Grävlingsskinn

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Grävlingsskinn

Inläggav Micke D » 1 september 2003, 13:32

Hej allihopa,

finns det någon som har ett grävlingsskinn alt. vet någon som har ett sådant i bra skick att sälja.
Jag tänkte ha det på ett armborstkoger.

/Micke D
Micke D

Inläggav Ny Björn » 1 september 2003, 16:22

-Bida din tid så skall du se att det dyker upp...
-Det är många grävlingsspolingar/-spolingor(?) som flyttar hemmifrån just under höstarna - de har inte lärt sig trafikvett ännu [}:)]...

-Jag skall kolla om det finns någon Bäckedaling som skall garva grävling i höst - vad kan du tänka dig att ge för ett fettgarvat skinn?

/N B
Ny Björn

Inläggav Micke D » 1 september 2003, 18:25

Tjena Ny Björn!

Jag har ingen aning om pris, jag vänder på frågan: vad vill de ha för ett skinn?

Jag har en polare som fick tag i ett litet garvat skinn och det gav han väl runt en femhundring för har jag för mig.

/Micke D
Micke D

Inläggav Micke D » 2 september 2003, 21:24

Hej igen Ny Björn!

Jag kom på ett par frågor till:
Hur pass fett blir ett fettgarvat skinn? Går det att limma ett fettgarvat skinn, eller är det sy fast som gäller?
Hur brukar dessa grävlingsspolingars skinn se ut, är det Michelin mönster tvärs över eller?

/Micke D
Micke D

Inläggav Ny Björn » 2 september 2003, 22:01

-Limma? Förklara bättre.

Ett fettgarvat skinn förblir inte fett per se - man tvättar ur garvfettet och återfettar vid behov (i fallet Young Master Badger en hel del - annard blir det plank-hårt).

Om du vill så kan du nog få både Nokian- och Michelinkaraktär på skinnet - det vanliga är dock att inget syns...[;)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Micke D » 3 september 2003, 06:39

Tja Ny Björn!

Det låter bra.
Jag har nog aldrig sett ett fettgarvat skinn, inte vad jag vet i alla fall, så jag visste inte om det är fett eller torrt om man säger så.

Jag har tänkt att limma fast det på ett armborstkoger av trä, så det är bara bra om det blir hårt, så det stadgar upp kogret en aning.

Grävling naturell är det jag söker, helst inte med Nokian- eller Michelin mönster.[:D]

/Micke D
Micke D

Inläggav Lasse C » 3 september 2003, 08:03

Enligt folk jag känner som berett en del skinn är skinn av trafikdödade djur ofta rätt tveksamma! Att de dödas genom grovt våld leder till en hel del blödningar i huden och det är tydligen inte alls bra för pälsen där. Tydligen lossnar håren lätt efter en tid.

Däremot jagas det tydligen grävlingar lite nu & då på sina håll, och förmodligen är det bättre att försöka få tag på ett sånt skinn.
Lasse C

Inläggav Micke D » 3 september 2003, 09:34

Ja, man får ju hoppas att håren sitter kvar.

Jag vill ju inte att kogret ska bli mer och mer Hyland med åren.

Nått liknande detta är vad jag hade tänkt <u>försöka</u>att göra.

http://www.lightlink.com/armory/quiver.html

/Micke D
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 3 september 2003, 09:51

Hmm... Tittade just på kogret och förstod inte alls vad som avsågs med följande stycke i bildtexten:
"The hook is typical in having only one "finger", which is laid alongside the tiller of the bow; with a little practice the string can be drawn symmetrically."

Vilka bitar är det du har planerat att limma på?
Jag kan förstå att det känns kärvt att syla sig igenom trästomen men behövs den ? Blir det inte tillräckligt stadigt om du har en tjockare bottenplatta alt. en härdad sådan?

Ha det...
/Angus, f.n. fortfarande morgontrött, har <u>inte </u>sovit nio timmar.
Angus Maciomhair

Inläggav Micke D » 3 september 2003, 11:48

Tjena Angus!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hmm... Tittade just på kogret och förstod inte alls vad som avsågs med följande stycke i bildtexten:
"The hook is typical in having only one "finger", which is laid alongside the tiller of the bow; with a little practice the string can be drawn symmetrically."<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Under tidig medeltid så var det vanligaste spännhjälpmedlet att man hade en enkel krok hängande i ett bälte som man spännde armborsten med.
Någon gång under 1300-talet, har jag för mig, så började man använda en dubbel krok för att lättare spänna upp strängen rakt.

Länken nedan visar den dubbla varianten:

http://www.historiavivens1300.at/hv1300.htm

/Micke D
Micke D

Inläggav Eva Andersson » 3 september 2003, 12:13

Inte för att vara så'n, men sen när blev grävlingsskinn ett textilt hantverk? (jag vill inte ens föreställa mig det som kläder, jag får otäcka höftskynkesbilder framför mig, tänk er detta med grävlingsskinn:http://amiperiodornot.com/details.mhtml?image_id=272)

Borde inte detta vara antingen under "skor och läder" eller under "vapen och rustning"?

Eva, petig
Eva Andersson

Inläggav Ny Björn » 3 september 2003, 13:18

Hm - har månne Henrikus Administratorius (eller vad det kan bli...) trollat över ämnet till den kategorin - där ligger det i alla fall när jag tittar.

Vad det gäller begynnande skallighet på Roadkill så varierar det en del - det som dock har störst betydelse är "mognadsgraden" - rötning är som bekant en av de traditionella metoderna för att lossa hår och överhud på skinn...
Grävling ha generellt så djupa hårrötter att faran snarare ligger i allt för ivrig skrapning av köttsidan (= avskurna hårrötter = Hyland).

/N B
Ny Björn

Inläggav Micke D » 3 september 2003, 15:26

Sorry Eva, du har givetvis helt rätt, tänkte mig inte för utan hakade bara på "Köpa kaninskinn"s tråden!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Angus: Vilka bitar är det du har planerat att limma på?
Jag kan förstå att det känns kärvt att syla sig igenom trästomen men behövs den ? Blir det inte tillräckligt stadigt om du har en tjockare bottenplatta alt. en härdad sådan?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har aldrig sett ett sånt här koger utan trästomme, jag har sett ett som var klätt med ganska tjock råhud, men fortfarande med trästomme under. Jag har för mig att det i Manesse bibeln finns ett koger som ser ut att vara byggt på trästomme.

Planen är att bygga mig en stomme i trä och klä den med ett uppblött grävlingskinn, som sen mycket gärna får bli plank-hårt när det torkar.
Jag tror även att ett skinn utanpå kogret lär dämpa slammret från pilarna, det väsnas ganska mycket annars. Kan även tänka mig korthårigt fårskinn eller liknande på insidan för att dämpa slammret.

/Micke D
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 3 september 2003, 20:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Tjena Angus!
Under tidig medeltid så var det vanligaste spännhjälpmedlet att man hade en enkel krok hängande i ett bälte som man spännde armborsten med. Någon gång under 1300-talet, har jag för mig, så började man använda en dubbel krok för att lättare spänna upp strängen rakt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, då förstår jag precis vad det är frågan om. Tanken att fästa kogret i simpsonbältet slog mig aldrig. Jag blev även rysligt förvirrad av tillerbiten.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Planen är att bygga mig en stomme i trä och klä den med ett uppblött grävlingskinn, som sen mycket gärna får bli plank-hårt när det torkar. Jag tror även att ett skinn utanpå kogret lär dämpa slammret från pilarna, det väsnas ganska mycket annars. Kan även tänka mig korthårigt fårskinn eller liknande på insidan för att dämpa slammret.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tror mer på skinn inuti om du vill dämpa pilslammer. Gissningsvis räcker det med ett ganska tunt skinn på insidan för att komma ifrån trä-mot-trä-slammret.
Lycka till...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Joakim » 15 september 2003, 17:45

Hej.

jag handlar ganska mycket med Päls, jag säljer bland annat vildsvin, hjort, mufflonfår, och en massa med e man intresserad så kan man mailam ig just nu har jag slut men jag kan beställa hem mer !!

/J
Joakim

Nästa

Återgå till Köpes