Linne i olika färger?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 2 juli 2003, 00:18

Vill bara instämma med Martina. Jag hoppas verkligen att ingen uppfattar det som skrivs här som några allmängiltiga krav som *alla* måste/bör leva upp till! Det kan bli så fel om man drar alla över en kam (har jag lärt mig i diskussion kring autenticitet), även om man menar väl. När man svarar på inlägg blir det ofta utifrån sitt eget perspektiv och ens egna idéer och krav skiner igenom. Men alla är ju fria att själva bestämma var de vill lägga ribban och det är ingen fråga om vem som "vinner" tävligen och blir mest autentisk -- det handlar om personliga val som bör respekteras. Tycker jag.

Samtidigt så ställs det ju frågor här på forumet, och folk gör sitt bästa för att svara... Det gäller att inte se svaren som krav som ställs, utan de är information som var och en får göra hur de vill med. Frågar man om t ex kilar i avvikande färg så blir oftast svaret att man inte hade det på medeltiden. Om man sedan vill ha det ändå så får man ha det...det är ett personligt val, om än ett som få skulle uppfatta som "historiskt korrekt" (ett uttryck som jag fö inte tror på egentligen, men de flesta här förstår förhoppningsvis vad jag menar med det). Risken med att fråga är alltid att man får veta mer än man bad om, men så länge folk är trevliga mot varandra ser jag bara det som något positivt!!!

Jag vill poängtera än en gång att det där jag sa att jag hellre bär jeans och T-shirt på en medeltidsmarknad än en dräkt jag inte kan stå för är precis just vad det är -- <i>mitt </i>ställningstagande som bara gäller mig och ingen annan. Folk får ha på sig vad de vill och än så länge har jag inte stött på en enda "öppen-för-allmänheten"-medeltidsmarknad som ställer några som helst krav på besökarna! När jag var i Lödöse hade jag både mina moderna glasögon, moderna skor och ett skärp med ett skinande modernt kromat spänne på, för jag hade inget annat just då (men jag köpte ett litet spänne där, så nu är jag nöjd med skärpet också [:D]). Dräkten däremot, den står jag för även om den inte var riktigt färdigsydd [;)]!

Och en sak till: tro för guds skull inte att bara för att någon kan kalla sig arkeolog så har de rätt!!! Bekämpa missbruket av tolkningsföreträde [}:)][;)]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav cizzi » 2 juli 2003, 08:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Ingen gör, som Jenny/Hildr i helgen så riktigt sade till mig, dåliga kläder med mening och det är fruktansvärt knäckande att bli påflugen av folk som tror sig veta bättre.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du blandar inte ihop mig och Hildr nu? Eller är vi lika kloka bägge två? [;)]
cizzi

Inläggav Svartsol » 2 juli 2003, 11:28

Martina: Jodå, jag håller med dig. Och jag tänker inte ge upp eller lägga av [;)] Och jag har lärt mig väldans mycket sen jag gick med i det här forumet och jag tycker bara det är positivt. Klart man vill bli bättre och ha en så tidsenlig dräkt som möjligt.

Och nu fick jag mer energi att försöka ge mig på lakanen igen (även om jag tror att jag har betalat mer för lakanen snart än linnetygerna).
Men som sagt, <b>jag är fortfarande på jakt efter någon som har något överblivet dom kan sälja till mig</b> för nu ska jag flytta till en ny lya den här månaden också så jag förstår inte hur jag ska hinna klart med min dräkt. (Ska sluta tjata om det nu).

[:o)]
Svartsol

Inläggav Hildr » 2 juli 2003, 12:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

Jag råkade bara låta lite klok just då. Senare frågade jag på fullt allvar Martina om det finns svart ylle...
Jag tänker skylla alla dumma uttalanden jag gjorde i helgen på solsken, värme från smedjan och allergianfall. [:D]
Hildr

Inläggav cizzi » 2 juli 2003, 12:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hildr</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>

Jag råkade bara låta lite klok just då. Senare frågade jag på fullt allvar Martina om det finns svart ylle...
Jag tänker skylla alla dumma uttalanden jag gjorde i helgen på solsken, värme från smedjan och allergianfall. [:D]

Jag tror nämligen att jag sa precis samma sak till Martina i lördags! =) Och solskenet och värmen var nog för att ta livet av vem som helst, iaf i Foteviken, så man fick haspla ur sig vilka dumheter som helst och ändå vara ursäktad! [8D]
cizzi

Inläggav BadMotorFinger » 2 juli 2003, 12:47

Är det någon som vet hur det är med färg på gambesoner och liknande stoppade plagg? Dom borde ju rimligtvis vara av linne, men jag har sett flera bilder på färgade sådana. Tacksam för svar.
BadMotorFinger

Inläggav Todd » 2 juli 2003, 13:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by BadMotorFinger</i>

Är det någon som vet hur det är med färg på gambesoner och liknande stoppade plagg? Dom borde ju rimligtvis vara av linne, men jag har sett flera bilder på färgade sådana. Tacksam för svar.

Linne,bommul eller fustian(linne/bommuls blandning)

Det ar val snarare tillgangen till endera som har styrt vad man anvande sig av, jag antar att linne var vanligast har i Norden. Ordet Aketon kommer av det arabiska ordet for bomull jamnfor engelskans "cotton".

Tyvarr sa finns det extremt fa overlevande gambesoner/aketoner/jacks att till ga, men det finns avbildade pa fletalet malningar, bla. pa ett av altar skapen i Historiska museets permanenta utstallning. Merparten av de jag har sett har varit natur fargade, men jag har aven sett fargade (gul,bla,rod) ibland med vackra applikationer.

Henrik Summanen har sytt en valdigt fin vadderad jacka, han kan troligen hjalpa dig tips hur han gick tillvaga.

Se bilder;

http://www.olofsgillet.org/pentecost/IMG_0339.JPG
http://www.olofsgillet.org/pentecost/IMG_0340.JPG

Mvh Todd
Todd

Inläggav Admin » 2 juli 2003, 13:25

Det kanske är lite utanför topic nu, men om vi håller oss till infärgning av linne kan sägas att det finns lite referenser på "jacks" som är i "blayke fustyan" vilket verkar kunna översättas både som svart fustian och som obehandlad fustian. En av de tre bevarade tyska jackorna har svärtats i efterhand, men det är oklart när detta har gjorts. Troligt är dock att svärtningen är gjord under medeltid eller tidigt 1500-tal eftersom stora delar av svärtningen nötts av på frontpartiet av jackan (där man bär harnesk).

I övrigt hänvisar jag gärna till vår nya FAQ där man lätt hittar länken till diskussionen om gambesons, jacks och aketons [;)]

/Henrik
Admin

Inläggav Martina » 2 juli 2003, 13:32

Jag hörde för ett litet tag sedan ett utdrag ur en tydligen medeltida text, som bl.a. nämnde en gambeson i svart(!)fustian. Jag orkade inte skriva av det då, men kanske Sara vill vara snäll och lägga ut det? (om du hinner!)
Som jag skrivit tidigare (under sidendiskussionen) finns det över tusen år gamla belägg för blå och röd fustian (enl. Geijer)och kombinerar man dessa färger och är lite färgblind så blir det onekligen svart...

/Martina
Martina

Inläggav Admin » 2 juli 2003, 13:40

Jodå, Martina, här är texten (med kommentarer):

Household Accounts of Sir John Howard:

"And the xxiiij. Janever [1464], I toke to the dobelete maker of the Holte to make me a dobelete of fense [förmodligen en "jack" men kan också vara en vapentröja], fore hevery for qwarter [två stycken framtill] xviij. folde theke [möjligen nitton tyglager, som gör 18 veck] of wyte fosteyn [fustian], and iiij. fold of lenen [linne] klothe, and a folde of blake fosteyn [svart fustian] to pote wethe howete [att sätta på utsidan]; and fore hevery bake quarter [två stycken på baksidan] xvj. folde of wyte fostyen, and iiij. of lenen klothe, and j. of blake, for the kewferenge; and fore the sleves j. folde of blake fostyen, and vj. of wyte, and ij. of lenen klothe;"

Frågar du mig så handlar det här om behandlat/obehandlat linne och inte om färgning (det stämmer bra med det vi känner till av konstruktionen av den här typen av plagg), men det är inte riktigt mitt område. Undrar vad t ex Eva tycker?

/Henrik
Admin

Inläggav BadMotorFinger » 2 juli 2003, 13:51

Jo, jag läste på faq:en om gambesoner, det var därför jag undrade om färger [:)] Man kanske skulle fortsätta den här diskussionen där, men det är inte så mycket tillverkandet utan färger som jag är intresserad av. Jag gjorde en gambeson i svart linne för ett par år sen, och redan då var jag skeptisk till hur korrekt det var. Snyggt är det utan tvivel, men jag har ändå funderat på att göra en ny i ofärgat linne bara för att få det "riktigt" Men det fanns alltså svarta gambesoner då? Jag undrar också om tabarder någonsin var av linne eller om det är kläde som gäller där också.
BadMotorFinger

Inläggav Arild Krake » 28 juni 2004, 09:19

Ytterligare ett exempel på att olikfärgade kilar-modet har spritt sig till Tyskland.

<center>Bild</center>
Nästa bild lägger jag bara länk på och den öppnas på egen risk [url="http://www.putzigesoeldner.de/galerie/2004/geburtstag_kircher/images/08.jpg"]Warning![/url]

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Malin.S » 28 juni 2004, 15:49

Angående färgning. Kolla denna sidan: http://www.cs.vassar.edu/~capriest/vikdyes.html

Kanske kan hjälpa....
Malin.S

Inläggav Arild Krake » 28 juni 2004, 18:08

Jag kommer inte in på länken.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Angus Maciomhair » 28 juni 2004, 18:27

Jag kom in på den för ett par timmar sedan och har inga problem nu heller.
Får du något felmeddelande ?
/Angus
Angus Maciomhair

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk