Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Ingifridh » 15 februari 2003, 09:46

En del av mina undringar har jag redan hittat svar på i här. Tackar för mycket bra information! *glad*

Men... Jag är "viking" och brukar på sommaren hålla på att dö av värmeslag i min linnesärk och 100% yllekläder utanpå detta. *puh*

Så nu undrar jag:
Är det helt uteslutet att tro att en vikingakvinna som jobbade med barn och hem faktiskt la yllekläderna på hyllan i väntan på kallare väder?

Är det fel att hoppas på att hon kanske bara hade sin undersärk på sig och ev en hängslekjol, båda i linne?

Och att den undersärken kanske kunde vara i linne i vitt eller naturfärg, (kanske vejdefärgat?) för att det var tråkigt att gå i bara vitt hela sommaren?

Ingifridh som hoppas på svalare sommrar......
Ingifridh

Inläggav Ny Björn » 15 februari 2003, 11:08

-En "Vikingakvinna" - borde inte en sådan ha ringbrynja och hjälm som främsta klädsel - de kyler gott...[;)]

-Skämt å sido så har Inga Hägg med fynd av hängselsärkar i linne, bla. randiga i "Kvinnodräkten i Birka".

/N B
Ny Björn

Inläggav cizzi » 17 februari 2003, 12:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Cizzi:

För det första så finns det ju ingenting som tyder på att man _inte_ importerade tyger och kläder från färder under t ex vikingatiden. Om dessa kläder är färgade utomlands kan man få andra färgmedel och andra färger. För det andra så bör man nog ta en titt på källorna om man hade tänkt att använda sig av argumentet i "för det första"...

/Henrik Summanen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast jag sa ju faktiskt "Eftersom indigo importerades så var det dyyyrt ..." juuuh! [;)]
cizzi

Inläggav Niklas » 17 februari 2003, 16:17

Oj vad mycket svar på min lilla försiktiga fråga i början... Tack!

Men det är fortfarande så att jag tycker att det verkar konstigt att man ska ha gått omkring i ylle om sommaren. Fy va varmt! Nä man måste traskat runt i underkläderna i så fall.

Angående växtfärgning i allmänhet så hade jag för mig (rätta mig om jag har fel, det här är fragmentariska minnen) att det är tämligen lätt att växtfärga fram t.ex. ljusgrönt, ljusgult och ljusrött. Men det gäller då ylle och bomull men inte linne? (ja, jag vet att jag är tjatig men varför läsa en bok om någon kan säga det direkt [:)] )

Kan för övrigt tillföra lite kunskap som jag fått från en vän som håller på med Birgittas uppenbarelser. Birgitta ska tydligen blivit instruerad i en uppenbarelse om Birgittasystrarnas kläder att de skulle vara av svart lärft. Därför borde man kunna dra slutsatsen att det i alla fall tillverkades svart lärft, annars hade det varit lite taskigt att ge Birgitta ett omöjligt uppdrag.

/Niklas
Niklas

Inläggav Ingrid Storrø » 17 februari 2003, 16:35

Ull på sommeren er ikke så rart. Husk, man skal ikke så mange år tilbake i tid før alle forretningsmenn gikk i ulldresser med vest og jakke også om sommeren. Det er snakk om hva man er vant til (vi er så vant til klimakontrollerte omgivelser at vi tåler mye mindre enn folk som ikke er det), pluss hva som anses for å være "lov". Dette med at det er greit å vise undertøy/gå i lite klær i dag kan ikke automatisk overføres tilbake til andre historiske perioder. :)

Dessuten: lin innerst mot huden og tynn ull over er en fin kobinasjon. Lin trekker til seg fuktighet/svette fra huden, og ull slipper den ut. Med andre ord er man mye mindre klissen i det enn i f.eks. polyester, som stenger all fuktighet inne.

Lyse naturfarger kan man også greit lage på lin, men de blir gjerne mindre sterke enn på ull eller for den saks skyld bomull. Proteinfibre (ull, silke osv.) får de klareste fargene, og bomull får sterkere farger enn lin.
Ingrid Storrø

Inläggav Sir Winyard » 17 februari 2003, 18:51

Jag vill försöka mig på ett inlägg. Om lin nu kan färgas i olika färger varför använde man inte det som "yttertyg" om sommaren? Kan inte svaret vara så logiskt att lin ruttnar fortare än ylle?? Det man har att gå på är ju skriftliga källor, och jag kan säga att hade jag fått i uppgift att skriva ett stycke nutida historia skulle jag ju inte sitta och dra alla material vi har i våra kläder. Klädlitteraturen på området är ju ganska fattig, som jag har fattat det.

///Rickard
Sir Winyard

Inläggav Eva Andersson » 17 februari 2003, 23:19

Fast de skriftliga källor vi har till medeltidens dräkt är ju inte när någon skrev en historia över sin tid, utan testamenten, räkenskaper etc och där är ju materialet av intresse för samtiden.Och vi har ganska mycket uppgifter om material, som jag tidigare skrivit. Jag vet inte riktigt vad du menar med litteratur, men även i medeltida litteratur förekommer beskrivningar av kläder och det är ylle och silke som nämns. Kläder är dock förhållandevis ovanliga i nordisk litteratur jämfört med hur dt är på kontinenten.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Mia » 18 februari 2003, 09:17

[quote]<i>Originally posted by Niklas</i>

<Angående växtfärgning i allmänhet så hade jag för mig (rätta mig om jag har fel, det här är fragmentariska minnen) att det är tämligen lätt att växtfärga fram t.ex. ljusgrönt, ljusgult och ljusrött. Men det gäller då ylle och bomull men inte linne?<

Det är lättare på det sättet att nästan allt du plockar i skog eller äng ger dessa färger (gul, gulgrön, gulbrun). Vejde får du odla/leta efter, likaså krapp. (+ att vejde ska jäsa osv) Men asp- och björklöv, kottar eller lavar har du runt knuten.
Jag färgade min första (vikingtida)särk i motsvarade björklöv i växtfärgningsskalan, men med typ Herdins textilfärg. Efter en solig sommar med några handtvättningar och soltorkningar så var den så blek och ful på axlar, överärmar och i veck neråt, att jag ångrade att jag färgat den. Då var det 1998 och jag kunde färga om den efteråt. Men det känns som om även moderna färger sitter sämre på lin? (eller var jag bara för slarvig med fixeringen?)eller bleks fortare.

Mia, med en mor som växtfärgade förr och en mia som inte orkade lyssna så noga då, och nu ångrar sej. [:o)]
Mia

Inläggav Eva Andersson » 20 februari 2003, 10:59

Jag tänkte svarat på det Niklas skrev om Birgittasystrarnas dräkt för längesen, men varje gång jag kom till jobbet och skulle kolla på det så glömde jag det.
Men nu har jag kollat upp det. Enligt honom skulle systrarna ha varit i svart lärft. Nu vet jag inte exakt vilken av Birgittas många uppebarelser som hans vän har studerat, men klosterregelns dräktinstruktioner (givna i uppenbarelse av Jesus själv, minsann) nämns inte svart lärft över huvudtaget. Det enda som nämner svart är: "Super hanc ponatur velum de tela denigrata, quod ne defluat, tres acus adaptabunt, vna circa frontem et due circa ambus aures." dvs "Ovanpå den bäres en slöja av svart tyg, för att den inte ska falla av fästes den med tre nålar, en vid pannan och två vid öronen". Det står alltså inte vilket slags tyg det var, men själv skulle jag definitvt gissa på ylle som går att färga svart och in telinne som det är nästan omöjligt att få färgäkta.
Dräkten i övrigt skulle vara av grå vadmal och där pälsfoder behövs för vinterkläder ska dessa vara fårskinn, vilket är ett material som liksom grå vadmal endast används av enklare personer.

Om det finns andra ställen där svart lärft nämns i originaltexten vore jag ytterligt tacksam att få veta var.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 20 februari 2003, 16:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingrid Storrø</i>

Ull på sommeren er ikke så rart. Husk, man skal ikke så mange år tilbake i tid før alle forretningsmenn gikk i ulldresser med vest og jakke også om sommeren. Det er snakk om hva man er vant til (vi er så vant til klimakontrollerte omgivelser at vi tåler mye mindre enn folk som ikke er det), pluss hva som anses for å være "lov". Dette med at det er greit å vise undertøy/gå i lite klær i dag kan ikke automatisk overføres tilbake til andre historiske perioder. :)

Dessuten: lin innerst mot huden og tynn ull over er en fin kobinasjon. Lin trekker til seg fuktighet/svette fra huden, og ull slipper den ut. Med andre ord er man mye mindre klissen i det enn i f.eks. polyester, som stenger all fuktighet inne.

Lyse naturfarger kan man også greit lage på lin, men de blir gjerne mindre sterke enn på ull eller for den saks skyld bomull. Proteinfibre (ull, silke osv.) får de klareste fargene, og bomull får sterkere farger enn lin.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag instämmer fullständigt med Ingrid, vår tendens att kasta kläderna så fort det blir över 20 grader varmt är en ny förteelse.
För några somrar sedan, då det en längre tid varit över 30 grader varmt, sprang min far på en utav de gamla bönderna hemma. De började diskutera vädret och bonden kommenterade värmeböljan med: "Ja, dä' ä' nästan så att en måste te' å' ta å' sä' långkalsonge'na."
För tidigare generationer har flera lager av kläder varit en självklarhet, varav åtminstone de yttre, ofta också de mellersta varit av ylle.
Vad gäller medeltiden är Grönland ett utmärkt exempel; efter vad jag läst importerades under alla år inget linne dit och klimatet tillät inte odling. Alla kläder från Herjolfsnes är också av ylle, sydda med ylletråd. Och det blir faktiskt sommar på Grönland också!

Om man vill springa omkring i färgade linnekläder när man är på evenemang så visst kan man göra det, men försök inte rättfärdiga det, utan var medveten om att du ger en felaktig bild utav historien. För även om det nu skulle förekommit så vet vi helt säkert att det hör till de absoluta undantagen, inte reglerna!

Angående vikingatiden, så kände jag mig lite osäker så jag satte mig i helgen och gjorde en sammanställning över textilfynden i Birka med utgångspunkt från Häggs bok. Är inte riktigt färdig än, men så här lite övergripande kan man väl säga att kvinnogravarna med spännen har ett väldigt rikt innehåll. Samtliga gravar jag gått igenom (ca 150)har tillhört högreståndsmänniskor och de har förvisso haft på sig linne (i vissa fall också färgat, blått och kanske rött) men alltid tillsammans med plagg av fin yllekypert och även siden. I de fall endast linnerester finns bevarade talar spänneuppsatsen om att fler plagg funnits på den döda (förutom i några barngravar, där det kan röra sig om en kolt)
Vad jag vill komma fram till är att ingen utav dem som bar linne i Birkas gravar hörde till den samhällsklass som också lagade mat, passade barn och röjde hos kossorna. Naturligtvis kan denna samhällsklass också ha burit linne (fast just det färgade verkar komma låångt ifrån (det verkar faktiskt handla om indigo när man läser om nyanserna)) Detta kan man inte veta eftersom de inte bar spännbucklor eller några spännen där tygrester kunde ärga fast och bevaras.
Men att kalla dagar ha kappa, hängslekjol, mellanklänning med brickband och sidendetaljer, samt särk, för att varma dagar kasta allt och sitta med särken uppdragen till knäna, det blir lite som att drottning Silvia när det blir för varmt ställer sig att vinka i bh och trosor!

MVH

/Martina
Martina

Inläggav Mia » 21 februari 2003, 10:35

På tal om hur färg inte fäster så bra på linne. Eftersom hampa- och linfibern är så lika, så vet man inte säkert vad som mest användes i underkläderna. Rätta mej om jag minns fel. (Häggs FH; flachs und Hanf) Har för mej att även nässla kan smyga sej in. Är det någon som vet hur färg fäster på hampa? bättre, sämre eller lika? Blir det samma färg i tillverkningen? innan blekningen. Nu har vi lärt oss att vi inte _ska_ färga, men det vore roligt att veta mer om hur hampa fungerar.

/Mia
Mia

Inläggav Johan Käll » 28 februari 2003, 02:43

Angående blått linne (i detta fall till att väva trekronorsAlbrektsfanan) kan jag bara citera min väverska:

"Ska du ha växtfärgat blått linne får du fan själv pissa i en hink och färga det, för jag gör det inte"

Det var inte läge att gå in mer på det just då, men jag fick intrycket att urin användes som betmedel till just blått. Jag vet att det används till att garva fisk och ormskinn (fast det blir fan så sprött... men jag kan ha druckit lite för mycket kaffe när jag prövade...)

Är det av intresse kan jag höra efter igen med henne.

Johan
Johan Käll

Inläggav Arild Krake » 28 februari 2003, 02:56

För att få blått görs en urinjäsning med vejde där ammoniaken som bildas av den jästa urinen är en viktig ingrediens. Detta luktar något gud mig förbannat (föredrar surskinns doft om jag måste välja). Med andra ord ingenting man bör göra i en lägenhet.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Guiwenneth » 28 februari 2003, 10:33

Nej, att färga "potteblått" är definitivt ingen inomhussyssla.
Helst ska ju hela härligheten dessutom stå nedsänkt i en gödselstack för den där jämna, gosiga värmen... [:D]

/Jenny
Guiwenneth

Inläggav Martina » 2 mars 2003, 10:37

Jo, nu när jag både länge och vältaligt propagerat mot färgat linne, måste jag naturligtvis dra upp de exempel jag hittat när det faktiskt verkar som om man använt det!!!
Först och främst handlar det om kuddar, handdukar och dukar, vita med blå och ibland röda ränder. http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlung1/cpg/cpg17.xml?docname=cpg17&pageid=PAGE0070m.fl. Jag tycker det borde handla om lin, dels eftersom bottenfärgen alltid är vit, dels därför att, tja, en yllenäsduk??? Har också sett på något ställe jackfoder, där ena sidan är vit, andra röd. Kan vara ylle, kan vara lin!
Jag vet inte hur man växtfärgar linne rött. Men man har bevisligen gjort det i Afrika sedan f.Kr. och också exporterat till Europa, det finns röda och blå (indigoblå, är jag ganska säker på) linnetextilier både i Birka- och Osebergsgravarna.
Huruvida man överhuvudtaget färgat lin i Europa har jag ingen aning om, det finns dock en notis i "textiles and clothing" om import av färgad lintråd till engelska hovet (någon med boken kanske kan återge denna?)

Detta är ingen uppmaning till folk att sy upp blå linnecotehardier, tvärtom. Jag är bara intresserad av undantagen då det verkligen förekom färgat linne, inte av att bevisa att det var en regel!

MVH

Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk