Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav olwyn » 6 november 2003, 16:45

Har testat mönstret till helhosorna, eller rättare sagt har jag nålat in min pojkvän i det mönstret. Det var ett rätt hyfsat mönster och ha som utgångspunkt, men ingeting man bara kunde rita av och sy ihop så det passade genast. Mönster till hosor är ju lite vanskligt eftersom, hosorna ska vara tajta och ingen har likadana ben.
olwyn

Inläggav Eva Andersson » 6 november 2003, 18:21

Jag vill bara påpeka att den _sammanlagda vidden_ av kilarna på originalen från Herjolfsnes är högst tio cm, alltså går sömmen max fem cm från mitt på sidan och mot framsidan. Nog är du smal Myra, men inte så smal att en sådan söm hamnar mitt på ena bröstet som en prinsessöm gör. Dessutom utgår den från botten av ärmhålet, inte från sidan som på en "äkta" prinsessöm.

En kul grej om prinsesskärning är att när Frederick Worth uppfann den moderna prinsesskärningen på 1800-talet så var mittpanelen helt rak och sidbitarna var kraftigt svängda. Detta gav stadga eftersom den trådraka mittdelen stabiliserade den svängda delen som ju lättare drar sig. Nuförtiden tar man in lika mycket på båda sidorna av sömmen vilket ger ett resultat som lättare drar sig och ändrar form, då båda bitarna delvis är skurna på skrådden. Hur Agnes Sorels skräddare gjorde har jag ingen aning om.

Eva
Eva Andersson

Inläggav ikes » 6 november 2003, 18:37

Tack Olwyn! Jag tänkte ge mig på att göra ett par hosor. Vad använde du för tyg, och har du något bra tips på var man hittar lämpliga tyger till hosor?(hmm kanske kommer ifrån ämnet här egentligen men....)
ikes

Inläggav Vix Hq » 6 november 2003, 19:02

Jag har precis sytt en toile (provklänning i gamla lakan) för en Herjolfsnesliknade klänning med 4 kilar i varje sida (kämpar fortfarande med att få dit en snygg ärm på eländet [xx(]), och som jag har gjort den ser det <i>inte </i>ut som modern prinsesskärning. Precis som Eva skrev, den främsta sömmen hamnar rätt långt in under armen, vid sidan om bröstet.

Jag har lekt med tanken att tighta till den och sätta dit en snörning fram så den både stöder bysten och får det där "gotiska" utseendet, men jag har inte bestämt mig än. Frågan är, ska man använda en dokumenterat medeltida konstruktionsteknik (Herjolfsnes) för att tillverka en klänning som ser ut som på manuskripten, även om det innebär att man går ifrån själva orginalfyndet (dvs gör den tightare och snörar). Eller ska man använda 4-panelsvarianten som det vad jag vet inte finns så värst många fynd av (utom då Margareta-klänningen), men som är en trolig kandidat för att få till både stöd och rätt look...

Nu har jag för all del tyg så det räcker att göra 4 klänningar, så jag kan ju testa <b>alla </b>sätten [:)]...

Och så har jag hört via ett annat forum att utgivningen av Östergaards nya bok om Herjolfsneskläderna lär ha skjutits fram till januari eller nåt. Åtminstone den engelska versionen *suck*

/Vix.
Vix Hq

Inläggav my_mmy » 6 november 2003, 19:25

Vix - den danska versionen ska vara ute vilken dag som helst. Min trevliga kontakt på national museet har en kopia under disken till mig för upphämtning.

-Maggie
my_mmy

Inläggav ikes » 6 november 2003, 20:27

Vix, hur mycket tyg har du beräknat går åt ungefär till Hersjolfnes-modellen?
ikes

Inläggav Eva Andersson » 7 november 2003, 08:20

Jag fick ut min på lite över fyra meter handvävt ylletyg på 93 cm bredd, men då är det inte en exakt kopia, nedervidden är "bara" 3 m för att jag gjorde om de två kilarna i sidan till en, som var tio cm upptill, men bara 45 cm nertill. Jag gjorde också den varianten med armbågslånga ärmar av tygbrist.
Fast nu är jag ju en rätt tjock kvinna så där går det ju åt en del tyg, klänningen har en övervidd på 125 cm, 15 cm rörelsevid alltså.
Om man gör i vanligt tyg med 150 cm bredd ska man inte behöva mer än 3 m om man inte är väldigt lång eller bred.

Eva
Eva Andersson

Inläggav ikes » 7 november 2003, 15:32

tack för hjälpen[:)]

ikes
ikes

Inläggav myra » 7 november 2003, 22:38

>>> Jag vill bara påpeka att den _sammanlagda vidden_ av kilarna på originalen från Herjolfsnes är högst tio cm, alltså går sömmen max fem cm från mitt på sidan och mot framsidan

jo eva, det slog mig sedan att det var så du måste ha menat, men då hade jag ju redan klickat "submit"... (tio cm in från sidsömmen på de allra flesta kvinnor skulle nog hamna mycket nära en prinsessa, det var det jag inte riktigt fick ihop i huvet innan jag började tänka ;)

å andra sidan så mig veterligt så brukar alla livskärningar som utgår någonstans från ärmhålets sida och sneddar av lodrätt ned till midjan betecknas som prinsessskärningar. dvs sömmen måste inte nödvändigtvis hamna mitt på bröstet?! det essentiella är just att den utgår från ärmhålets sida och rundas av till en sidkil. var sedan sömmen hamnar är lite av underordnad betydelse. det innebär i princip att en princessskärning också kan hamna under vid sidan av bröstet, beroende på hur mycket man ringar sitt ärmhål. och jag måste nog säga att det är sällan jag ringar så mycket som 5 cm på varje sida, utan håller mig närmare 3 cm (dvs kommer upp i totalt 6 cm).

nu måste jag dock tillstå att jag ännu inte testat att sy en herjolfsnesliknade klänning i praktiken, så om jag skulle börja känna mig prinsessig i en sådan eller inte vet jag inte alls! ;)

/myra -som hoppas att hjärnan funkar bättre idag!
myra

Inläggav Sofia » 8 november 2003, 00:05

Martina, är du kvar?
Det vore fortfarande intressant med exempel på de bildbevis du talar om ang. figursytt med söm från axeln.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
Det gjorde man absolut, finns väl ganska klara bildbevis på det?
Vad jag uttalade mig om var snarare problemen som kan uppstå för dagens återskapare som ger sig på modellen. Fel tillskärningsteknik ger fel silhuett och hela intrycket går till spillo.

Jag vågar nog dock påstå, trots att man oftast inte ser några sömmar alls på målningar, att fyrpanelsklänningen var den vanligaste varianten. (Jag blir gärna emotsagd på den här punkten! [:p])

/Martina

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Myra</i>

å andra sidan så mig veterligt så brukar alla livskärningar som utgår någonstans från ärmhålets sida och sneddar av lodrätt ned till midjan betecknas som prinsessskärningar. dvs sömmen måste inte nödvändigtvis hamna mitt på bröstet?! det essentiella är just att den utgår från ärmhålets sida och rundas av till en sidkil. var sedan sömmen hamnar är lite av underordnad betydelse. det innebär i princip att en princessskärning också kan hamna under vid sidan av bröstet, beroende på hur mycket man ringar sitt ärmhål. och jag måste nog säga att det är sällan jag ringar så mycket som 5 cm på varje sida, utan håller mig närmare 3 cm (dvs kommer upp i totalt 6 cm).

Men ska du sy en figårsydd klänning måste du antingen ha en söm eller något slags insnitt som går över/till högsta punkten på bröstet. Har du en princess-skärning som går vid sidan av måste du också ha ett insnitt och det är vad jag har hört (observera: jag har bara hört det) inte alls medeltida.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix_Hq</i>
Eller ska man använda 4-panelsvarianten som det vad jag vet inte finns så värst många fynd av (utom då Margareta-klänningen), men som är en trolig kandidat för att få till både stöd och rätt look...

Jag hittade en jättefin bild av en 4-panelsklänning i min bok om romanskt och gotiskt bokmåleri. Jag vet inte vilket årtal den är ifrån men det syns i vilket fall att det är sen medeltid.
http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=18103
Sofia

Inläggav Martina » 8 november 2003, 10:46

Jodå, jag är kvar! Har bara försökt att undvika behöva leta bilder och hoppats på att någon annan skulle göra det!
"Sömmen som går rätt upp på axeln finns belagd från 1400-talets Fladern i flera konstverk. Däremot inte från andra perioder." Skrev Eva för några inlägg sedan. Jag föreslår en sökning på Web Gallery of Art, Flandern och 1400-tal. Hinner tyvärr inte själv, men jag vet att jag sett åtminstone en klänning med söm från axeln där.
Dokumentet om hur man gör en fyrpanelklänning ligger tyvärr på mina föräldrars dator, jag var hemma förra och förrförra veckan men nu kan jag inte få tag på det förrrän till jul. Hoppas det inte gör något.

/Martina
Martina

Inläggav myra » 8 november 2003, 13:25

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Myra

--------------------------------------------------------------------------------

klargörande: i detta stycke kommenterade jag inte på något vis medeltida prinsessskärningar, utan prinsessskärningar i modern mönsterkonstruktion!
och man behöver inte nödvändigtvis ha ett insnitt tvärs över bröstpunkten för att få ett figurformat liv, det är en hjälp, visst. men det går att få till bra ändå beroende på material och skärning i övrigt!

/myra

-som har sytt många moderna prinsessskurna livstycken i olika storklekar, material och modeller!
myra

Inläggav Vix Hq » 8 november 2003, 20:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by ikes</i>

Vix, hur mycket tyg har du beräknat går åt ungefär till Hersjolfnes-modellen?

För mig kommer det att gå åt max tre meter på 150-bredd. Jag är 165 cm och storlek 38 (eller nåt åt det hållet)

/Vix, som inte kan vara hemma och sy för hon bor granne med Valand i Gbg som brann inatt och det luktar och kraschar hela tiden...
Vix Hq

Inläggav ikes » 9 november 2003, 11:44

Tack för all hjälp! Jobbigt med branden[V] (Nu ska jag äntligen lära mig att stava till Herjolfsnes också)

ikes
ikes

Inläggav Sofia » 10 november 2003, 12:27

Martina: Ok, jag uppfattade det som att du hade andra exempel men jag läste kanske lite fel. Hur som helst... Var låg Flandern? ;) Är det tyskland eller?
Den sidan hade ju jättevackra målningar! :) Hittade den här:
http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/ ... isitat.jpg
Den blå kvinnan verkar ha rätt skärning, av vad jag kan se.

Myra: Men borde du inte ha en söm/insnitt åtminstone inom ungefär tre cm från bystpunkten för att det ska fungera? Hur gör du annars? Jag vet att det här är off-topic. Är bara lite nyfiken eftersom jag själv läser mönsterkonstruktion just nu. :)
Sofia

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk