[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Remkänga från 1100-talet från Skoboken?

Remkänga från 1100-talet från Skoboken?

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Remkänga från 1100-talet från Skoboken?

Inläggav Unicorn » 12 oktober 2006, 17:03

I Skoboken beskrivs en remkänga från 1100-talet, jag undrar om det är någon här som sytt upp denna? (OBS det är inte modellerna från Oseberg eller Hedeby, utan den mer anonyma som anges komma från 1100-talet, eller tidig medeltid, sidan 30 i boken.) Det står att "modellen är inspirerad efter en modell från Ekeby på Öland, ritad av Per Myrström".

Jag frågar eftersom jag tycker sömnadsbeskrivningen är oklar, och det inte finns något foto av just denna känga i boken. Jag undrar hur hopsättningen, sömmen, i hålfoten egentligen ska sys, osynlig eller synlig. Ska läderstyckena faktiskt ligga omlott eller går de kant i kant?

Denna modell ska ha bes, enligt en bild i boken (sid 24) ska besen ligga dubbel, men jag läste i ett inlägg här (av Arild) att på medeltida skor var det vanligast att besen var enkel, och relativt bred (så den tar upp en del av slitaget som annars skulle drabbat ovanlädret). Vad rekommenderar experterna för just denna sko?

Är mönsterstorleken verklighetsanpassad? Dvs stämmer den ungefär med normala fotstorlekar om man kopierat mönstret efter anvisningarna (på sid 25)? (Jag har börjat sy en provsko i tyg, men fastnade just på oklarheterna i sömnadsbeskrivningen, så jag har inte provat den ännu. Och HUR rättvis blir egentligen en provsko i tyg?? Läder och tyg beter sig ju helt olika...)

Jag har googlat efter mer info om denne Per Myrström, denna modell, Ekeby, etc, men inte hittat nåt matnyttigt. Nu hoppas jag på er expertis!! Tack på förhand!!

/ Vicki / Deirdre
Unicorn

Inläggav Clas Jacobsson » 12 oktober 2006, 19:38

1. Ja, jag har sytt en del kängor, och framförallt är den populär på skokurserna, den är dock ngt stor i storleken.

2. Skär till bitarna, börja sy i framkant vid markeringarna, modellen blir bättre om man spänner skinnet något när man syr. Sy utsidan av foten först via hälen (glöm inte hälkappan) och fram till hålfoten, sedan syr du fotens insida med början fram och mot hålfoten, den främre biten skall ligga över den bakre. När du bottnat kängan (sytt runt hela sulan) skall den läggas i blöt i lite drygt handljummet vatten i ca 15 minuter, kräng den sedan. När den torkat ordentligt, efter ca ett dygn, syr du ihop den från hålfoten och uppåt, mitt över vristen skall överlappet vara ca 5-6 mm, sy sedan ner mot öppningen. Ett tips! Sy fast en smal läderremsa, ca 6*40 mm som förstärkning på insidan av kängan vid de sista stygnen.

3. Gör en enkel bes...

4. Jag anser det vara en fantasikänga, jag har köpt Per Myrbergs grundmönster, men hittar det inte nu, som Stefan utgått ifrån och jag tror det är det första svenska mönstret som spreds. Mönstret finns fortfarande till salu på Kalmar Länsmuseum men jag rekomenderar det inte. Vad jag förstår så har man inte hittat några skor alls i Eketorp, inte ens annat organiskt material, rätta mig om jag har fel...

5. Glöm provskor i tyg.

6. Kan du ta dig till Stockholm så kommer jag att ha en kurs under hösten.

mvh

//Clas
Clas Jacobsson

Inläggav Oluf Gurimson » 13 oktober 2006, 11:07

Du kommer inte att ha någon kurs i närheten av Göteborg någon gång, Claes?

mvh
Oluf G.
Oluf Gurimson

Inläggav Unicorn » 13 oktober 2006, 16:56

Clas, tack för svaret och dina tips!
Det verkar dock fortfarande som om mönstrets ursprung är oklart, du skriver "Per Myrberg" och "Eketorp", men i Skoboken står faktiskt "Per Myrström" och "Ekeby". Nu kan ju Stefan ha skrivit fel, men jag har googlat även efter Per Myrberg och hittar bara referenser till skådisen/sångaren med samma namn. (På Kalmar Länsmuseums webbplats listas bara att de har ett mönster, men inget om vem som skrivit det.) Nåväl, jag är bara nyfiken, det är inte livsviktigt...

Jag bor i Sollentuna, strax norr om Sthlm, och deltar i Nennes Hantverksträffar på torsdagarna, det är i det sammanhanget som dessa skor ska sys. Men ingen där har sytt klart detta mönster ännu, därför frågar jag här efter erfarenhet av just denna modell. När ska du hålla din kurs, Clas, och vad kostar den?

Ludvig gav mig per telefon en del råd som jag nu ska försöka återge, TACK för hjälpen Ludvig! Om jag minns rätt sa han följande:
* Modellen funkar bra på så vis att den gäller under relativt lång tid.
* Han ansåg att jag skulle klippa bort de läderbitar som går omlott och göra en osynlig kant-i-kant-söm. Att sömmar på skor går omlott är tydligen mycket ovanligt.
* Han sa också att jag kunde sy ihop skon först, och sen sy fast sulan, men det tror jag inte jag klarar eftersom jag då inte vet hur mycket av lädret som ska bort.
* Han föreslog starkt att man sätter en förstärkning i ändan av den söm som håller ihop skon på ovansidan av foten, eftersom den lätt går sönder när man sätter skon på foten. (Det var en lädertriangel som skulle sys fast på insidan av skon, men exakt hur och var är oklart för mig som inte har nån erfarenhet av skosömnad...)
* Det går alldeles utmärkt med en enkel bes, som kan vara ca 12-15 mm bred, det går alltid att smala av den efteråt. Han föreslog den hårda, tåliga sidan nedåt mot marken. Besen behöver egentligen inte gå runt hela skon, utan bara där man sliter.
* Det är smart att skära hälkappan så att dess utsträckning går på tvärs mot skolädrets, det ökar hållfastheten i skon.
* Det var också en del andra goda råd om hur man skär läder (inte klipper), och en del till som jag just nu inte minns, eller snarare som gick över min erfarenhetshorisont (som är nära noll när det gäller skosömnad...:-)

Han tipsade också om Marc Carlsons webbplats, + en bok som heter "Stepping through time" (bra men svår att få tag på). (Nån i sthlms-trakten som har den??)

OBS att jag kan ha fattat delar av ovanstående fel, isåfall ber jag om ursäkt i förväg.

Jag tar också tacksamt emot fler kommentarer av andra erfarna, som har testat just denna skomodell.

/ Vicki / Deirdre
Unicorn

Inläggav Clas Jacobsson » 13 oktober 2006, 17:03

Inga kurser i Göteborg inplanerade....

Om du aldrig sytt en sko tidagre föreslår jag omlott, Ludvig har helt rätt i att få skor är sydda på det sättet, men att ge sig i kast med kant i kantstygn utan att ha sytt några skor tror jag är att ta sig vatten över huvudet.

Vad gäller Per M? så skall jag leta på mönstret så vi kan reda ut detta. Kan hända att jag missuppfattat det helt....

//Clas
Clas Jacobsson

Inläggav Karin » 13 oktober 2006, 18:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Clas Jacobsson</i>

Om du aldrig sytt en sko tidagre föreslår jag omlott, Ludvig har helt rätt i att få skor är sydda på det sättet, men att ge sig i kast med kant i kantstygn utan att ha sytt några skor tror jag är att ta sig vatten över huvudet.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad finns det för anledning att öva in någonting som är fel? Då måste man ju lära sig en gång till till nästa par skor som man vill sy rätt. Det blir ju dubbelt arbete. Jag har aldrig sytt omlott och har inga problem med kant i kant-söm. Det gäller ju förstås att ha en bra beskrivning och en smal syl.

På Ludvigs skokurser lär han ut kant-i-kant-söm till nybörjare och alla har lärt sig. Vad jag har förstått har ingen klagat.

Karin
Karin

Inläggav Unicorn » 16 oktober 2006, 13:42

I lördags fick jag chansen att kolla på ett par kängor sydda efter just den här modellen, av olika "skomakare". Bägge bärarna var väldigt nöjda med sina skor, och det lät ju lovande. Bägge var sydda med den hopfästande sömmen med läderbitarna omlott. Å andra sidan tror jag att lädret i dessa skor var tunnare än det läder jag har tillgång till, för en nybörjare så verkar lädertjockleken vara relevant för om man ska sy sömmen omlott eller kant-i-kant. Har jag rätt?

I övrigt fick jag lära mig att det framförallt är längden på sulan man ska jämföra med sin egen fot, sulans bredd verkade vara mindre viktig (om man inte har extra breda fötter). Jag vet att mina lilltår kan kännas klämda efter en dag i de flesta skor, kanske jag ska lägga till ca 4 mm på bredden vid lilltårna?

/ Vicki / Deirdre
Unicorn

Inläggav Varg » 16 oktober 2006, 15:08

Hur menar ni med kant i kant? Är det som när man syr tyg, dvs lägger avigsida mot avigsida?
Själv är det så jag syr mina skor som jag sytt. De har fungerat jättebra. Det blir visserligen en avig-kant som sticker upp, men jag får känslan av att omlottgör så att vatten kan tränga in betydligt lättare. Även om man har lagt omlottet så att det faller nedåt.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Nenne » 16 oktober 2006, 16:13

Kant i kant är precis vad det låter som. Ta de två läderbitarna/sidorna och lägg dem kant i kant så ser du hur de ska sitta ihop. Helt utan sömsmån alltså. Du gör hål med en syl från baksidan/skinnsidan av biten ner till nära framsidan/ovansidan/hårsidan. Gör ett hål på motsvarande plats på den andra biten/sidan. Fortsätt antingen hela stycket du ska sy eller en liten bit i taget, jag har fått olika besked och testat båda med ungefär samma resultat. Vaxa en bit lintråd. Trä den i båda ändar med skinn-nålar. Sy ihop.

Jag har aldrig sytt skor förr och fick mig en lektion av Micke D som visade hur man gör i stora drag och det var verkligen inte svårt. Jag skulle inte vilja göra ett par skor på "fel" sätt först bara för att det kanske skulle vara enklare. Läder är ju inte precis gratis och jag håller med Karin om att det känns tokigt att lära sig ett sätt för att sedan lära sig ett annat. Bättre då att lära sig rätt sätt på en gång.
Jörgen hade heller aldrig sytt skor förr och han hade inte heller problem med kant-i kantsömnad så det kan ju inte _bara_ vara så att jag är ovanligt smart och lättlärd! [;)]

//Nenne
Nenne

Inläggav Arild Krake » 16 oktober 2006, 19:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nenne</i>

Vaxa en bit lintråd. Trä den i båda ändar med skinn-nålar. Sy ihop.
//Nenne

Nenne nu hoppas jag att du skrev fel namn skinn-nålar är de som är trekantiga och slipade vassa, de kann skära av tråden när man syr skomakar sömm och de ger brottsanvisningar som försvagar lädret. Det man ska ha är trubbiga nålar. eller svinborst.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Vix Hq » 16 oktober 2006, 21:04

Håller med om det där med kant i kant - det är inte speciellt svårt. Jag hade aldrig sytt skor tidigare och lärde mig själv ur en bok utan problem (värre var det att få till storleken på ovanlädret...men det är en annan sak...). Ta en spillbit och testa sömmen på först. Det är värt det lilla extra jobbet för att slippa sömsmånerna! (och så är det mer purjo [;)]...)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Varg » 17 oktober 2006, 07:24

Hmm... jag ska försöka göra det på mitt nästa par skor. Jag har alltid tyckt det ser knepigt ut med avig-mot-avig. Det blir som sagt en ås på ovansidan. Det är den teknik som beskrivs i skoboken vill jag minnas (samt det som han lärde ut på sin kurs som jag bevistade).

Det känns dock som kant i kant inte är vidare hållbart om man har för tunnt skinn. Jag ser framför mig att det ska slitas sönder, men det kanske det inte gör? Sedan så kanske jag har för kraftig syl och tråd som gör att det inte skulle fungera särskilt bra. Hur är det med tätheten mot väta? På mina första stövlar så la jag en bes i skarven och de har tål att vattenfyllas utan att läcka.

MVZ
Varg

Inläggav Micke D » 17 oktober 2006, 08:39

På en del skor i boken, "Shoes and Pattens, Finds from Medieval Excavations in London", så finns förstärkningar/reparationer i sidosömmarna.
Så det är ju ett utsatt ställe, men jag tycker fortfarande att man bör göra en så rätt söm man kan.
Som flera har nämnt så är det inte svårare att sy kant i kant om man får en skaplig beskrivning.

Jag gjorde omlottsömmar på mina första skor, och jag skyller på att jag inte visste bättre då, det står ju inte någonting om kant i kantsömmar i Skoboken tyvärr och den boken var den enda jag hade om medeltida skor då.

En omarbetad/uppdaterad upplaga av Skoboken vore inte fel. Med rätt sömmar så är den ju en ganska bra grund till medeltida skor.

Tyvärr så blir det som med mönstren från Sophia’s Ateljé, många nybörjare gör fel i tron att det är rätt.
Micke D

Inläggav Skarek » 17 oktober 2006, 09:17

Spontant så tror jag täthet är ett mindre problem så länge man drar sömmen tätt och fettar/vaxar den väl. De skona jag sydde i år som jag hade i Axtorna läckte första dan, då jag slarvat med infettningen. Dagen efter läcktre de inte alls. Jag har bårde en omlottsöm och kantikant-söm i dem. Omlott kring sullädet och omlott på sidan av foten.

Menade ni att man skulle ha kantikantsöm även på sidan av foten? Mina skor är baserade på "Frontsnörsko från Helfeandsholmen" i skoboken.

Får amn våldta denna tråden och ställa några andra frågor också. Vad är racakrsöm (som näms i det mönstret).

Vidare skulle jag vilja få en åsikt om lädertjockleker. Vad ska man ha för tjockleker på olika delar på skorna. Mina skor har nog 2,5mm ovanläder vilket jag insett kanske är lite tjockare än vad som brukas användas. Så hur röstar folk
Sulläder-
Ovanläder-
Bes-
Kantband-
Skarek

Inläggav Nenne » 17 oktober 2006, 10:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nenne</i>

Vaxa en bit lintråd. Trä den i båda ändar med skinn-nålar. Sy ihop.
//Nenne

Nenne nu hoppas jag att du skrev fel namn skinn-nålar är de som är trekantiga och slipade vassa, de kann skära av tråden när man syr skomakar sömm och de ger brottsanvisningar som försvagar lädret. Det man ska ha är trubbiga nålar. eller svinborst.

Ludvig

Visst skrev jag fel [:I]. Nålarna är köpta i en skinnaffär, är trubbiga och blundar mycket...

//Nenne
Nenne

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor