[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Härdat läder

Härdat läder

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Härdat läder

Inläggav Torbjörn Byman » 13 januari 2004, 21:56

Om någon skulle vara intresserad så fick jag ett tips av en skicklig läderhantverkare nyligen.
Jag talade med honom om ett läderharnesk jag funderar på att tillverka. Då berättade han för mig att han sysslade med att konstruera sådana inom Regia Anglorum när han bodde i England.
Och att han brukade koka lädret i linolja. När det väl var genomdränkt och sedan torkat fick det egenskaper som liknar glasfiber... Hårt som attan sade han.
Jag har även hört att man på Island gjort experiment med intjärat läder, vilket lär ge en liknande effekt.
Fast nu handlade ju diskussionen om hur man gör läder mjukt...
Men om någon har lust att prova vore det kul att få veta resultatet.
Och jag undrar om man kände till det här på vikingatiden. Definitivt kände man ju till tjära och dess biprodukter. Och säkert även linolja.
Någon kanske känner till mer?
Hälsar Torbjörn
Torbjörn Byman

Inläggav Angus Maciomhair » 14 januari 2004, 02:49

Nämnde han någon temperatur på oljan? Har hört från lite olika håll att man lätt kan sabba det hela genom för hög temperatur. Jag har dock aldrig provat härdning med olja själv, mest pga. vad jag tidigare läst på annat håll, utan enbart med vatten. Bitarna har varit drygt halva storleken av ett armskydd för bågskytte så jag vet inte hur det skulle bete sig med större bitar.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Torbjörn Byman » 14 januari 2004, 10:14

Nja, om jag minns rätt skulle linoljan inte vara för varm. Dessutom krymper lädret en aning under processen så det gäller att ta till måtten för att slutresultatet skall passa. Du har provat med vatten (så kallad cour bouille? Tror det heter så...) blev det bra? Själv har jag gjort armskydd för bågskytte i ganska tjockt läder vilket funkat mycket bra utan härdning.
Ha det
Torbjörn
Torbjörn Byman

Inläggav Ny Björn » 14 januari 2004, 12:57

Den magiska temperaturen för <i>fettlimmning</i> är enligt Proceedings of the Prehistoric Society (1962) och tester vid Bäckedal (Projektarbete 1989 - "Läderkärl") 71 grader. Därefter öppnar sig skinnets porer och "murkelreaktionen" inleds - dvs. då skinnet snabbt och tämligen okontrollerat börjar krympa/skrumpna ihop. Har man otur står man där med en skrumpen tingest som passar bäst för sk "soptunne-re-enactment" De som vaxhärdat läder i ungn på för varm värme vet vad jag talar om...

/N B
Ny Björn

Inläggav Angus Maciomhair » 14 januari 2004, 15:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Torbjörn Byman</i>

Du har provat med vatten (så kallad cour bouille? Tror det heter så...) blev det bra? Själv har jag gjort armskydd för bågskytte i ganska tjockt läder vilket funkat mycket bra utan härdning.
Ha det
Torbjörn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jovars, cuir bouilli-tekniken fungerade alla tiders, det krympte en del och tjocknade rejält precis som väntat, utan några som helst problem med att det skrumpnade. Jag skulle dock aldrig använda tekniken för att göra armskydd för bågskytte såvida jag inte hade på tok för tunt läder från början och knappt ens då tror jag. För mycket jobb att få till bra hål för snörningen m.m.
att det blev det som jag provade berodde mest på att jag senare under kvällen satt framför dumburken och enkelt ville kunna hålla koll på biten i fråga. Jag är bara glad att jag inte somnade i fåtöljen med läderbiten på armen, då hade jag fått såga loss den morgonen därpå.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav farlige » 13 juli 2006, 15:22

farlige

Inläggav C-F » 23 oktober 2006, 22:38

Efter att ha tittat runt på främst historiska världar har jag i dag utfört en del tester av olika metoder att härda läder. På historiska världar presenterades bla teorin att vattenhärdat läder var mer tålit mot skärande eggar än vaxhärdat. Jag har testat båda och håller inte med om detta.
(Jag har även postat detta på Svarta Kattens forum)

Till testet användes bitar av ofärgat veg-garvat läder som ursprungligen var ca 5mm tjockt.

Här är mina resultat:

<b>Torrt läder i smält bivax över 10 min</b>
Bästa resultatet. Lädret mörknade rejält och blev hårt. Det blev en helt jämn härning.

<b>Blött läder i 100 gradig linolja 30sek</b>
Näst bästa resultatet. Lädret blev nästan lika stelt som vaxhärdnignen. Något ojämn härdning. Härdningen verkar inte ha nått genom hela lädret. Svagare värme och längre tid bör testas. Ev blötlägga lädret i linolja före. Lädret krymte 5-10%

<b>Torrt läder i 75gradig linolja</b>
Lädret fick en jämn mörk nyans och blev mjukt och smidigt.

<b>Blött läder i kokande vatten</b>
Mörknade fint men gav ingen vidare härdning. 30 sek gav enbart härdning i kanterna och 60sek gav något av härdning. Behöver förmodligen mer tid för att bli bra. Lädret krymte ca 5%.

<b>Torrt läder i kokande vatten</b>
Lädret skrumpnade ihop på 30 sekunder och blev till en brun rulle. Helt oanvändbart.

<b>Torrt läder i 71 gradigt vatten</b>
Endast marginell färgskiftning. Efter 2 min blev det avsevärt styvare än ursprunget men det behöver nog ligga längre för att bli bra.

<b>Torrt läder i 50 gradigt vatten</b>
Ungefär som obehandlat läder

Slutsatts

Effektivast är att mätta lädret med vax. Det är även det dyraste alternativet och det kladdigaste. Ev är detta inte det mest historiska då bivax var fruktansvärt dyrt på medeltiden.

Näst bäst och som förmodligen kan förfinas är att härda med linolja. Det borde även vara görligt i historisk tid. Klart bästa alternativet för den som vill vara historisk.

Vatten ger bara marginellt bättre härdning än lädrets ursprungsegenskaper. Åtminstone i mitt test.

<b>Huggtest</b>

Högg mot biten först på narven och sedan mot kanten med biten på höghant. Underlag, en tidningstrave. Vapen, hyffsat vasst kortsvärd.

<b>Vaxhärdat</b>
Litet märke i narven. 2-3cm jack i kanten.

<b>Kokad i linolja</b>
Litet märke i narven. 2-3cm jack i kanten.

<b>Blött läder i vatten</b>
Narven skars sönder 1/3 genom lädret. Pga mjukhet svårt att hugga i kanten.

<b>Obehandlat läder</b>
Obetydligt märke i narven. Inget jack i sidan, lädret var för mjukt för att ställas på högkant. Obehandlat läder är segare än härdat.

Carl-Fredrik
C-F

Inläggav Germund » 24 oktober 2006, 09:09

Imponerande ambitiöst! Så någon kombination av härdat och mjukt läder vore ideal? Någon som jämfört mot "vanlig" råhud, rårandsläder eller liknande? Man blir ju nyfiken på vad som händer om t.ex. om man doppar råhud i vax?
Germund

Inläggav Germund » 24 oktober 2006, 10:51

Förresten: Vad vet man om tillgången på linolja jämfört med vax under "äldre tid"? Har för mig att beräkningat gjorts som visar på enorm honungsproduktion i vart fall under medeltiden, vilket i sin tur borde ge en diger vax-skörd. Jag vet i och för sig inget om hur mycket lin som odlades eller hur mycket linolja man får från lin och hur stor arbetsinsatsen är - just därför blir man ju nyfiken...
Germund

Inläggav Raymund » 24 oktober 2006, 11:38

I publikationen från International Arms and Armour Conference 2003, så beskriver den kände rustningssmeden Chris Dobson ytterligare en version av härdat läder som verkar ge bra resultat.
Grunden är en behandling med varm vatten som ovan men man gör först en "läst" där man nubbar fast lädret för att undvika de förvrängningar som annars lätt uppkommer.
Därefter mönstras lädret i vått tillstånd efter behag, de bevarade rustningsdelarna i härdat läder är ofta rikt dekorerade.
Efter torkning så påstrykes kaninskinnslim som tränger in och ytterligare härdar lädret.
Därefter stryks ett lager gesso (lim blandat med gips) på ytan som sedan målas och förgylls. Här framför Dobson ett argument mot vaxhärdning, då man inte för gesson att fästa på den "feta" vaxytan man får av vaxhärdning.
Efter detta så förseglas ytan med någon sorts lack (här ger dock Dobson inga detaljer om vilken typ av lack som användes, det bör röra sig om nån sorts shellack eller hartsbaserad lack).

Jag har ännu inte provat metoden men en SCA-läderrustningsmakare använder metoden med framgång på mer historika rustningsdelar.

/R
Raymund

Inläggav Mjödbjörn » 24 oktober 2006, 12:07

Håller med om att C-F har gjort ett mycket ambitiöst jobb.[:)]
Beträffande tillgång på vax så påverkar väl även efterfrågan.Vax användes väl till mycket annat, ljus, skrivtavlor, vaxad lintråd för sömnad osv,osv. och det kan väl påverka priset
Mjödbjörn

Inläggav Vesuvius » 24 oktober 2006, 18:02

Vax var åtminstone tillräckligt dyrbart för att exporteras, detta skedde bland annat österifrån.
Vesuvius

Inläggav Runristaren » 24 oktober 2006, 18:59

Var får jag tag på dessa "läderskinn", som ni talar om?
Har tänkt att göra mig en kraftig väst/skjorta med ringbrynjeringar å sånt.
Säljs de hela eller i bit, var och till vilket pris?
Tjocklek 5mm?

Mvh
Gerry runristare
Runristaren

Inläggav Germund » 27 oktober 2006, 14:59

Tycker ändå att det är ett lite märkligt koncept att lägga en massa jobb och tid på att garva skinnet, arbeta med att mjukgöra det för att sedan lägga ännu mer jobb på att härda det hårt igen. Någon erfaren garvare här som vet något genväg som kan vara tillämplig om man vill ha ett hårt stycke skinn passande för rustningsändamål? Det enda skäl jag ser nu är att slåssasvettigt skinn mot alla odds faktiskt luktar bättre och förmodligen lockar färre flugor än blöta hundtuggben...
Germund

Inläggav Raymund » 27 oktober 2006, 22:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Germund</i>

Tycker ändå att det är ett lite märkligt koncept att lägga en massa jobb och tid på att garva skinnet, arbeta med att mjukgöra det för att sedan lägga ännu mer jobb på att härda det hårt igen. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De bästa resultaten får man med rårandsläder så du har nog rätt att man inte använde sig av genomgarvade hudar. Däremot så måste man på något sätt skydda skinnet mot fukt annars blir det mjuk igen. Tänk hundben... :)

/R
Raymund

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor