<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vidar_Carnis</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Risken blir att det är MÅNGA.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är väl inget större problem? Gör så mycket ni orkar med och sälj resten.
Nån som har provar att fettgarva vildsvin? En god väns svärfar fällde två häromdagen och vi rensade bort skallen och annat jox som dom lämnat kvar i helgen.
Det var två unga honor som inte fått några ungar än. Tjock och fin päls utan den där raggen på ryggen som gör en del vildsvinsfällar lite svåranvända. Båda hjärnorna är sparade och ska användas till garvningen.
Nåt speciellt man ska tänka på?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det garvades en vildsvinsfäll på Bäckedal nu när jag var där för några veckor sedan. Det var ett helt skinn med öron och tryne kvar och det mjukgjordes inte utan skulle användas som matta.
Skinnet var fint flått, men på många ställen var hårrötterna skadade eftersom kniven kommit för nära. Vildsvinet var oerhört fett och det var små marginaler mellan för tjocka fettlager och skadade hårrötter. Skinnet spändes upp i en ram för att bli lättarbetat och skrapades sedan. Eftersom det var så fett användes alun för konservering. Jag vet inte om det garvades i bad eller med en deg som låg ovanpå. (Var för uppe i mitt blå skinn då, tror jag!)
Efter alunen var skinnet dock fortfarande väldigt fett och Barbro, grisens ägare, kämpade med kniv och skrapa för att få bort ytterligare fett. Trynet fick en extra dos med alun och sedan skurades hela skinnet dessutom med barkbad som inte bara garvar utan dessutom är uttorkande. Skinnet var fortfarande fett...
Barbro pressar ut mer fett och lägger sedan ut tidningar och kli på skinnet för att suga upp mer. Och mer...
De skadade hårrötterna verkar dock fortfarande sitta fast och då Barbro rullar ihop sin gris för att åka hem har den fortfarande all päls kvar. Instruktionerna från fröken är att ha något fettabsorberande under grisen samt vakta på om den börjar lukta härsket i sommar...
Vad kan man få ut ifrån det här? Jag rekommenderar dig att skrapa noga (även om alla grisar behöver inte vara lika feta som den här) och akta hårrötterna. Alla olika garvningsmetoder går att kombinera med varandra, om det blir för fett med hjärnan så fortsätt med barkskrubbning. Alun är ett bra konserveringsmedel för att stoppa förruttnelseprocessen, dessutom är alunskinn lätta att mjukgöra men tål inte vatten. Skall grisarna mjukgöras borde de kanske ligga lite i ett alunbad innan hjärnan tas på? Hjärna är förresten det bästa jag garvat med!
Lycka till, ring gärna om det är något du undrar över, nu när jag är uppdaterad!
Kram
Martina