Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Svartsol » 22 juni 2003, 11:13

Ja, tack det hjälpte.
Svartsol

Inläggav Space » 25 juni 2003, 01:25

Det går iallafall inte att färga linne med tuschlav för det har jag försökt och det blev bara väldigt smutsigt linnetyg. *suck*
Space

Inläggav Martina » 25 juni 2003, 08:47

Går inte att färga polyestertråd med linnefärg heller... Detta märkte jag när jag för tre år sedan färgade en handvävd, handsydd linneklänning (varför jag nu skulle färga den!!!)och en rad vita små streck uppenbarade sig på det annars klarröda tyget. Jag hade sytt med polyestertråd som inte drar åt sig linnefärg[:(!]

Min brorson som vid tillfället var med fick dock väldigt roligt, så det var inte så farligt ändå!
Senare fick jag sprätta bort all den vita tråden och fälla ned sömmarna en gång till. Sedan dröjde det många år innan jag handsydde någon linneklänning igen...

/Martina, som lär sig den lååånga vägen!
Martina

Inläggav Eva Andersson » 25 juni 2003, 09:14

Polyestertråd tar ju faktiskt ingen färg alls, vare sig linnefärg eller annan. Själv färgade jag min studentklänning från det glada 80-talet svart, såsom tuff hårdrocksbrud var mitt behov av en vit klänning rätt begränsad, och målade sedan över tråden med svart spritpenna. En tidigt lärdom.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Burmeister » 25 juni 2003, 10:44

Nu spinner jag tillbaka på en tråd som fanns ett par sidor längre bak i den här diskussionen, den om hur man klädde sig mer eller mindre tjock i varm väderlek. Här är ett par bilder som man kan kika på som visar lite olika varianter på avklätt.

(Avklädda bönder från tres heurs...)
http://www.ibiblio.org/wm/rh/img/june.jpg
http://www.ibiblio.org/wm/rh/img/july.jpg
http://www.ibiblio.org/wm/rh/img/august.jpg
http://www.ibiblio.org/wm/rh/img/september.jpg

(Lite avklätt av Bruegel...)
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/br ... overbs.jpg
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/br ... esters.jpg

(En riddare med bara ben (nedkasad hosa eller stövel vid vaden?) av Dürer. Motivet återkommer i den kända "Riddaren, djävulen och döden")
http://gallery.euroweb.hu/html/d/durer/ ... night.html
http://www.ku.edu/%7Esma/durer/ritter/ritter.htm

Och slutligen... Här ser vi ett ungt par som verkar ta en paus i vardagslunken med en fruktstund i sin trädgård. Ett klart exempel på hur lättklädd man kan vara ibland!
http://cgfa.sunsite.dk/durer/p-durer33.htm

[:p]OK, jag var väl inte helt seriös kanske...

Det här tycker jag var en helt klart intressant fråga, jag ser gärna ännu fler bilder på just vardagsbruk av kläder av olika samhällsklasser. På bilderna gestaltas de rika oftast, jag har inte sett något annat, i dyra kläder som sitter perfekt och moderiktigt. Jag har inte heller någon bra koll på tidigare bildmaterial, 1300 och tidigare, någon som har några bra förslag? Det är kanske är ett bra ämne för en helt engen tråd? Sagt och gjort, jag saxar över det här inlägget till en ny diskussion likaså...

/Andreas
Burmeister

Inläggav Tuzzeluzz » 26 juni 2003, 13:52

hej hej jag undrar om man kanske kan ha en annan färg på kilarna eller men kasnke inte hade de?

Annna
Tuzzeluzz

Inläggav Admin » 26 juni 2003, 14:06

Mycket har sagts om olikfärgade kilar [:)] men man kan nog vara rätt säker på att det i alla fall om det har existerat var väldigt väldigt ovanligt!

/Henrik
Admin

Inläggav Martina » 26 juni 2003, 14:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tuzzeluzz</i>

hej hej jag undrar om man kanske kan ha en annan färg på kilarna eller men kasnke inte hade de?

Annna
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Läs sida 3 av Linne i olika färger samt hela diskussionen Köpa tyg.
Ursäkta att jag bara hänvisar till gammalt hela tiden, men det är så tjatigt att säga samma sak om och om igen!

/Martina
Martina

Inläggav Tuzzeluzz » 26 juni 2003, 17:37

Hej

Martina:

Jag fattar att det är jobbigt. Tcka för tipset iaf :)

Anna
Tuzzeluzz

Inläggav AnnaMaria » 1 juli 2003, 14:20

Men blir det inte fruktansvärt trista medeltidsmarknader om man ska ha sådana krav? Alla kommer gå omkring i jeans och t-shirt!

Hur mycket energi du lagt ner på att få din dräkt historiskt korrekt kan du ju ändå bli "antastad" [:)] av någon expert som anser att du missat någonstans. Man kan väl inte begära att alla ska vara arkeologer eller dräkthistoriker? Visst, behornade hjälmar och silvertyg ska naturligtvis bannlysas eftersom det är fånigt, men någorlunda ok dräkter måste väl ändå godkännas. Medeltidsmarknader kan väl inte anses som så pass seriösa historiska event att man ska ha rigorösa krav? De som har "bättre tidsenlighet" på sina kläder kan ju gå och mysa med den vetskapen i alla fall.
För alla historiska dräkter som vi nutidsmänniskor försöker återskapa blir ju automatiskt inkorrekta, eftersom de inte är antika saker från ex medeltiden. [;)]

Vänligen Anna Maria
AnnaMaria

Inläggav Svartsol » 1 juli 2003, 15:42

*håller med AnnaMaria*

Jag har tur som "bara" ska på Medeltidsveckan i Visby, där dom inte har så höga krav. Jag har sytt ihop halva min klänning av lakan nu, och den är sne och jävlig och jag fick slita upp halsringningen för att få igenom huvudet. Haha, det ser hemskt ut. Visserligen har jag ju nyligen lärt mig att trä en symaskin, men att jag skulle tro att jag kunde sy min medeltidsdräkt själv var nog aningens naivt. Jag funderar på om jag ska börja sy för hand, men då kommer jag aldrig hinna till vecka 32.
Det får nog bli jeans för min del trots allt [:(]
Svartsol

Inläggav Tuzzeluzz » 1 juli 2003, 17:14

hej svartsol :)

jag tycker också att man ställer lite för höga krav igentligen.

jag har iaf börjat att sy min dräkt nu hoppas att den ska bli klar och det blir den nog med :)

Vilket mönster har du svartsol?
är det kvinnodräkten med klockärm från sophias atelje?
En annan fråga hur gammal är du svartsol?

// Aanna[:D]
Tuzzeluzz

Inläggav Svartsol » 1 juli 2003, 17:32

Jo, jag tycker att man ska vara glad att folk anstränger sig att få ihop en dräkt, och inte går med "vanliga" kläder i stället. Det beror ju självklart på vilken tillställning man ska på, men när det gäller Visby till exempel.

Tuzzeluzz: Jag har det skitmönstret från Sophias ateljé ja, och det är allt annat än enkelt.
Jag är 22 år gammal.
Svartsol

Inläggav Martina » 1 juli 2003, 23:18

Hej!
Vill återigen poängtera att varken jag eller någon annan här ställer krav på någon annan än sig själv. (Hoppas jag)
Jag har själv blivit påhoppad av en förståsigpåare som (felaktigt)dömde ut detaljer i min dräkt för att sedan raskt traska iväg innan jag hann försvara mig! Det är inte roligt, hade det hänt när jag var yngre (och det verkligen fanns anledning att anmärka på mina dräkter) så skulle jag antagligen slutat i föreningen.

Ingen gör, som Jenny/Hildr i helgen så riktigt sade till mig, dåliga kläder med mening och det är fruktansvärt knäckande att bli påflugen av folk som tror sig veta bättre.
Och mycket riktigt, AnnaMaria, det finns ju ingen som har en fullständigt korrekt dräkt, det går inte! Alltså skall man hålla käften om andras kläder om de inte frågar en. Och då skall man svara för att hjälpa vidare på vägen, inte stjälpa!

Jag själv vill dock ha en hög standard på mina kläder. Jag vill att de skall vara så tidsenliga som det bara går, jag vill lära mig nya saker så att jag kan förbättra min utrustning. Jag delar också gärna med mig av det jag kan till andra med samma inställning som jag, därför är jag med på detta forum och trivs som fisken i vattnet!
Det här är mitt stora intresse och jag lägger ned all min tid och nästan alla mina pengar på det!

Och vad gäller "skitmönstret" från Sofias Atelje, jag håller med! Kämpade med det i fjol då jag byggde en huvjacka utifrån det!
Det kan verka krångligt att göra ett pappersmönster från grunden, men oj vad mycket enklare det är än att försöka få ihop något efter Sofias mönster! Tyg sparar man också, oförskämda mängder! Jag rekommenderar alltså inte er att rita egna mönster framförallt för att det är mer tidsenligt, utan för att det är mycket enklare och billigare än att använda de medeltidsmönster som finns. Inget medeltidssnobberi här alltså![:)]

Anna och Sol, som båda verkar vara relativt nya inom hobbyn, minns att allt ni just nu går igenom med hackande symaskiner, mönster som inte går ihop, tyg som drar sig, fållar som blir sneda, urringningar som lutar... Alla har varit där i början och det blir bättre (om man inte lägger av förstås!)

MVH

Martina
Martina

Inläggav Ny Björn » 2 juli 2003, 00:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Anna och Sol, som båda verkar vara relativt nya inom hobbyn, minns att allt ni just nu går igenom med hackande symaskiner, mönster som inte går ihop, tyg som drar sig, fållar som blir sneda, urringningar som lutar... Alla har varit där i början och det blir bättre (om man inte lägger av förstås!)

MVH

Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

-Amen

/N B
Ny Björn

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk