av Clas Jacobsson » 10 april 2006, 09:36
Först och främst, var inte så blyg Emoni, du är duktig och gör bra skor!!!
För att fortsätta diskussionen om vad som är rätt eller inte, där har vi olika idéer allihopa. Jag tror ju inte, för att inte säga vet, att man inte kan sy ett par skor perfekta från början.
Jag brukar dela in skorna i tre grupper utifrån svårighetsgrad, live, look like och replik. Observera att detta är mitt sätt att beskriva det, det finns flera andra.
En livesko är vändsydd, har skomakarsömmar och ser på en och halv meters håll ut som en medeltida sko såg ut. (En och en halv meter är avståndet från betraktarens ögon ner till skorna om man står upp.) Om det är veg- eller kromgarvat spelar inte så stor roll även om det är 4-5 år sedan jag sydde i kromgarvat och rekommenderar det inte. Ett pår sådana skor blir alla klara med på en en och en halvdagarskurs med lite hemläxa om motivationen finns.
Look like, köttkantstygn, lite prydnander och hälkappan fastsydd med stygn på insidan. Ser oftast mycket bra ut, men man bör nog ha sytt 3-5 par skor och vara bra händig innan man börjar sig på köttkantstygn etc, här bör materialet vara veggarvat läder. Ett par sådana skor syr man på 5-6 timmar om man är van.
Replik, här utgår jag från ett konkret fynd, rätt tjocklek på lädret, rätt stygnlängd mm. Men det kräver kanske ett par dagar med källmaterialet i ett museimagasin. Avritning, fotografering, tillskärning och sömnad av en prototypp som behöver justeras innan man får ihop en sko som sitter bra. En sigtunasko med både spetsig tå och häl från 1150-talet blev bra först efter 5:e försöket.
Sammanfattningsvis så är mitt råd om man skall sy egna skor. Sy ett par enkla skor på en kurs där alla moment ingår, tillskärning, sylning, skomakarsöm, blötning, vändning, hälkappa, kantband, mm. Om det går bra och man får blodad tand är nästa par gjorda på en tredjedel av tiden mot de första. Om man skall köpa så tror jag att det säger sig själv att det kan bli rätt så dyrt.
Finns det intresse för en skokurs i Stockholmsområdet eller Dalarna till våren, maila mig...
//Clas