Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Raymund » 3 november 2003, 19:57

Nu är det en mansdräkt, men Herjolfnes G63 har en söm som går mitt från axeln. I för sig har det en mittsöm också, plus en hel del mer vidd, men konstruktionen användes i alla fall.
http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... jol63.html

/R
Raymund

Inläggav Eva Andersson » 4 november 2003, 08:25

Sömmen som går rätt upp på axeln finns belagd från 1400-talets Fladern i flera konstverk. Däremot inte från andra perioder. Det beror kanske på att bilderna inte visar sömmar, men bevarade plagg från 1300-talet visar en konstruktuion antingen utan sömmar på framstycket (Herjolfsnes) eller med öppning fram (Charles de Blois + nå'n bit från grävningarna i London). Det senare är visserligen mansplagg, men det enda hela 1400-talsplagget, den sk. drottning Margaretas gyllene kjortel är också konstruerad med söm mitt fram.
Man kan naturligtvis aldrig säga till 100 % att något inte fanns, men själv tycker jag det är säkrare att utgå från det som fanns. Problemet med de flesta klänningar sydda med "prinsesskärning" är dessutom att de sitter för löst, på samma sätt som moderna klänningar med den skärningen gör. Då står liksom sömmarna ut lite utanför kroppen och det ser väldigt fel ut. Alla bilder visar istället ett plagg som håller in och formar kroppen och håller bysten på plats.

Eva
Eva Andersson

Inläggav EvaLinda » 4 november 2003, 13:13

Tack så mycket för att du gav klarhet (Eva)... så gott det går i dessa ämnen.
Angående "sömmar som står ut" så beror detta nog på hur god sömmerska man är. Klipper man bara inte ut större bröst än man har och lägger fållen åt sidan med handsöm så sitter de faktiskt riktigt bra och figurnära. Problemet med moderna "prinsesskärningar" är att de är maskinsydda.
EvaLinda

Inläggav Sofia » 4 november 2003, 17:20

Eva Andersson: Men vad har du för syn på plagget som Raymond pratade om då? Det är ju från 1300-talet.

Jag håller med Eva-Linda om "utstående sömmar".
Sofia

Inläggav Martina » 4 november 2003, 18:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag håller med Eva-Linda om "utstående sömmar".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det där beror helt på... Är man av naturen slank och har en nätt, hög byst är det naturligtvis bara att göra en figursydd klänning. Är man dock lite kraftigare, har stor och/eller hängande byst blir resultatet ganska katastrofalt om man syr en klänning direkt efter sina mått. Snarare än att man får en figur åt det här hållet: http://humanities.uchicago.edu/images/heures/june.jpg så tenderar kroppen att bli platt där bysten skall sitta, bysten sitter där midjan skall vara och har dessutom en "nedåtgående trend." Midjan kommer inte med överhuvudtaget och hela resultatet blir ganska tältaktigt.
Naturligtvis kan man sy även denna sorts klänning så att den gör om figuren, men det blir en hel del mer pyssel och meck än med fyrpanelsvarianten.
Kontentan av det hela: Är man begåvad med en "medeltidskropp" så spelar valet av klänning mindre roll, det enda som skiljer är tygåtgången. Har man däremot saker att lyfta upp och trycka in, är nog fyrpanelsmodellen att rekommendera, åtminstone om man inte känner för en rejäl utmaning!

/Martina
Martina

Inläggav Raymund » 4 november 2003, 20:21

Jag tror att G63 är tidigt 1400-tal, eller som tidigast sent 1300-tal. Anledningen till att den har axelsömmen är för att få stor vidd utan sidokil. Den är som sagt ganska vid, se t ex Historic Enterprises version:
http://www.historicenterprises.com/bsd/ ... 63cust.jpg

/R
Raymund

Inläggav Sofia » 5 november 2003, 15:41

Martina: Ok, det stämmer säkert. Jag har aldrig gjort en klänning av medeltidsstuk med " bh och klänning i ett". Men även om det är svårt att sy en så'n klänning i denna skärning (antar att vi fortfarande pratar om den med söm från axlarna) så kanske skickliga medeltida skräddare ändå ägnade sig åt det?
Sofia

Inläggav Martina » 5 november 2003, 18:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>

Martina: Ok, det stämmer säkert. Jag har aldrig gjort en klänning av medeltidsstuk med " bh och klänning i ett". Men även om det är svårt att sy en så'n klänning i denna skärning (antar att vi fortfarande pratar om den med söm från axlarna) så kanske skickliga medeltida skräddare ändå ägnade sig åt det?

Det gjorde man absolut, finns väl ganska klara bildbevis på det?
Vad jag uttalade mig om var snarare problemen som kan uppstå för dagens återskapare som ger sig på modellen. Fel tillskärningsteknik ger fel silhuett och hela intrycket går till spillo.

Jag vågar nog dock påstå, trots att man oftast inte ser några sömmar alls på målningar, att fyrpanelsklänningen var den vanligaste varianten. (Jag blir gärna emotsagd på den här punkten! [:p])

/Martina
Martina

Inläggav ikes » 5 november 2003, 19:14

På handelsgillet finns ett mönster till något som kallas 1300-1400 tals-klänning som vad jag kan se har någon form av princess-skärning. Är det någon som har någon tanke om eller erfarenhet av deras mönster? Från det lilla jag vet verkar deras andra mönster ganska vettiga........
ikes

Inläggav Sofia » 5 november 2003, 22:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Det gjorde man absolut, finns väl ganska klara bildbevis på det?
Vad jag uttalade mig om var snarare problemen som kan uppstå för dagens återskapare som ger sig på modellen. Fel tillskärningsteknik ger fel silhuett och hela intrycket går till spillo.

/Martina

Finns bildbevis? Nu blir jag nyfiken! Det är du den första som sagt... Alla här verkar tycka att skärningen inte hörde hemma under medltiden.
Sofia

Inläggav ikes » 6 november 2003, 01:48

Det enda som finns är ju ett mönster som handelsgillet säljer (www.handelsgillet.se) så det är ju inget bevis på att skärningen existerat under denna tidsperiod, men mitt intryck är att de verkar ha historiska förebildder för det material de säljer. Jag kan absolut ha fel när det gäller det och det är därför jag undrar om någon använt eller tittat på deras mönster.
ikes

Inläggav Eva Andersson » 6 november 2003, 08:12

Jag skulle vilja se mönsterkonstruktörernas förebilder. En del personer tolkar Herjolfsnesdräkternas breda sidkilar som prinsessskärning, men i alla fall på damsidan är den sammanlagda vidden av dessa kilar högst tio centimeter från midjan och uppåt, vilket definitvt ger en söm på sidan, under armen och inte på sidan av framstycket, som en prinsess-skärning.

Eva
Eva Andersson

Inläggav myra » 6 november 2003, 13:26

>>> vidden av dessa kilar högst tio centimeter från midjan och uppåt, vilket definitvt ger en söm på sidan, under armen och inte på sidan av framstycket, som en prinsess-skärning

tja, det beror väl på, vart kilarna hamnar menar jag?!?

/myra

-som visserligen får stå ut med ett mycket "omedeltida" utseende, men tydligen har blivit begåvad med en hyfsat medeltida kroppsbyggnad, alltid ngt? ;)
myra

Inläggav Ingrid Storrø » 6 november 2003, 14:19

>Finns bildbevis? Nu blir jag nyfiken! Det är du den första som sagt...
>Alla här verkar tycka att skärningen inte hörde hemma under medltiden.

"Medeltiden" er et veldig vidt begrep. :) Forskjellige konstruksjonsteknikker er egnet til å gi forskjellige silhouetter. En prinsessesøm er bedre egnet til å passe _rundt_ bysten og fremheve den, mens flate biter (som med fire paneler) lettere kan manipuleres til å løfte og forme bysten til den looken som er vanilg på tidlig (gotisk) 1400-tall.

Det tidligste bildematerialet jeg kjenner til som viser en sorts prinsessesøm, er Foquets madonnabilde med Agnes Sorel som modell: http://arscomica.org/fouquet.html (dette er ikke et veldig godt bilde, men man kan se det såvidt.) Det er fra 1440-tallet eller 1450-tallet; dateringer varierer. Er det noen her som vet om noe tidligere?
Ingrid Storrø

Inläggav ikes » 6 november 2003, 14:21

Jag vet inte vad de har för förebild till mönstret men jag kan maila och fråga. Ska ändå beställa lite tyg och stuff därfifrån. Det skulle fortfarande vara kul attt höra andras åsikter om mönstren (om någon testat dem el dyl.) Jag börjar annars mest luta åt att använda "cotte-simple"-metoden för nästa skapelse.
ikes

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk