[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Figursydd 1300-talsklänning

Figursydd 1300-talsklänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Renika » 21 december 2007, 23:56

Hur mycket tråd som gick åt har jag faktiskt inte tänkt på, men en hel del! Det är många sömmar och många kilar. Men det borde gå att räkna på det, om du syr med efterstygn går det per söm ungefär dubbla längden mot sömmen plus lite extra för fästningar etc, plus ungefär dubbla längden för en stickning (åt ett håll, lägger du sömsmånerna åt varsitt håll blir det ytterligare dubbelt). Sedan blir det cirka dubbla längden för alla fållar. Syr du raksömmarna med förstygn (fungerar utmärkt om du sedan fäller båda sömsmånerna åt ett håll, då blir det två sömmar som håller jättebra) blir det enkla längden per raksöm men fortfarande dubbla längden för stickning (men bara en stickning så det sparar ju också tråd). Men som sagt, det blir ju en ungefärlig uppskattning men ialla fall något!
Renika

Inläggav Chessan » 6 januari 2008, 10:22

Mer frågor här från mig, om båda mina protjekt (som inte kommit längre än plannerings stadiumet. Jag funderade på om jag skulle skapa en ny topic om herjolfsnesplagg och mönster till dem, men folk här verkar uppskatta att man skriver i redan existerande trådar, och det hanlar trots allt om en figurnära 1300tals klänning.

Jag letar efter ett lämpligt mönster till en herjolfsnes kvinnokjortel. Den jag hittat på internet är herjolfsnes no. 38, som passar för det ändamålet. Dock httade jag ett mönster på handelgillets hemsida http://www.handelsgillet.se/monster.htm baserat på herjolfnes som är annorluna. Det ser mer lättbegripligt ut. Min fråga är, vilken av kjortlarna är det och kan man hitta den någon annanstans än handelsgillet, internet? Det känns onödigt att betala 120 kr för ett mönster om man kan hitta det gratis, jag vill bara ha delarna, jag kan fixa ihopa den själv.

Om ett annat plagg. Jag läste att om man syr en cotehardie/GFD/tajt 1350-1400-talsklänning i tunnt icke-valkat ylle bör man fodra med linne för att annars kan tryget dra sig och förlora formen. Bör man fodra hela klänningen eller räcker det med livet?
Chessan

Inläggav Karin » 6 januari 2008, 18:00

Jag gissar att du menar det mönster som handelsgillet kallar PM18. Jag tror att det är det mönstret som Helena i Handelsgillet har gjort. I så fall har jag svårt att tänka mig att de skulle lägga ut det gratis på nätet samtidigt som de försöker sälja det. Jag tror i alla fall att det är ett bra mönster eftersom Helena är duktig. Många av de andra mönstren är gjorda av David Rushworth. Jag har aldrig sett dem någon annanstans i Sverige eller gratis på nätet.

Om det andra plagget: Dra lite i tyget och känn om det verkar vara tillräckligt stadigt för att hålla dina bröst på plats. Annars borde det hjälpa att fodra livet med linne. Jag skulle i så fall fodra hela klänningen, för då får man en så snygg avvikande färg när man lyfter på kjolen, t.ex. för att kliva över någonting. Det är någonting man ofta ser på 1400-tals-bilder. Fast margaretakjorteln i Uppsala är å andra sidan väldigt konstigt fodrad. Jag har för mig att det bara sitter i livet. Och det går ju åt betydligt mindre tyg.

Karin
Karin

Inläggav Ulfa » 6 januari 2008, 20:35

Jag vet inte hur exakt nr 38 såg ut, men 37 var iaf skuren som två "sneda" eller utsvängda huvudstycken som var ihopsydda med axelsöm. Sedan fanns det kilar i sidorna som tillsammans med huvudstyckena bildade ärmhål, men inga kilar i mitten och där bak i huvudstyckena.
Nr 42, 43 och 43 såg likadan ut men huvudstyckena var raka och hade infällda kilar i mitten och där bak. De här hade kilar i ärmhålerna.
Har faktiskt gjort ett mönster enligt den senast beskrivna skärningen för en klänning utan öppning för ca. 1350 med hjälp av skräptyg och provdocka som jag fick i julklapp (överlycklig), och det ser än så länge rätt skapligt ut.

En cotte-hardie är för mig ett överplagg som surcotte som oftast är knäppt och efter 1350 tigth, men jag kan ju lika gärna oxå ha fel. Det är ju alltid säkert att fodra för plaggets hållbarhetsskull, även om vi inte använder våra plagg lika mycket som gjordes under medeltiden. Ja, Margaretakjorteln var i livet fodrat med flera lager linne, antingen naturfärgad eller blå, och i alla kanter var det någon specialkonstruktion typ i sprundet och linningen. Resten av kjolen vet man inte men det verkar troligt att det var fodrat med något slags pälsvärk.

/Ylva
Ulfa

Inläggav Karin » 7 januari 2008, 12:01

Om du inte behöver ett riktigt mönster utan bara behöver veta ungefär hur de olika bitarna ska se ut finns ju guldgruvan "Some clothing of the middle ages" http://personal.utulsa.edu/~marc-carlso ... khome.html .

Karin
Karin

Inläggav Renika » 8 januari 2008, 14:26

Eller låna boken om Herjolfsnesfynden på biblioteket, Som syet till jorden i original. Många bra bilder på de funna dräktdelarna. Vissa finns även med i Textiles and Clothing (London-fynden) som referens, också bra skisser.
Renika

Inläggav frostflickan » 29 februari 2008, 21:24

Jag funderar på att sy en mellanklänning med snörning fram och knappar i ärmarna för att få den figurnära. Vore det helt galet att skära den som någon av herjolfnesfynden? Vad jag vet har ingen av dem snörning över huvud taget, men jag gillar modellen. Jag är inte jätteinriktad på något årtal eller plats, men vill ändå inte ha en klänning som är något sånär förankrad i 1300-, 1400-tal. Funderingar, tips?
frostflickan

Inläggav Ulfa » 29 februari 2008, 22:57

Hej Frostflickan!

Det är sant att Herjolfsnesklänningarna inte hade någon förslutning, en rock påträffades som var knäppt men den var ägd av en man. Om Du jämför Herjolfsnes med andra funna skärningar finner Du nog att de är relativt lika, och eftersom Grönland fortfarande hade kontakt med omvärlden under 1300-talet och dräkterna är daterade till ungefär 12-1300-tal så skulle jag säga att Du nog kan använda Dig av dessa mönster eftersom varken årtal eller område verkar vara så viktigt. Jag antar även att Du hade tänkt återskapa en dräkt för en medelinkomstagare och då kan det även vara mer försvarbart att använda sig av ett äldre mönster.

Däremot skulle jag råda och uppmuntra Dig till att använda knappar istället för snörning eftersom det verkar vara mer belagt under iaf 1300-talet och för cotte-hardies. Under 1100-talet var det populärt med snörning och då i sidorna. Av nyfikenhet, vad hade Du tänkt sy för överklänning?

Annars kan jag inte annat än tipsa om mitt projektarbete som jag alldeles nyligen blev klar med där jag har skrivit ner allt jag vet om medeltida klänning för kvinnor baserat på intervju och böcker. Jag kan inte säga att allt är 100% men den torde vara relativt pålitlig!
http://ulfa.diinoweb.com/files/

Lycka till!
/Ylva
Ulfa

Inläggav Renika » 2 mars 2008, 12:29

Det finns exempel på snörning fram och knäppta ärmar, så det är inte fel det heller. Personligen tycker jag att knappar är lättare att få upp och få igen än snörning, så vill du ha ett plagg som är lätt att få av och på är nog det att föredra. En frontal snörning kräver dessutom tätt tätt mellan snörhålen för att sitta riktigt snyggt.
Renika

Inläggav Martin A » 2 mars 2008, 21:11

Denna artikel tar upp ämnet grundligt: http://www.cottesimple.com/love_layers/ ... layers.pdf

Vad som framkommer (både i texten och i bildkällorna) är att den klänning som ofta synes i reenactmentkretsar, brukar kallas cotehardie, med knäppna ärmar och knappar mitt fram, verkar ytterst ovanlig (finns en appendix med de få bilder där detta verkar förekomma på originalsidan, http://www.cottesimple.com/love_layers/ ... ction.html ).

Det förefaller vara så att, förutom särken i linne, bäres under denna tid ofta vad vi kallar cotehardie, fast som mellanklänning. Ärmarna är tighta, ofta knäppta, men fram till är plagget snört. Detta för att kunna ha en (oftast ärmlös) överklänning över, kallas ibland gown. Denna är däremot ofta knäppt framtill.

Kort sagt: Att använda en sk. "cotehardie"-klänning som ytterplagg, med knäppning både i ärmarna och framtill, verkar vara ett skick som är mycket sällsynt historiskt, men som av olika skäl gjorts populärt av reenactors.
Martin A

Inläggav Ulfa » 3 mars 2008, 14:41

Ok, den generella uppfattningen jag har fått av att läsa här på forumet och tittat på bilder är att knäppning verkar vara mer vanligt, iaf efter 1350, får väl läsa igenom alla trådar om snörning igen och leta efter bilder.. =)

När jag tänker cotehardie tänker jag ganska mycket på Moy Bog klänningen, vilken har beskrivits som cotehardie. Den är ju knäppt fram och i ärmarna och verkar iaf vara använd som yttersta plagg eftersom ingen annan klänning utanpå den verkar ha hittats tillsammans med cotehardien. Om jag skulle göra en cotehardie skulle jag nog försöka mig på det mönstret egentligen, även om det verkar lite krångligt!

Hmm, det finns nog några till bilder med knappar än de där, tror till och med att de finns länkade till i den här tråden. Inte för att det finns många bilder med knappar men jag har iaf sett färre med snörning. Kanske för att man avbildade knappar och inte snörning, kanske för att knappar var vanligare.
Ulfa

Inläggav Vix Hq » 3 mars 2008, 21:17

Ett av problemen är ju också att det är svårt att säkert vad som var/är en cotehardie. Det är en av de där svårdefinierade termerna som fått ett eget liv i återskapandevärlden och förmodligen betyder något annat i de ursprungliga källorna.

Till en mellanklänning skulle jag definitivt föredra snörning, kanske t.o.m sidsnörning.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Renika » 4 mars 2008, 20:21

Jag använder gärna Herjolfsnes-skärningarna till mina klänningar, de går ju att variera i det oändliga, och jag har gjort både tighta och vida kjortlar med samma mönster, med knäppning fram, helt utan knäppning och även med snörning i sidan. Jag rekommenderar det verkligen, och det är dessutom grymt snyggt med den lilla ärmkilen vid axeln!
Renika

Inläggav frostflickan » 5 mars 2008, 19:18

Jag var inne på snörning fram just för att jag vill kunna ha den som mellanklänning. Med knappar skulle det blivit lite väl knöligt. Att det behövs tättsittande snörhål gör mig inte så mycket, det är ju grymt snyggt och tar ju faktiskt inte så lång tid att göra.

Till överklänningen tänkte jag mig något med knappar fram och korta ärmar, kanske med tippets. Jag letar fortfarande inspiration och tyg till den.
frostflickan

Inläggav Renika » 5 mars 2008, 21:51

Om du bara vill ha bildinspiration utan historik (även om det ligger mycket efterforskning bakom) kan jag varmt rekommendera seriealbumet "Sirenens sång" av Bourgeon (brukar finnas på bibliotek). Grymt snygga dräkter i precis det snitt du tycks fara efter!
Renika

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk