Mina första medeltidsskor

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Inläggav Sternschild » 10 april 2006, 13:40

Det här är inte rätt del av forumet att diskutera det här men jag håller inte med dig nånstans Peter. Jag vet iaf från egen erfarenhet att jag inte skulle kunnat göra dem saker jag kan idag när jag började leka medeltid. Alla dem saker som jag tillverkat under åren har kostat varierande summor och timmar men har varit träningsobjekt steg för steg i takt med att kunskaper o hantverkskunskap ökat. Jag tror inte något hade blivit bättre om jag köpt dyrbarare tyger från början eftersom jag ändå inte hade grundkunskaperna som krävs för sömnaden. Ingen ökad tillfredställelse för mig i en flock erbarmligt sydda men mångdubbelt dyrbarare paltor. Dessutom skulle det begränsat vad jag hade haft råd med ifråga om tex dem böcker och resor som gjort att jag lärt mer och kunnat utvecklas vidare.

Perfektion är något som kommer till den som är intreserad av det, själv bryr jag mig fortfarande inte ett dyft på om det är 100% ull i tyget. Inte heller har jag något emot att sy mer än en jacka, tvärtom det finns massor med olika skojiga former från olika tider etc, bara att gasa symaskinen över stuvfynden o fylla garderoben. Om inte annat kan man donera sina experiment till lyckliga nybörjare.

Om fler kunde komma ihåg hur det var att vara grön o ovetande med dem referenser man har på den nivån skulle det vara lättare att ha fler lekkamrater i den här hobbyn. Aktiva nybörjare som är kreativa med isärsprättade M58 uniformer o gör skor i parti av en soffa dem flått i ett soprum ger mer nöje i längden än att pådyvla dem Sisyfos krav som gör varje möjlig ansträngning till ett futilt försök.
Sternschild

Inläggav Peter » 10 april 2006, 14:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det här är inte rätt del av forumet att diskutera det här men jag håller inte med dig nånstans Peter. Jag vet iaf från egen erfarenhet att jag inte skulle kunnat göra dem saker jag kan idag när jag började leka medeltid. Alla dem saker som jag tillverkat under åren har kostat varierande summor och timmar men har varit träningsobjekt steg för steg i takt med att kunskaper o hantverkskunskap ökat. Jag tror inte något hade blivit bättre om jag köpt dyrbarare tyger från början eftersom jag ändå inte hade grundkunskaperna som krävs för sömnaden. Ingen ökad tillfredställelse för mig i en flock erbarmligt sydda men mångdubbelt dyrbarare paltor. Dessutom skulle det begränsat vad jag hade haft råd med ifråga om tex dem böcker och resor som gjort att jag lärt mer och kunnat utvecklas vidare.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Självfallet blir man inte expert på en gång (allra minst jag - jag säger verkligen inte att mina grejer är några höjdare - det är därför jag ständigt syr nytt), men att inte göra sitt yttersta (exakt vad det yttersta är, beror förstås helt på person) är något jag inte rekommenderar någon.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Perfektion är något som kommer till den som är intreserad av det, själv bryr jag mig fortfarande inte ett dyft på om det är 100% ull i tyget. Inte heller har jag något emot att sy mer än en jacka, tvärtom det finns massor med olika skojiga former från olika tider etc, bara att gasa symaskinen över stuvfynden o fylla garderoben. Om inte annat kan man donera sina experiment till lyckliga nybörjare. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är inte fråga om att avstå från att sy jackor i flera modeller jag pratar om, snarare om att inte göra samma jacka två gånger - en lite sämre och en lite bättre. Förvisso får man träning, men jag känner personligen att jag hellre har två välforskade jackor i ett mer korrekt material som kanske inte är några mästerverk rent sömnadsmässigt sett, än att ha två oforskade jackor i syntet som inte heller är några mästerverk.

Vad gäller frågan om perfektion känner jag att jag har ett ansvar, eftersom jag säger mig syssla med levande historia. För mig innebär det bland annat att jag gör anspråk på att min utrustning är "så som den såg ut 1380". Då jag och min grupp är ute på events utgår publiken från att det jag säger och visar upp är "sant". Därför anstränger jag mig till det yttersta för att få saker så lika förlagorna som möjligt. Nu säger jag inte att min utrustning är "perfekt", men jag satsar hela tiden på att bli bättre, för att jag efter hand ska kunna visa upp en mer purjo outfit. Men det är återigen bara min åsikt.

Hantverksskicklighet kan man inte göra så mycket åt, annat än att lägga timme efter timme för att bli bättre. Det är absolut inte det jag vänder mig mot; alla är barn i början, för att använda en sliten fras. Dock kan man välja att lägga ner en del tid på att kolla sina källor ordentligt (och hittar man inga kan man fråga här på forumet, tro det eller ej [;)]), och lägga ett par tre hundra kronor mer på tyg. Missförstå mig inte; kan man få bra kvalitet till lägre pris är det ju lysande - jag hade absolut köpt högkvalitativa prylar till lägre pris om jag kunnat - men tyvärr brukar inte hög kvalitet och låg kostnad gå hand i hand.

Den här frågan gäller ursprungligen om man ska lägga ner 1000 kronor eller 600 kronor på ett par skor. Jag menar att mellanskillnaden på 400 kronor är värt att betala för något mer likt en "medeltida" förlaga, något man kan vara nöjd med länge, och som man inte känner att man vill byta ut inom något år (jag dissar inte dina skor, Emoni [;)]).

Men om du tycker att det är ett märkligt resonemang, så är det inte mycket jag kan göra åt det, mer än att bara acceptera att vi värderar kvalitet och insats olika.
Peter

Inläggav Vix Hq » 10 april 2006, 19:52

Bara en liten påminnelse...för ni vet redan vad jag kommer skriva [;)]...
Fortsätt gärna diskussionen, men har ni mer att säga i frågan om purjo och sånt - gör det i återskapandeforumet och gärna i någon av de trådar som redan tar upp frågan! (och fortsätt att respektera varandras åsikter på ett fredligt vis)

/Vix, moderator.
Vix Hq

Inläggav Fru Ylva » 21 april 2006, 14:41

Jag har visst varit borta från forumet för länge, låt mig hämta mig en sekund bara...
Fru Ylva

Inläggav Fru Ylva » 21 april 2006, 17:46

Nå då ska vi se. Jag sätter alltså ut en annons där jag vill köpa skor, och får mig en hel debatt. Jag har en hel del skinn på näsan, men rackarns att jag blir avskräckt från att hålla på med "riktig" medeltid. Jo för jag har ju förstått redan sedan innan att som lajvare är jag redan en andra klassens människa. Om jag nu vill bygga på min lajvgarderob med några lite mer medeltida plagg och ett par billiga relativ medeltida skor så tänkte jag att jag skulle hamna på den standard som jag sett på de få SCA-event jag varit på. Allting i sin tur, jag har ju ett intresse som hela tiden byggts på och jag läser mer och mer för att få min utrustning allt mer "äkta". Men nu vet jag inte längre.

Om jag skriver att jag vill ha mina första medeltida skor för under 600 så beror det helt enkelt på att jag faktiskt VILL köpa mina skor för under 600 kr. Det är så enkelt. Det är en unik företeelse på detta forum att man får en lektion i hur vad jag BORDE vilja betala för mina skor. Tänk er om jag satt in en annons och letat efter en karl, säg att jag ville ha en lång och blond karl som gillar sport. Tänk då vidare att några besserwissrar sätter igång och bomardera min annons med tips på att mörkhåriga killar är bättre, eller att sportfreak är vidriga kreatur. Ja kanske inte bästa beskrivningen men.

Jag blev så ledsen, och efter det så arg, när jag läst en del av era inlägg. En del av er är verkligen hjälpsamma och vänliga, men en del av er har skridit över gränsen. Lämna gärna föreningstillhörighet här på forumet så jag vet vilken förening jag ska undvika. En liten ursäkt funkar åxå, jag är inte långsint. *blinkar*

Sedan bor jag i Piteå i norr, så jag har lite svårt att närvara på kurser som en del a er erbjudit mig. Det gick dock en kurs här i norr alldeles nyss, men jag missade den på grund av att både jag och gubben bokat in den helgen och vi hade ingen barnvakt. Jag skulle sy mig ett par enkla skor från skoboken. Det blev alltså inte av och därför satte jag ut annonsen. Menmen, nu vet jag ju att man kan ha pumps istället så jag satsar väl på det istället.

KRAM
Anna
Fru Ylva

Inläggav Clas Jacobsson » 21 april 2006, 19:38

Hej Fru Ylva... jag har med spänning väntat på reaktionen på alla inlägg.

Som sagt, det finns färdiga lösningar, men de finns inte längre, ty alla medeltida kläder och skor är borta sedan länge, förutom Biskop Rogges skor i Strängnäs känner jag inte till några (Svenska) medeltida skor som man kan ha på sig idag.

När jag håller skokurser så vill alla göra medeltida skor. Jag brukar ibland börja med att säga att "vi skall inte göra medeltida skor" och reaktionerna låter sig inte vänta. Så fortsätter jag med att vi skall göra en illusion och diskussionen kommer igång.

Det finns folk som använder svinborst istället för nål men med läder garvat med moderna metoder, det finns folk som med stolthet bär skor influerade från Tyskland och Frankrike tillsammans med bockstensmannens dräkt, det finns... osv. Låt dem göra det, låt dem förklara varför och acceptera det, det är ytterligare ett steg på vägen mor MERA kunskap. Precis som du kan ha ett par skor med utanpåliggande sadelamakarsöm som fäster hälkappan.

Några synpunkter:

1. De första skorna man syr blir inte perfekta, dvs lite sneda och ojämna i sömmarna OCH framförallt så har man inte kunskap om vilka skor som passar ihop med kläder, årtal etc.

2. Alla (borde) prova sig fram från början. Bygga upp en enkel=billig basgarderob och köpa/sy/byta åt sig bättre saker efterhand.

Det finns ingen på detta forum som fött upp nötkreaturen som de sytt skorna av själva, odlat sitt eget lin som de vävt sina plagg av OCH utifrån bergmalm kört en masugn och smidit sina egna svärd eller saxar. Dvs, alla kan kritisera alla för att göra fel!

Men eftersom vi är olika och har olika intressen så för vi kunskapen vidare inom våra egna ämnesområden. Vi lockar fler att testa nya saker. Vi lär av varandra.

Låt Emoni sy upp ett par skor till dig för ca 600 kronor, du kommer att bli jättenöjd. På 1,5 meters håll ser ingen skillnad mot ett par riktiga, och du kommer att få beröm för dem.

Strunta i pumpsen, köp ett par "medeltida skor", lär av dem, så kan du sedan sy ett par egna, rigtigt egna, som skulle passera de flesta medeltida städer utan en blick, annat än en uppmuntrande....

Lycka till

//Clas
Clas Jacobsson

Inläggav Vix Hq » 22 april 2006, 09:30

Anna! Jag tror inte du ska ta vad folk skrivit i den här tråden personligt - du startade tråden med en enkel fråga, men diskussionen kom inte att handla om just dina skor eller dina val, utan hamnade i en debatt som pågått länge om vilken återskapande nivå man ska lägga sig på och vad som är OK för olika personer i olika sammanhang.

De flesta här på HV menar väl och vill bara dela med sig av sina <i>egna</i> erfarenheter, och känn dig för Guds skull inte som en andra klassens människa för att du är lajvare! Själv är jag både lajvare och rollspelare och sannolikheten att jag dyker upp på ett lajv är bra mycket större än att jag dyker upp på ett medeltids-event. Jag handsyr oftast mina kläder efter alla konstens regler och <i>den nivå jag har satt för mig själv</i> för att jag tycker det är <i>kul</i>, men brukar mest använda dem ute i skogen tillsammans med alver och troll och en helt och hållet icke-purjo coif i grönt linne!

Men som jag sa i mitt förra inlägg - fortsätt gärna autencitetsdiskussionen, men i ett för ämnet avsett forum. Här handlar det om Fru Ylvas önskan att köpa ett par skor för under 600 spänn - det är Köpes som är rubriken.

/Vix, vars skor fortfarande är ett par mycket slitna Vagabond-sandaler som hon inte skäms ett dugg över att använda tills vidare.
Vix Hq

Inläggav Emoni » 22 april 2006, 09:48

Anna!
Hör av dig! Det är bara att klicka på ikonen här ovanför. :D
Vill du ha skorna utan synliga sömmar och med köttkantssömmar får du vänta till efter medeltidsveckan (då ska jag gå på kurs och lära mig mer). Nöjer du dig med synliga sömmar och överlapp, kan du få dem innan. Jag har bilder på skor jag har sytt innan som du kan få se.

//Emoni
Emoni

Inläggav Cis de Conway » 24 april 2006, 09:13

Anna,

Emonis skor är jättebra, så passa på innan hon inser det och höjer priset. Du kommer få ett par skor som du kan vara nöjd med länge.

/Cis - som har 2 par Emoniskor.
Cis de Conway

Inläggav Peter » 24 april 2006, 09:57

Jag ber verkligen om ursäkt Anna! Jag är hemskt ledsen att du uppfattade det jag skrev som kritik, för det var verkligen inte meningen. Kärnpunkten av vad jag skrivit är tänkt att vara att man ska göra sitt bästa i alla lägen, OAVSETT vad ens egen definition av "bästa" är. Det är uppenbart att jag uttryckt mig klumpigt, men tro mig när jag säger att jag bara hade för avsikt att bespara dig tid, pengar och bekymmer utifrån misstag jag själv tycker att jag har begått - inte att klanka ner på dina val och preferenser.

Var inte arg för att jag fortsatte här, Vix. Det ska inte upprepas :)
Peter

Föregående

Återgå till Köpes