Nå, det finns ju omnämnanden, men jag tror att man gör bäst i att se på skinnkläder som i mångt och mycket "skyddsplagg" eller forntidens "Blåkläder".
Samerna brukade och vissa gör det än idag, en skinnkolt som regnjacka. Såvisst, jag skulle inte döma ut det, MEN jag skulle nog råda dig att tänka på dem som "grovarbetskläder". För att jobba på åkern, i smedjan (ja, skinn skyddar bra vid hetta, utprovat praktist under min tid på Ekehagen) eller liknande. Det är nog inte finkläder. Vi har ett ganska stort antal skinnkappor funna från sen bronsålder och äldre järnålder, antagligen brukade som ett enkelt regnplagg.
När tygerna kom blev skinn inte längre fashionabelt, men det hade en funktion. Ha dock det i bakhuvudet när du brukar ditt plagg. Skulle en nordbo gå omkring i regnkappan på en marknad? Eller när han gjorde sig färdig för strid och ville se lite flashig ut?
Vissa saker kan vara historiskt rätt i en viss situation men helt fel i en annan, fast det är inom samma tidsperiod. Vi tycker skinnkläder ser coola och hårda ut idag. Men jag tror inte att man såg det så på den tiden.