av Taffy » 2 februari 2006, 11:59
Vi i GHFS tränar brottningen på samma sätt som den övriga fäktningen. Vi börjar med att studera texterna. Gör teknikerna långsamt, snabbar upp tempot och försöker slutligen få dem att fungera i sparring. Vi har också ett antal övningar som syftar till att skapa förståelse för kroppsmekaniken i brottningen, brytandet av balans osv.
Arnauld har rätt vad gäller säkerheten. Flera kast, grepp och balansbrytningar är skadliga eller farliga. Vi har haft ett par incidenter då framförallt knän och ryggar har fått mindre skador. Just på grund av att brottningsskador har en tendens att sätta sig på leder, så får man vara lite försiktig. Det vanligaste sättet för oss är att inte kasta högt och släppa taget, eftersom flera kast är menade att få motståndaren att falla illa, så vi följer med ner och kan på så vis kontrollera ett fall. Det är ofta ohistoriskt, men en kompromiss som jag är villig att göra.
I brottning ingår inte bara kast, utan även slag, knäningar, sparkar och liknande och när det gäller tolkandet av texter så brukar jag, om det råder tvekan, anta att det elakaste alternativet är det mest troliga. Det innebär dock att flera tekniker är direkt olämpliga att genomföra i sparring, åtminstone med full kraft. Det ska också sägas att det är en kampkonstförening och man måste räkna med att det gör ont ibland och att skador kan uppkomma. Vilket inte betyder att vi accepterar allvarliga skador.
Vi har folk som sysslat med diverse olika kampkonster tidigare, allt från brottning och boxning till diverse asiatiska motsvarigheter.
Hoppas att det svarar på dina frågor.
Anders Linnard, GHFS
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by OlofNacke</i>
Jag har en fråga till er som tränar medeltida kampsporter typ Arma,Göteborgs fäktskola, Rost osv.
Hur tränar ni eran brottning uppstår när man kommer varandra in på livet i svärdsstrid?
Har ni erfarenhet av annan västerländsk brottning såsom Grekisk-rommersk, fristilsbrottning el glima?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">