I Skoboken beskrivs en remkänga från 1100-talet, jag undrar om det är någon här som sytt upp denna? (OBS det är inte modellerna från Oseberg eller Hedeby, utan den mer anonyma som anges komma från 1100-talet, eller tidig medeltid, sidan 30 i boken.) Det står att "modellen är inspirerad efter en modell från Ekeby på Öland, ritad av Per Myrström".
Jag frågar eftersom jag tycker sömnadsbeskrivningen är oklar, och det inte finns något foto av just denna känga i boken. Jag undrar hur hopsättningen, sömmen, i hålfoten egentligen ska sys, osynlig eller synlig. Ska läderstyckena faktiskt ligga omlott eller går de kant i kant?
Denna modell ska ha bes, enligt en bild i boken (sid 24) ska besen ligga dubbel, men jag läste i ett inlägg här (av Arild) att på medeltida skor var det vanligast att besen var enkel, och relativt bred (så den tar upp en del av slitaget som annars skulle drabbat ovanlädret). Vad rekommenderar experterna för just denna sko?
Är mönsterstorleken verklighetsanpassad? Dvs stämmer den ungefär med normala fotstorlekar om man kopierat mönstret efter anvisningarna (på sid 25)? (Jag har börjat sy en provsko i tyg, men fastnade just på oklarheterna i sömnadsbeskrivningen, så jag har inte provat den ännu. Och HUR rättvis blir egentligen en provsko i tyg?? Läder och tyg beter sig ju helt olika...)
Jag har googlat efter mer info om denne Per Myrström, denna modell, Ekeby, etc, men inte hittat nåt matnyttigt. Nu hoppas jag på er expertis!! Tack på förhand!!
/ Vicki / Deirdre