väg), men det finns rätt mycket folk som studerar, jobbar i affär eller vården som definitvt inte har 1800 att plocka fram sådär. I synnerhet inte om de också ska ha kläder och betala resa till Visby t ex.

(Vad det gäller Arnauds kinaskor så vill jag tillägga att om någon hade sålt renässansskor så hade man ju också haft några att köpa.)

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arnaud Guillaume » 16 februari 2004, 14:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Vad då bättre än moderna skor? <b>Det är moderna skor!</b> Ja du fuskar med kinaskor men försöker du nu säga att det är helt ok att använda sådana till historiskt återskapande?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Beror på vad man är ute efter. Nej, de är inte HK, men det sticker mindre i ögonen än lågskor eller tennisdojor, eller hur? Eller mina vanliga medeltidsskor av 1300-talsmodell för den delen. För att skaffa HK skor behöver jag:

1) veta exakt modell (vet numer, men inte när jag skaffade kinaskorna)
2) ha tillgång till verktyg och läder (går att lösa, men kostar ca 500:- eller mer)
3) ha tillräckligt med hantverksskicklighet, tid och ambition att sy dem (kommer nog aldrig att hända. Jag är väl en hemsk människa helt enkelt [xx(])

Alternativt betala nån att göra dem, och då blir det dyrare än jag tycker det är värt. Skor är trots allt förbrukningsvara.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag tycker att det är konstigt att så mycket tid läggs ner på kläder men så lite på skor. Vi vet exakt hur skorna på medeltiden var tillverkade, av vilka material och med vilka sömmar de var hopfogade. Men trotts detta så fuskar nästan alla. Varför? (Jag kommer inte att acceptera ekonomi som ursäkt)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Därför att antingen måste man göra dem själv (svårt och jobbigt) eller köpa (dyrt). En del har medeltid som hobby, inte som livsmål, och då tar det emot att börja med den sortens "tyngre" projekt. Att sno ihop en T-tunika fixar å andra sidan de flesta.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har sett Hoas skor på Visby och de är sydda med rätt sömmar. Det är bara sorgligt att de exemplar jag tittade på hade gles söm, inte alltid bra läder och kulspetspennestreck på insidan. Riktigt sorgligt när det har lagts ner så mycket tid på dem i övrigt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kanske det, men de är bättre än vad jag skulle kunna fixa själv. Och de kostar ungefär vad jag kan tänka mig att betala.

Men vi är rätt tungt off-topic nu...
Arnaud Guillaume

Inläggav Arild Krake » 16 februari 2004, 17:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Ludde, om du på ett ställe säger att att medeltidsskor kostar 1800 kronor och se'n att du inte godtar ekonomi som ursäkt för att inte köpa sådana, så lever du uppenbarligen i en helt annan ekonomisk verklighet än de flesta av oss...

Om enda alternativet att få tag på tidsenliga skor var att köpa dem för 1800 kr och uppåt så skulle det vara en ekonomisk fråga. Men nu så finns alternativet att göra dem själv. Det finns gott om lättillgänglig information om hur de ska tillverkas (mer än vad det finns bra information om hur man ska sy medeltida kläder). Så då måste det ju till slut vara intresset som spelar in. Är man inte intresserad så är man inte. Men har man intresset så finns möjligheterna till billiga rekonstruktioner.

Vad skulle ett handsytt måttanpassat plagg med samma dokumentation som ett par skickligt tillverkade medeltidsskor kosta? Antagligen för mycket för att de flesta av oss skulle ha råd att köpa det. Det är därför många syr sina kläder själva för att de inte har råd att köpa dem.

Jag säger inte att alla ska ha historiskt korrekta skor men jag tycker att man faktiskt ska veta skillnaden och vara medvetna om vad man har för alternativ. Man ska inte gå omkring och kalla skor för medeltida bara för att de råkar vara av läder och inte ha NIKE-märke på sig.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

(Vad det gäller Arnauds kinaskor så vill jag tillägga att om någon hade sålt renässansskor så hade man ju också haft några att köpa.)

Eva

Jag gör renässansskor på beställning och talar gärna om var man kan få tag på mönster om man vill göra dem själv.

Obs: Jag vill informera om att skoboken är en bra bok om man vill sy skor men den innehåller en del sömmar som inte användes på originalen så om man vill ha korrekta medeltidsskor så får man komplettera den med annan litteratur.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Alrik » 16 februari 2004, 20:37

att sy skor är inte alls så svårt som man tror, alla har ju haft syslöjd i trean och har säkert något obehagligt men lärorikt minne av att sy, därmed blir det lättare med vanliga kläder... det är samma sak med skor egentligen, man ska bara få tummen ur och göra det... sen kan ju en orsak vara att lädret kanske ligger runt 130 kr/kvf...
Alrik

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor