Köpa tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Eva Andersson » 5 januari 2003, 11:51

Det har blivit en slags sanning som alltid sägs när det gäller medeltida tyger, att de var så oerhört smala, men vad det gäller tygbredd var den starkt varierande under medeltiden (som ju heller inte är en homogen period). Under tidig medeltid när man använde upprättstående västol var vävbredden troligen max ca 70 cm. Det är ungefär den vådbredd som är på Leksandsmanteln (på Bockstensmannens dräkt finns inte båda stadkanterna med på alla plagg och i de fall den saknas kan man inte säga något om tygbredden). Leksandsmanteln är _på stilistiska grunder_ daterad till 1100-1200-tal.
Troligen låg hemvävda tyger (vadmal)under hela medeltiden på en bredd runt 70 cm och likaså var siden och sammet (också av siden förstås) ofta mycket smala, kanske endast 50 cm i bredd. Vad det gäller kläde är däremot situationen annorlunda. Redan på 1200-talet vävde man i Flandern kläde med upp till 1,8 m bredd efter beredning(man använde vävstol för två vävare). Detta var främst det finaste klädet, men även om man går utanför den extrema luxkonsumtionen är en bredd på över 150 cm inte ovanlig.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Smidefix » 5 januari 2003, 14:25

Således backar jag i mitt exempel 1.

Mikael
Smidefix

Inläggav Karin » 5 januari 2003, 14:40

Smidefix

Du kanske tror att mönstren från Sofias atelje är förenklade medeltida mönster. Det kan man inte lita på. Jag vet en hel del som är fel, och resten har jag inte sett några referenser på, så det litar jag inte på heller. Deras mönster är bra om man vill ha samma historiska kvalitet på sina kläder som de flesta har på medeltidsveckan på Gotland och i de flesta filmer, men vill man ha korrekta kläder ska man inte lita på dem.

Mitt förslag till dem som ännu inte har intresset av att göra avancerade handsydda kläder är att göra enkla korrekta kläder. Att göra en enkel men korrekt särk eller kjortel (det medeltida ordet för tunika) är inte svårare än att följa mönstren från Sofias atelje. Om du sedan får ett intresse för att göra mer avancerade korrekta kläder kan du redan grunderna. Har du bara sytt från Sofias mönster tidigare måste du lära om från början.

Vill du ha ett enkelt korrekt mönster på eh herrdräkt från 1300-talet rekommenderar jag Bockstensmannens dräkt. Mönstret kan man köpa på många museer.

När det gäller maskinsömnad tycker jag ditt argument att de skulle sytt på maskin om den hade varit uppfunnen är ganska ogenomtänkt. Hade de haft bilar hade de kört bil, hade de haft elektrisk spis hade de inte lagat mat över öppen eld, och då är det inte medeltid längre.

Orkar man inte sy allt för hand tycker jag i alla fall att man bör sy fållarna vid halslinning och ärmöppningar för hand. Det är inte särskilt jobbigt, och ger ett mycket bättre utseende.

Karin (som vill mer än jag orkar)
Karin

Inläggav Smidefix » 5 januari 2003, 20:18

Jaha... Man lär så länge man lever!

Det verkar som om jag får backa på nr 2 också.
Det gör jag så gärna om någon kommer med tillräckligt bra argument.

Mönster från Sofias atelje har funnits på marknaden i många år nu och det var nog dessa som har varit tillgängliga för gemene man och kvinna. Där har vi det där med tillgängligheten igen.
Självklart håller jag med om att det naturligtvis bör göras så tidstroget som möjligt. Att Sofias mönster har brister och kan i många stycken anses vara för förenklade håller jag med om.
Att det på senare år har kommit flera mönster att välja på än Sofias är bara bra.
Det är ännu bättre när man får hjälp med att hitta dessa mönster, som när Karin nu visar på bockstensmannens mönster.
Det är väl det forumet är till för?

Att sen jag blir lite tillknycklad, det bjuder jag på.

Jag skall själv, efter att ha läst en del inlägg och har kollat på de länkar ni angett, införskaffa lite mönster och utveckla min utrustning.

Mikael
Smidefix

Inläggav Karin » 5 januari 2003, 21:07

Instämmer helt i att forumet är till för att vi ska kunna tipsa varandra om bl.a. bra mönster.

En liten korrigering bara. Jag sa inte att mönstren från Sofias atelje var förenklade medeltida mönster. Hade de varit det hade det varit bra. Nu är de helt andra mönster där resultatet påminner om medeltida kläder.

Det viktigaste jag ville säga är att det är bättre att sy någorlunda korrekt från början. Därifrån kan man sedan utvecklas och göra mer avancerade kläder. Om man först gör kläder med fel skärningar (t.ex. från Sofias atelje) måste man lära sig från början när man ska göra bra kläder i framtiden.

Är du ute efter mönster kan du hitta några på Handelsgillets hemsida. Annars är det ont om bra mönster att få tag på i Sverige. Man blir ofta tvungen att fundera och konstruera egna mönster utifrån bilder och fynd. Det förstår jag att alla inte orkar. Det är därför man är med i en förening där man kan få hjälp av andra som redan har gjort det.

Lycka till med sömmandet
Karin
Karin

Inläggav Martina » 5 januari 2003, 21:14

Jag skall berätta en historia, som så här i efterhand är ganska kul. Den handlar om mig för fem år sedan, då jag skulle på min allra första medeltidsfest. Mönster på A-klänning från Sofias atalje lånades från klädsömnaden på skolan, och däri stod det att om jag följde det till punkt och pricka skulle jag få mig en 1300-talsklänning. Vilken samhällsklass jag skulle hamna i, berodde på huruvida jag sydde klänningen i linne, sammet eller siden.
Jag valde bomull, eftersom det ju nästan ser ut som linne och är mycket billigare! Syvana hade jag sedan innan, men att passa in ärmarna i ärmhålen var inte det roligaste jag gjort!
Hur som helst så hade jag efter flera timmars ihärdigt knogande fått ihop något som när jag tog på mig det väl mest kunde liknas vid ett glatt cirkustält. På inrådan av Sofias atalje hade jag satt eldröda kilar i den blå klänningen, som trots att jag valt en storlek mindre än vad jag brukade använda, var stor som ett hus! Ärmarna var dessutom för korta och kjolen slutade 10 cm ovanför marken, på mig som ändå bara är 155cm lång! I häftet hade jag läst att man kunde dekorera fållarna med guldband, och eftersom jag ville vara en fin dam så sydde jag runt, runt, tre gånger med guldtråd i symaskinen!

Lite kände jag ju till om 1300-talet, och inte såg jag då ut som någon utav de slanka jungfrurna från de bilder jag sett.
Detta tillskrev jag dock min köttbullelika figur, och antog att de som såg ut som jag på trettonhundratalet helt enkelt inte blev avbildade!
Så klistrade jag sammet över FLÄKT-emblemet på fars bälte, drog en rynktråd igenom ett svart polyestertyg så att jag fick en mantel och gav mig nöjd iväg.[:I]

Mycket tygkostnad, mycket tid hade sparats mig genom åren, om någon från början talat om för mig hur man syr en A-klänning och en cothardie på enklast möjliga sätt, att man inte hade olikfärgade kilar i sina kläder, att man inte bandkantade sina kläder på trettonhundratalet, att fina 1300-talsdamer inte bar säckiga A-klänningar och korvar på huvudet ens om de var i siden!

Den viktigaste läxa jag lärt mig, är att alltid källforska innan jag börjar sy. Är man nybörjare och osäker så skall man naturligtvis fråga folk i sin omgivning, men också ifrågasätta det de säger. Vem har sagt att olikfärgade kilar är ok, finns det några bilder som bevisar detta? Bara för att man inte spinner tråden och väver tyget själv, betyder det ju inte att man måste ha allt fel för sig! Att se så korrekt ut som möjligt har alltid varit mitt mål.
Konstböcker är jättebra! Titta mycket i dem!

När det gäller mönster så går det inte att göra dem i stl. S, M, L eftersom de ju skall anpassas till bäraren och hans eller hennes kropp! Det är väldigt enkelt att rita ut en A-klänning, eller rättare sagt, en löst sittande kjortel. De flesta som varit med i en medeltidsförening ett slag kan detta, så hellre än att sitta hemma och klura över konstiga mönster, be närmsta förening om hjälp, visa upp en bild: det här vill jag göra!

Det finns mycket samlad erfarenhet runtom i landet, samman med en massa samlad felaktig information och en massa fördomar. Det är lite utav en balansgång att kunna ta del utav de erfarenher som finns (så att man slipper göra om mina misstag) utan att för den del gå på allt som folk säger!
Martina

Inläggav Tor » 5 januari 2003, 22:31

Så här går det för mej: Jag har nu sytt mina försa hosor, allt förhand i lintråd, nåt ska man ju göra göra när man är ledig [:)] .
Mycket krångel var det, men det var värt det, och det som krånglade skulle krånglat lika mycket med maskin..

Bockstensmannens mönster har jag till en vis del använt mej av. De är värda att införskaffa!

Rustas filtar är fina. De luktar bara lite konstigt..
Jag har köpt på mej ett mindre lager. Tack för tipset!
Tor

Inläggav Arild Krake » 5 januari 2003, 23:25

Man kan köpa kläde/vadmal och linne på "SKROTEN Textil & metallskrot AB" i Kinna. Tel 0320-209 860, be att få tala med lagret. De kan vara lite dåliga på att skicka prover, så man kan få tjata. Kläde ca 150:-/löpmeter ca 105:-/m om man köper hel rulle. Linne ca 60:-/m
Ska man beställa mycket (jag tror att det var 60 m eller mer) så kan de ta in nästan vilken färg man vill, har de sagt.

Ludvig.
Arild Krake

Inläggav Admin » 6 januari 2003, 13:12

ang. mönster

Medeltidens kläder är inte mindre figuranpassade än dagens, framför allt de högre samhällsklassernas dräkt sitter ofta väldigt tajt. Det är följaktligen ganska svårt att köpa färdiga mönster för en "korrekt" medeltida dräkt, dessa måste oundvikligen modifieras efter bärarens kropp. Det är viktigare att titta på snitt, sömmar, stärkningar och fodringstekniker. Jag tycker oftast att det som sänker trovärdigheten i medeltida kläder är dålig passformm och brist på stärkning i t ex krage och ärm.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Tor » 6 januari 2003, 19:26

Hur förstärker man?

dubbelsöm eller extra tyg eller något annat?
Tor

Inläggav Todd » 6 januari 2003, 23:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tor</i>

Hur förstärker man?

dubbelsöm eller extra tyg eller något annat?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

----------------

Förstärkningar av till ex. på ståkragar vilka var moderna på 1300 och 1400 talet, så syr du in lärft på baksidan dvs. ett tjockar linne tyg.

Denna form av förstärkning skall du även använda dig av i linningen på dina hosor om de är ihopsydda i grenen dvs.

Ta för vana att alltid förstärka dina plagg där remnålar skall föras in ,det ger en bättre slitstyrka och en snygg passform specellt till tjata kläder

Mvh Todd
Todd

Inläggav Arild Krake » 10 januari 2003, 18:12

Tydligen ska IKEAS vita ylletyg utgå;(.
Så om man vill ha får man väl bunkra, men i Linköping är det slut.
Arild Krake

Inläggav Youma » 20 januari 2003, 18:37

Så vart hittar man mönster då?

Jag undrar om de mönster som finns på sundbyberg är bättre än sofias atelje (som jag också använt, blev det klänning eller tält?).

Mönster jag söker behöver inte vara helt korrekta, det finns ju lokala avvikelser...
Men det vore trevligt att kunna sy en klänning som sitter något åt, med snörning i ryggen... Man klarar av att ändra mönster litegrann, men det är allt.

Några tips?
Youma

Inläggav Charlotta » 20 januari 2003, 21:52

Jag har en fråga angående Sofias Ateljes mönster. De är de mönster jag alltid använt (som lajvare, som satsar mer på fantasy än historiskt korrekt medeltid), och eftersom min mamma är utbildad inom mönsterkonstruktion och sömnad (även hon beklagar sig över Sofias mönster, fast av helt andra anledningar) har jag inte haft några större problem med att sy figursydda klänningar efter dem. Nu undrar jag om det trots allt går att använda dem som grund och vad det är som är så fel med dem, så jag vet vad jag ska ändra/undvika (att kilar i kontrasterande/avvikande färg är fel har redan gått in).

Med tillräcklig erfarenhet (och skicklighet) går det ju att fixa det mesta.
Charlotta

Inläggav Martina » 21 januari 2003, 19:40

Hej Charlotta!
Jag håller fullständigt med din mor, mönstren från Sofias atelje är inget roliga att sy efter! Först och främst förutsätter de att du har en viss storlek på bröst, midja och rumpa, samt att de sitter på ett visst avstånd ifrån varandra. Skulle så inte vara fallet är det inget kul att börja ändra i dem!
Jag sydde i våras upp en jacka efter Sofias cotehardiemönster (den figurnära klänningen) och när jag provade modellen på flickan som skulle ha den kunde hon inte stänga den där fram, eftersom hon var för kort i livet och midjan således satt på höfterna! Människor finns inte i stl S, M och L, och därför borde medeltidskläder inte heller göra det!
Har du lyckats omarbeta ett mönster så att det passar dig, så tycker jag visst att du kan använda det. Infodringarna kan du dock strunta i, de är fel och bara jobbiga!
Vad gäller cotehardier, som Youma frågade efter, kan man se på bilder från 13-1400-talen att kvinnorna har slanka kroppar med hög, platt byst och smal midja. Jag trodde länge att detta var det genomgående idealet för tiden och att man därför inte avbildade de tjocka kvinnorna med säckig byst! Naturligtvis var så inte fallet, istället var det så att man inte som nu formade kläderna efter kroppen, utan formade kroppen efter kläderna! En välgjord cotehardie har således både inbyggd bh och korsett! Jag har en länk till en bra sida på hur man gör en cotehardie, tyvärr inte här. Skall försöka återkomma med den så småningom, om ingen vill ge sig på att förklara! [:)]

MVH

/Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk