Köpa tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Angus Maciomhair » 27 juni 2003, 11:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Hej Eva!
Tack för hjälpen, nu blev jag glad!
Jag praktiserar på en tygaffär, så visst är tygerna till salu! Jag har hittills hittat svart, mörkgrått, brunt, beige, kornblått, blått, ljusgulmedrosapluttar och några till som jag måste elda på innan jag är riktigt säker. De kostar 99:-/m och om du vill kan jag skicka tygprover.

MVH
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om det går för sig är även jag intresserad av tygprover av ovanstående.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Martina » 27 juni 2003, 16:41

Om det går för sig är även jag intresserad av tygprover av ovanstående.
Ha det...
/Angus
[/quote]

Tyvärr visade det sig vid eldning vara ganska stor del polyester i just dessa tyger, men de kommer ursprungligen från Saxylle och de är väldigt tillmötesgående med att skicka ut tygprover, även då på 100% kamgarnsylle! Så gå in på http://www.saxylle.sePriserna på ren ull ligger mellan 90-150:- och de säljer på postorder också.

MVH

Martina
Martina

Inläggav Angus Maciomhair » 29 juni 2003, 13:09

Trist att det skulle vara polyester i det...[:(]
Då får jag slå en signal till de på saxylle.se/ i nästa vecka och se vad de har att erbjuda.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Karin H » 28 oktober 2003, 21:15

Var inne på Saxylle-Kilsund (http://www.saxylle.se/) idag och upptäckte till min förtjusning att de säljer ut massvis med ulltyger i prima kvalitet för 10:-/m! Hoppas ni har vägarna förbi, utförsäljningen pågår så länge de har något att sälja.
Karin H

Inläggav Månia » 22 april 2004, 15:30

Hej

Tänkte beställa tyg från Saxylle-Kilsund, men jag funderar över utseendet på tyget. Jag ska sy en mellanklänning i 1400-tals modell och vill gärna att det ska se så korrekt ut som möjligt.
Är det någon som nyligen skickat efter tygprover från S-K som kan säga om det mörkt, mörkt blåa tyget (art. nr 4162, 100% ull) är bra, eller om tyget ska se ut på något annat sätt? Har hört mycket om tuskaft och kypert och kamgarn men jag har ingen aning om hur de ser ut eller vilket man ska använda. Jag kollade på handelsgillet, och deras ylletyger verkar mer se ut som det ljust gröna (6161, 60% ull) och ljust gula (6160, 60% ull) från S-K
Hoppas någon kan hjälpa mig. Sommarn är ju nästan här...
--Ameli--
Månia

Inläggav Eva Andersson » 23 april 2004, 09:14

Jag har inte sett just det tyget, men generellt sett är SKs ylletyger kanske lite tunna för att sy 1400-tal om man inte fodrar dem. De passar utmärkt till tidigare perioders mer lösa och böljande linjer, men för att få t ex ett snävt liv att sitta snyggt krävs lite mer stadga. Detta går ju å andra sidan att fixa lätt genom att fodra livet, antingen med samma slags ylletyg eller linne. Vi är flera som gör tidigt 1300-tal av SKs tunna ylletyger och då brukar vi oftast helfodra plaggen med något annat ylletyg från dem (för den coola färgkontrasten också).
Å andra sidan är det just att de är så tunna som gör SKs tyger till såna perfekta sommartyger, hur ofta hittar man 100% ull som är lika svalt som linne att ha på sig?
Jag tror nog att det ska funka att sy en mellanklännign i SKs tyger, men att du bör fodra livet med ett stadigt linnetyg t ex.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin » 23 april 2004, 09:30

Det mörkblå tyget från Saxylle som du pratar om är tunnt tuskaft. Vad jag har hört är tuskaft väldigt rätt för 1400-talet. (Någon som kan mer får gärna rätta mig.) Det är väldigt tunnt, så det passar nog bättre till en mellanklänning än en överklänning. Men en varm sommardag kan man nog gå i mellanklänningen om man inte ska till kyrkan eller träffa kungen eller något annat högtidligt. Jag tycker att tygprovet känns trevligt och väldigt elastiskt, och jag får lust att använda det till nya strumpor.

Tuskaft är den vanligaste tygsorten. Lakan och gardiner är ofta vävda på det sättet. Det är svårt att förklara med ord, men varannan tråd går över och varannan under.
Tyget med artikelnummer 4163 är kypertvävt. Det ger intrycket av att vara randigt på diagonalen. Jeans är ofta av kyperttyg.

Karin
Karin

Inläggav Månia » 23 april 2004, 09:49

Tack så mycket Eva och Karin! Ni är ena riktiga änglar =)
Kram --Ameli--
Månia

Inläggav Charlotta » 10 september 2004, 06:42

Jaha, så var det dags igen...
Grävde i backarna nere på Ohlssons tyger och stuvar och lyckades hitta ett ylletyg med underbart fall i (men misstänkt glatt yta). Har inte kollat upp om det är syntet i eller ej, men misstänker att det är lite. Hursomhelst, det jag undrar mest över är mönstret. Det är ett diskret rutigt mönster, tunna vita ränder mot mörkgrå botten, dvs ränderna bildar rutorna (om ni förstår min ngt luddiga förklaring). Min fråga är alltså om det öht går att använda till något inom tidsramen 1300-1600 (kan inte bestämma mig för vad jag ska satsa på) eller om jag ska släppa tanken på det...
/Charlotta - som inte kan glömma det där tyget, trots att hon har lådorna fulla med tyg hemma
Charlotta

Inläggav Rin » 10 september 2004, 15:14

Om du hittade det i backen märkt "Italienskt ylle" är det nåstan garanterat 100%.
Ifrågasatte själv ett av tygerna jag hittade där men fick veta av expediten att hon faktiskt hade gjort prover på det (eftersom hon också tyckte att det var lite väl glatt) och kunnat konstatera att det var 100% ylle.
Rin

Inläggav Charlotta » 10 september 2004, 16:25

Nope, det stod inte italienskt i ivlket fall. Men när jag tänker närmare efter var nog mönstret tryckt, inte vävt, och då känns det som om det inte funkar iaf :(
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Calippo » 1 oktober 2004, 20:12

Hej!
Har ett tips om en rea på Ohlssons Tyger & Stuvar i Norrköping (dock t.o.m. måndag). De har 20% på allt i butiken, inklusive lite ylle(beige med grå insida, ljusgrått, mörkgrått, svart) för (med rabatt) 80:-/m och linne (i olika färger) för dito pris.

/C
Calippo

Inläggav Calippo » 2 oktober 2004, 20:28

Om man nu har råkat köpa en blandning av ull och polyester - hur illa kan det gå med det tyget i framtiden? Vad händer med tyget? Noppar det sig, eller vad? Gjorde ett brännprov på en tygbit jag fått av ovanstående butik...

/C (som nyligen har hittat detta forum av enorma kunskaper och är i färd med att ta första kliven mot en att sy en cottehardie och ett ytterplagg, kanske en mantel...)
Calippo

Inläggav Karin » 3 oktober 2004, 08:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Calippo</i>

Om man nu har råkat köpa en blandning av ull och polyester - hur illa kan det gå med det tyget i framtiden? Vad händer med tyget? Noppar det sig, eller vad?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har för mig att någon här på forumet har sagt att man blir svettigare i ett tyg med polyester i än om man har ren ull.

Karin
Karin

Inläggav Calippo » 3 oktober 2004, 15:41

Köpte yllet ändå, kostade ju bara 80:-/m. Men de i butiken höll fast vid att det var 100% ull... Konstigt.
Calippo

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk