av Arnaud Guillaume » 16 februari 2004, 14:12
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>
Vad då bättre än moderna skor? <b>Det är moderna skor!</b> Ja du fuskar med kinaskor men försöker du nu säga att det är helt ok att använda sådana till historiskt återskapande?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Beror på vad man är ute efter. Nej, de är inte HK, men det sticker mindre i ögonen än lågskor eller tennisdojor, eller hur? Eller mina vanliga medeltidsskor av 1300-talsmodell för den delen. För att skaffa HK skor behöver jag:
1) veta exakt modell (vet numer, men inte när jag skaffade kinaskorna)
2) ha tillgång till verktyg och läder (går att lösa, men kostar ca 500:- eller mer)
3) ha tillräckligt med hantverksskicklighet, tid och ambition att sy dem (kommer nog aldrig att hända. Jag är väl en hemsk människa helt enkelt [xx(])
Alternativt betala nån att göra dem, och då blir det dyrare än jag tycker det är värt. Skor är trots allt förbrukningsvara.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag tycker att det är konstigt att så mycket tid läggs ner på kläder men så lite på skor. Vi vet exakt hur skorna på medeltiden var tillverkade, av vilka material och med vilka sömmar de var hopfogade. Men trotts detta så fuskar nästan alla. Varför? (Jag kommer inte att acceptera ekonomi som ursäkt)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Därför att antingen måste man göra dem själv (svårt och jobbigt) eller köpa (dyrt). En del har medeltid som hobby, inte som livsmål, och då tar det emot att börja med den sortens "tyngre" projekt. Att sno ihop en T-tunika fixar å andra sidan de flesta.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag har sett Hoas skor på Visby och de är sydda med rätt sömmar. Det är bara sorgligt att de exemplar jag tittade på hade gles söm, inte alltid bra läder och kulspetspennestreck på insidan. Riktigt sorgligt när det har lagts ner så mycket tid på dem i övrigt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Kanske det, men de är bättre än vad jag skulle kunna fixa själv. Och de kostar ungefär vad jag kan tänka mig att betala.
Men vi är rätt tungt off-topic nu...