<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>
Todd, ändå kan jag inte riktigt hålla med. Orsaken till att man i en armé till exempel hade fraktioner med olika vapenkombinationer torde ju till viss del tyda på att en vapenform hade nackdelar mot vissa andra, annars skulle man ju lätt utrusta en armé med det mest optimala och saken är biff.
Jag skulle t.ex inte vilja stå 50 meter från en kille med ett armborst oavsett hur mycket rustning jag har på mig (nästan).
Däremot skulle jag inte ha något mot att med sköld och svärd vara placerad två decimeter från honom, ens utan rustning.
Jag håller nog fast vid att om man skall få svar på vad som är den optimala kombinationen eller vapnet så får man ge förutsättningarna först.
//Joakim
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Joakim,
Sådan är utvecklingen, och kommer alltid att vara. När en företelse inte kan förädlas längre så kastas den bort och ersätts.
Intressant är just att du valde armborstet, för det är ett av de vapen som utvecklades otroligt under hela medeltiden och nådde sin hjödpunkt under senare delen av 1400 talet. Armborst finns än i dag i jaktsammanhang och pricipen är den samma, riktmedlen och matrialen har förbättras men konceptet är det samma. Kan jämnföras med piken.
Vidare så ser man i arméer inte på olika vapen kombinationer utan olika vapen fraktioner och dess sammverkan. Övergripande: Kavaleri, infanteri, och artelleri med undergrupper. osv.
Som jag nämnde tidigare inlägg så måste du se till ett givet årtal och given en geografik punkt för att få fram de optimala vapnen och deras syfte. Några exempel: Hopoliternas phalanx, Vikingarnas Hit & Run taktik, Normandisk tungt kavaleri,Engelsmännen långbågar under 100åriga kriget, Schweiziska pik enheter 1400tal, osv osv. listan kan göras väldigt lång.
Det är så att de olika vapenslagens anfall och defensiva egenskaper har skilda mål och effektgrad. Det är ju det som är dess styrka men även svaghet, om dessa utnyttjas på rätt sätt av härföraren så står man segrande på fältet.
Och ditt exempel bevisar ju min tes så jag hänger inte med på resonemang rikigt.
Ha det gott
Todd