Håller med dig, Edvin, tre meter är nog jobbigt i en hand. Hanterar ju själv halvpik med två händer så jag har funderat på detta.
Det finns nog en anledning till varför grekerna också gav oss ordet atlet
Fy, hopliterna var nog ruskigt välträndade och då var den stora majoriteten enkla hemvärnsmän som jag!
Samtidigt så var en hoplitstrid oftast relativt kort och intensiv. Någon längre förföljelse var det inte tal om, såvida man inte hade tillgång till lätt infanteri eller kavalleri för det syftet.
Hopliterna var torts allt tungt infanteri och varken kelter eller germaner kunde leva upp till det ens med bästa vilja. 2.5 meter verkar vara en realisitsk längd om man tar hänsyn till arkeologiska fynd.
Eftersom kastfattning av säkerhetsskäl inte är tillrådigt, så bör nog fokus i en spjutformation för vikingastrid läggas i täthet och tryck. Avancera i en tät formation i stadig takt. Befälets viktigaste uppgift är att se till så att alla håller linjen eller sin position i svinfylkingen och inte drar iväg. När man kommit fienden nära ges order om stormning. Den bör ske i så hög hastighet som möjligt, formationen så tät som möjligt. I en pikformation springer vi pikenerare närmast sidledes för att vara så täta som möjligt. Och stridvrålet bör komma just då, unisont och högt.
Skölden bör nog hållas ganske kroppsnära så att knuffen vi sammanstötningen kan fortplantas genom både den och spjutet.
Således bör man torröva en hel del, men när det väl är intränat bör man skära som en kniv i smör genom en glesare formation av blandade vapen.
Jag gissar att motståndare som inte är vana vid en sådan attack rentav börjar rygga tillbaka innan sammanstöten vilket gör jobbet ännu lättare.
Man måste utstråla en visshet om att man redan brutit igenom och trampat ner motståndarna. Motståndarna måste inse att de redan har förlorat striden.