Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Nina Sjöberg » 4 mars 2003, 20:38

Jag är Niklas vän som arbetar med Birgittas uppenbarelser. Jag är dock teolog och inte dräkthistoriker. Orginaltexten säger alltså, som Eva riktigt påpekar, inte linne utan tyg eller väv. Däremot säger den fornsvenska översättningen "swärtadho lärifft". (Detta kan kanske ligga till grund för Tryggve Lundens svenska översättning av latinet, där han översatt tyget med lärft.)

Jag har tittat på den fornsvenska översättningen när jag arbetat med Birgitta och klädedräkten för att få fram termer som är närmare de svenska. Men jag är medveten om att den fornsvenska översättningen är senare än den latinska texten och dessutom att Klemmings utgåva av fornsvenskan är långt ifrån en modern textkritisk utgåva. Fortfarande bör översättningen och handskriften som citeras vara från 1400-talet. Hade man kommit längre med färgandet då, så att man kan ha ändrat regeln till linne? Eller kan man faktiskt på 1300-talet ha färgat linnet svart till doken, som ju inte behövde tvättas så ofta och alltså tappa färgen?

/Nina S
Nina Sjöberg

Inläggav Eva Andersson » 5 mars 2003, 12:25

Bara ett snabbt svar på det här, så att det inte verkar som om jag är för fin för att svara, men jag är hemskt stressad med jobbet och så nu. Jag har funderat mycket på den där passusen med "tela denigrata". Dels misstänkte jag någonstans i bakhuvudet att det var som du säger, att uppgiften i översättningen grundade sig på den svenska utgåvan från 1400-talet, vilket ju belägger svartfärgad lärft från denna tid. Dels är det ordet "denigrata" som jag funderar på. Alla andra färgade tygstycken och kläder omnämns som t ex " togam blauieam" (en blå kappa med ärmar), medan det här står just svärtad eller svartfärgat tyg. Vad är skillnaden? Det är ju inte just svart färg som är grejen, för i andra sammanhang ser vi "caligas nigras", dvs efter det vanliga mönstret. Vad är det som att man väljer att använda "gjord svart" istället för bara "tela nigra"? Är färgningsprocessen annorlunda? är tyget kanske bemålat svart snarare än färgat, jmf "deaurata"= förgylld.
Mer tankar om detta mottages tacksamt, nu måste jag ägna mig åt materialen i mansdräkten 1215-1340.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 24 mars 2003, 22:33

Jag var på en föreläsning i kväll. Det var dessvärre inte så mycket nytt jag lärde mig men föreläsaren hade med sig några bilder på sigill påsar. Där bland dessa påsar så var det framförallt en liten påse i linne som intresserade mig den var blå. Jag har nu naturligt vis glömt bort exakt när den var i från men det var 1300 eller 1400 tal, inte mycket till hjälp men lite.

Påsarna lär vara gjorda av spill tyg. Så det intressanta är ju vad tyget egentligen var ämnat för.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav my_mmy » 25 mars 2003, 09:28

hej alla, detta blir forsta posten och ni far ursakta NHL-svenskan men mitt nya zealandska tangent bord har inte ratt uppsattning bokstaver.

har pysslat lite med vaxt fargning, och vad galler linne sa kan jag beratta att det inte ar hela sanningen att det ar svart att farga. Det ar svarare an ylle eller siden, eftersom de fibrerna ar 'oppna' och latt tar till sig yt-baserade pigment. Lin ar en bast fiber som ar glatt och hard, och medan man kan tacka dem med pigment tvattas de latt av (och skulle man fa for sig att koka linet rent sa forsvinner fargen mycket fort.)

Det beror dock mycket pa vilken typ utav farg man anvander. vejde (woad) och indigo satter sig i fibrerna pga en kemisk reaktion baserat inte bara pa ammonia men aven ett antal mineral salter som finns i urin (det finns alternativa metoder som involverar diverse kemikalier, luktar lika illa men har mindre 'ick faktor'). Darfor gar det nastan lika bra att farga lin som ylle (fast det ar inte helt latt heller - vejde ar ett nagot temperamentfyllt fargamne.) Tannin-baserade farger, som olika barker, tar ocksa mycket bra, sa brunt, rosa (bjork bark) och svart (ek galla) gar bra. svart korroderar dock, och bleknar ocksa sa smaningom till en intressant gammal-rosa farg.
Man kan modifiera andra farger ocksa genom tillsats av olika amnen, vilket mojliggor krapp-fargning av lin. Har galler det dock att vara forsiktig sa att man inte modifierar fargen av bara farten. Krapp mar bara bra av en tillsats av ammonia och salt - aven med ylle ar det bra att anvanda hart vatten eller tillsats av kalk.

Allt detta negerar dock den stora fordelen med linne, vilket ju ar att det kan kokas rent fran den mest inbitna smuts, och mycket latt blekas snovitt. Jag kan inte tanka mig battre material for underklader, bordslinne och dylikt. Det verkar ju mer naturligt att da strava efter snovitt linne an att forsoka halla ett fargat plagg rent.

/maggie
(hoppas detta gar att lasa)
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 25 mars 2003, 10:28

Skulle det kanske kunna vara så att valet av den i sammanhanget något märkliga termen denigrata/svärtrad kommer från a) att tyget färgades som färdigt och inte som tråd (vilket iofs var det vanligaste även för ylle, även om ullen ibland var grundfärgad i vejde innan den spanns och vävdes för att sedan överfärgas med andra ämnen som färdigt tyg)och b) att lärft per definition var vit/oblekt när detta skrevs (1300-tal) och att man med valet av ordet denigrata/svärtad markerade dess annorlundahet? Att ordet vit fanns dold i ordet lärft så att säga och det därför talas om svärtad snarare än svart.

Eva, funderande
Eva Andersson

Inläggav my_mmy » 25 mars 2003, 12:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Skulle det kanske kunna vara så att valet av den i sammanhanget något märkliga termen denigrata/svärtrad kommer från a) att tyget färgades som färdigt och inte som tråd (vilket iofs var det vanligaste även för ylle, även om ullen ibland var grundfärgad i vejde innan den spanns och vävdes för att sedan överfärgas med andra ämnen som färdigt tyg)och b) att lärft per definition var vit/oblekt när detta skrevs (1300-tal) och att man med valet av ordet denigrata/svärtad markerade dess annorlundahet? Att ordet vit fanns dold i ordet lärft så att säga och det därför talas om svärtad snarare än svart.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hmmm. en tanke, helt sidledes: det finns en metod att 'formorka' vaxtfarger genom att lagga till jarn, antingen genom att gora fargbadet i en jarn gryta eller genom att lagga i lite jarnskrot i fargbadet. pa engelska heter denna process 'saddening', och det gor stor skillnad med valdigt lite insats. Jag har fatt en oxblodsfargad ull med krapp och en sista skoljning i en jarngryta, lokskals guld blir oliv gront i jarngrytor, och om man lamnar ett fargbad i en jarngryta for lange blir det i princip svart, sarskilt om man borjar med en mork farg. Skulle det kunna vara vad som asyftas?

/maggie
my_mmy

Inläggav Raymund » 25 mars 2003, 13:26

I Geijers "Textila skatter i Uppsala domkyrka" omnämns flera medeltida kyrkliga textilier med foder av lärft, de flesta är ofärgade men några är blå. Vidare nämns några mycket slitna kåpor i svart lärft, i en inventarieförteckning från 1600-talet, vilket borde tyda på att de skulle kunna vara från 1500-talet.

/R
Raymund

Inläggav Martina » 25 mars 2003, 23:58

Jag, som tidigare efterlyst recept på rödfärgning utav linne, har nu gått igenom mina egna stenciler och hittat receptet på turkiskt rött med krapp! [:I]
Urin och fårbajs är två utav ingredienserna i den långa processen, som förvisso är avsedd för bomull men borde ha samma verkan på lin.

När linne används som fodertyg till plagg som inte tvättas ofta (läs aldrig!) borde man vinna på att färga det. Svettfläckar och smuts syns mindre, fodret blir mer diskret.

Tack Maggie för att du delar med dig utav dina erfarenheter, jag har själv inte växtfärgat särskilt mycket och det är otroligt värdefullt att få höra från någon som gjort det! [:)]

/Martina
Martina

Inläggav my_mmy » 26 mars 2003, 01:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Urin och fårbajs är två utav ingredienserna i den långa processen, som förvisso är avsedd för bomull men borde ha samma verkan på lin.
När linne används som fodertyg till plagg som inte tvättas ofta (läs aldrig!) borde man vinna på att färga det. Svettfläckar och smuts syns mindre, fodret blir mer diskret.
Tack Maggie för att du delar med dig utav dina erfarenheter, jag har själv inte växtfärgat särskilt mycket och det är otroligt värdefullt att få höra från någon som gjort det! [:)]

nja, det ar inte sakert att det fungerar pa lin bara for att det funkar pa bomull, tyvarr. men pa nagot vis ska det ju ga att fa linne rott. Jag har en hel hog krapp pa tork for tillfallet, jag far val slanga i en linnebit nar det blir dags och se vad jag far.

bra punkt om att farga foder!

forresten sa glomde jag papeka att saffran ocksa fargar linne mycket vackert - sa de dar kallorna som tjatar om irlandska saffrans-leine har nog ratt i det. varfor det funkar begriper jag inte - det borde ju vara samma problem som alla andra 'pigment' farger.

/maggie
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 26 mars 2003, 07:57

Kan man få ett recept på hur man saffransfärgar sitt linne?
Jag kännner en otrolig längtan efter en gul linnesärk (det är i alla fall dokumenterat i litteraturen med gula slöjor och särkar under 1200-talet i Tyskland) och funderade på hur man skulle göra. Jag har provfärgat siden med gurkmeja och vinäger och det håller bra innan tvätt, hur det är efter vet jag inte, men siden tar ju färg mycket lättar (orsaken till detta märkliga experiment var att jag hade färgbad till ägg stående förra vårdagjämningen).

Eva
Eva Andersson

Inläggav my_mmy » 26 mars 2003, 08:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Kan man få ett recept på hur man saffransfärgar sitt linne?
Jag kännner en otrolig längtan efter en gul linnesärk (det är i alla fall dokumenterat i litteraturen med gula slöjor och särkar under 1200-talet i Tyskland) och funderade på hur man skulle göra. Jag har provfärgat siden med gurkmeja och vinäger och det håller bra innan tvätt, hur det är efter vet jag inte, men siden tar ju färg mycket lättar (orsaken till detta märkliga experiment var att jag hade färgbad till ägg stående förra vårdagjämningen).

Jag har inte gjort sa mycket - mitt saffrans bad var ett experimentellt med linne, siden och ull (alla hade lika stark farg!). Jag loste stotte saffranet och loste upp det forst, sen sjod jag upp fargbadet med fibrerna/tygerna i. En skvatt vinager i for fasthet, och det var allt. Jag sjod nog badet i en halvtimme eller sa, och sen lat jag det svalna innan jag lyfte ur grejorna och hangde till tork.

Jag anvande ett paket saffran till kanske 75 g torr fiber, sa det var ganska starkt. Nar jag far igang mina saffrans krokusar ska jag prova ett storre bad.

/maggie
my_mmy

Inläggav Vix Hq » 26 mars 2003, 12:11

Kass McGann har också gjort försök med saffransfärgning av linne, och beskriver hur det gick här:
http://www.reconstructinghistory.com/ir ... yeing.html
och på sidorna där i närheten. '

Vill ha saffranslinne jag med!!! [:D]

/Lussekatts-Vix.
Vix Hq

Inläggav Martina » 26 mars 2003, 12:36

"I egyptiska gravar har man funnit mumierna insvepta i fina linneband, minst 4 500 år gamla, vilka varit gulfärgade med <i>safflor</i>, den torkade blomkronan av färgtisteln, carthamus tinctorius." Sv. Slöjdtidning 1957

Turkiskt rött skall visst fästa på linne också, så står det åtminstone i Cloth and Clothing, jag måste nog testa någon gång när jag har tillgång både till termometer och fårbajs. Sist jag krappfärgade hade jag ingen termometer, så jag stod med hela armen i grytan och försökte känna när det blev för varmt! (Krapp färgar rött upp till 70 grader, därefter fälls ett gult ämne ut som gör garnet/tyget tegelrött, för dem som inte vet.)

MVH

Martina
Martina

Inläggav Arild Krake » 10 april 2003, 08:52

Det är nog här detta ska skrivas tror jag. Det har ptratats om att färgade kilar är en företeelse som bara är begrensad till sverige. Men detta stämmer inte helt, men denna Tyska grupp har visserligen lite kontakt med medeltidsveckan på gottland.<center>
Bild</center>
En Brask lapp: Det finns inga bevis på att man använde kilar i avvikande färg i sina kläder under någon period av medeltiden.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 10 april 2003, 17:58

Notera att det föreställer en gycklare. Vanföreställningen att vanliga kläder hade olikfärgade kilar frå vi svenskar nog fortfarande ta på oss ansvaret för i någon slags kollektiv skuld, även om vi vet att felet egentligen är Margareta Nockerts (I "Bockstensmannen och hans dräkt. Om de har haft kontakt med Medeltidsveckan har de ju dessutom sett "auktoriteternas" kläder [}:)].

Eva Andersson
Eva Andersson

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk