[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Skor 2

Skor 2

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Skor 2

Inläggav Ture » 20 februari 2003, 12:52

Hejsan!
Tips på skoböcker mottages tacksamt. Recentioner på skoboken samt om det är ngn som har erfarenhet av Shoes and pattens" av Francis Grew...

Redigering:
Ändrade trådnamnet för att slippa namndubletter bland trådar.
/Angus
Ture

Inläggav Admin » 20 februari 2003, 13:27

Hej!

Skoboken är bra, men man blir inte en medeltida skomakare för att man syr skor av de mönster den presenterar - se den snarare som en god start. Till att börja med så var ju många av medeltidens skor sydda på läst, och då behöver man ju inte mönster på samma sätt...

"Shoes and Patten" är ett mycket bra verk, men det sätter kanske inte in läsaren i de faktiska problemen med att sy skor praktiskt. Än värre, man får inte veta mycket om Skandinaviskt skomakeri genom att läsa den.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Mattias » 20 februari 2003, 14:16

När man nu ska ge sig i kast med att sy skor, vilka typer av läder bör/ska man använda och var köper man sånt lämpligast? Var är det vettiga priser? Var har dom bra kvalitét?

/Mattias
Mattias

Inläggav Arild Krake » 20 februari 2003, 20:36

Om ni tittar på föregående diskussioner så ser ni att det finns viss information om det som efterfrågas ovan. Titta under Skor.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Admin » 21 februari 2003, 12:40

Hej!

Det finns flera sidor med "topics" nedan (fyra sidor i skrivande), testa följande länk för en diskussion med namnet "skor".

http://www.historiska.se/histvarld/foru ... OPIC_ID=57

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Victor Janson » 22 februari 2003, 13:01

Läder är alltid lite knepigt, både att få tag på rätt sort och få precis det man skall ha.

Till sulor väljer du lämpligen ett 6mm tjockt plattläder. Det finns även andra varianter av detta, tex pressat klackläder mm, men ett vanligt plattläder som är mellan 5-7 mm tjockt brukar fungera utmärkt.

Till ovanläder är det lite knepigare. Medeltida källor nämner hud av Nöt, Svin, Get, Säl, ren, ja det mesta förekom med andra ord. Det viktigaste är garvningen, eftersom det är den som bestämmer hur lädret kommer att uppföra sig. Get, Ren och Älg är ingen höjdare till ovanläder, främst för att det nästan inte görs till annat än beklädnadsskinn idag, vilka är för mjuka och töjbara för skoläder.
Det enklaste och bästa är nötskinn, även svinskinn kan vara bra om man får tag på bra skinn.

Tjocklek och mjukheten i skinnnet är en smaksak, men det bör nämnas att den större delen av hitadde skor är sydda av förhållandevis tunnt skinn ca 2mm tjockt. Troligen har grövre skor, till exempel arbetskängor och soldatskor haft grövre skinn i sig. Det är viktigt att komma ihåg att man kunde få fram precis de skinn man behövde, garvade på precis de sätt skomakaren ville ha det. Det är ju ett av våra stora problem idag, att vi får nöja oss med garveriernas utbud.

Men som sagt, ett nötskinn som är mellan 1,5-3 mm tjockt
och "smidigt", alltså inte pressat rem el plattläder. En del skomakare brukar använda sig av sk. plymå (egentligen konfektionsskinn), men jag tycker att skor sydda i sådana skinn tenderar att bli lite väl mjuka. Dessutom töjer de sig och tappar formen snabbt.

Det finns så vitt jag vet bara ett stort garveri i Sverige idag som tillverkar vegetabiliskt garvat skinn, och det är Tärnsjö Garveri. Därifrån kan man antingen beställa per post, eller via ett direktbesök. Det är dock bra att köpa mycket om man skall åka dit, det är trots allt ett garveri och inte en affär där privatpersoner egentligen får handla. Men om man köper för 5000:- eller mer brukar det vara Ok.

Sulläder kostar ca 50-60:- kvf, ovanläder 30-50:- kvf. De minsta skinnen brukar vara kring 20 fot.

Det finns också en mängd garverier som kromgarvar skinnen, detta är dock helt ointressant för oss som gör medeltidsskor. Ett kromgarvat skinn är "dött" och uppför sig inte som ett mer "levande" veg.garvat skinn. Vissa saker är helt omöjliga att göra med ett kromgarvat skinn eftersom det inte går att forma och arbeta med på samma sätt som ett veg.garvat.

Ska man köpa mindre mängder skinn finns läderhandeln i g:a stan och Tjäder läder i Järdaås. Då ligger priserna dock uppemot 70-150:- kvf.

Det blev mycket och rörigt, men maila eller skriv mer om du har frågor.

/Victor Janson

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mattias</i>

När man nu ska ge sig i kast med att sy skor, vilka typer av läder bör/ska man använda och var köper man sånt lämpligast? Var är det vettiga priser? Var har dom bra kvalitét?

/Mattias
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Victor Janson

Inläggav Admin » 22 februari 2003, 13:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Victor Janson</i>

Det finns så vitt jag vet bara ett stort garveri i Sverige idag som tillverkar vegetabiliskt garvat skinn, och det är Tärnsjö Garveri
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur är det med Bölebygdens garveri utanför Piteå, har för mig att de har vegetabilgarvat skinn på storproduktion också?

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Mattias » 24 februari 2003, 10:20

Tack så mycket för svaret Victor.

Henrik: ja det har dom [:)]

Mvh

//Mattias
Mattias

Inläggav Victor Janson » 26 februari 2003, 01:33

Ok, då finns det väl två.

Men det är långt till Piteå, iaf om hela ens värld utgår från mittpunkten av sverige, stockholm =)

/V
Victor Janson

Inläggav olafR » 26 februari 2003, 18:52

Mina skor, sydda efter mönster från skoboken, är stört omöjliga att få täta. Det är inte så mycket sömmen som är otät utan mer att lädret suger åt sig fukt, oavsett hur mycket jag fettar och smörjer in det.

Jag funderar på hur man fick sina skot täta på vikinga-, medeltid? Var lädret garvat annorlunda på den tiden eller?
olafR

Inläggav Arild Krake » 26 februari 2003, 19:45

Efter vad jag lyckats få reda på så var sulorna förr inte alltid helt genomgarvade, så det fanns råhud i mitten. Detta gör att sulan blir vattenavstötande lite längre än när den är i genomgarvat läder.
En annan sak som man oxå gjorde med sullädret var att komprimera det genom att man hamrade på det. Skor som skulle vara speciellt vattentäta gjordes i ogarvat skinn där sulan gjordes stor och sedan makades ihop så att kanterna gick upp en bit runt foten (titta gärna i böcker om eskimåskor/stövlar). Jag har sett en liten film om hur ett par skor som användes vid säljakt under förra seklet tillverkades efter denna metod. Även Sveriges inuitbefolkning har använt denna metod till vissa av sina skor.

Ett bra sätt att få fötterna varma även när skorna läcker är att ha på sig yllesockor eller fotlappar. Martina kan oxå tipsa om speciella nålbundena iläggssockor i tagel som, om jag har förstått rätt, ska fungera som någon sorts dränering.

Jag var ute och vandrade i snö, smältvatten, is, och myrar i 3 dagar för några år sedan och trots att mina vikingaskor läckte så var mina fötter oftast varma (inte presis när jag gick i vatten) på grund av mina nålbundna sockor.

Annars så är ju alltid ett par patinor lösningen på detta problem;)

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Carrot » 23 mars 2004, 01:07

Hur realistiska är följande skor för ca 1250?
Vilket material ska man använda, eller frågan är egentligen: Ska allt vara i läder?
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... SHOE74.HTM
Carrot

Inläggav Arild Krake » 23 mars 2004, 07:44

Mark Karlsons sidor om skor är bra likaså hans klädes sidor. De är mig veterligen baserade på fynd.

På frågan om allt ska vara i läder så måste jag nog säga att man använder hampa eller lingarn att sy med, och så är spännena av metal. ;)

Jag tittade lite snabbt i boken som han reffar till och på den översikt planch de har där. den visad att denna modell dyker upp i mitten av andra delen av 1200-taler alltså lite för sent för dig.

Jag blev klar med en 1400-tals variant av denna modell med ktrennelerat skaft för några veckor sedan;)

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Ebba » 13 juli 2004, 11:27

Har försökt sy skor efter mönster från skoboken, men jag får det aldrig riktigt bra. Tror det beror på att sulan ej är anpassad efter min fot. Tänkte prova på att göra egna mönster, och det verkar ju inte så svårt, eller?
Finns det något speciellt men måste tänka på förutom att möta ordentligt och sådär?

Ebba
Ebba

Inläggav Heidi » 25 november 2005, 15:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Arild Krake Posted - 26 Feb 2003 : 19:45:51

Jag var ute och vandrade i snö, smältvatten, is, och myrar i 3 dagar för några år sedan och trots att mina vikingaskor läckte så var mina fötter oftast varma (inte presis när jag gick i vatten) på grund av mina nålbundna sockor.

Annars så är ju alltid ett par patinor lösningen på detta problem;)

Ludvig <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Er patiner en vanlig løsning for å holde seg tørr på føttene blant de som gjenskaper vikingtid?

Hvor langt tilbake har man belegg for patiner? Marc Carlson sier 14. århundre kanskje tidligere......

Det ser i det minste bedre ut en gummistøvler [;)]

Heidi (som ser ut på regn og slaps utenfor vinduet)
Heidi

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor