Mer frågor här från mig, om båda mina protjekt (som inte kommit längre än plannerings stadiumet. Jag funderade på om jag skulle skapa en ny topic om herjolfsnesplagg och mönster till dem, men folk här verkar uppskatta att man skriver i redan existerande trådar, och det hanlar trots allt om en figurnära 1300tals klänning.
Jag letar efter ett lämpligt mönster till en herjolfsnes kvinnokjortel. Den jag hittat på internet är herjolfsnes no. 38, som passar för det ändamålet. Dock httade jag ett mönster på handelgillets hemsida
http://www.handelsgillet.se/monster.htm baserat på herjolfnes som är annorluna. Det ser mer lättbegripligt ut. Min fråga är, vilken av kjortlarna är det och kan man hitta den någon annanstans än handelsgillet, internet? Det känns onödigt att betala 120 kr för ett mönster om man kan hitta det gratis, jag vill bara ha delarna, jag kan fixa ihopa den själv.
Om ett annat plagg. Jag läste att om man syr en cotehardie/GFD/tajt 1350-1400-talsklänning i tunnt icke-valkat ylle bör man fodra med linne för att annars kan tryget dra sig och förlora formen. Bör man fodra hela klänningen eller räcker det med livet?