Turnering i Ringen?

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Martin Wallgren » 29 mars 2007, 15:48

Det var ungefär så tanken var ja! För att slippa söka kampsprtstillstånd och sånt. Det kan vara vettigt att inte ta med rena halsstrypningar (där endast halsen och nacken är låst) av säkerhetsskäl ja!
Martin Wallgren

Inläggav Axel Pettersson » 29 mars 2007, 22:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Gilles</i>

Vill inte förringa Tomek eller Piotr men av det jag har sett på dvd:n (hela) så har man ungefär lika mkt att hämta hos dem som hos en judotränare. Greppen, kasten och träningen är ge och ta små detaljer detsamma. För en gång skull är jag nog böjd att säga att det faktiskt går lika bra med en budoart. Dock missade jag tyvärr att träna för dem när de var i Malmö så folk som tränade för dem har möjligtvis en annan åsikt. Sker det något i lagom distans till Lund är jag inte sen att testa kunskaperna i brottning.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Att mycket liknar judo kanske inte är så konstigt, det är obeväpnad kamp och dessa har mycket gemensamt världen över (inte den mest ambitiöse rasbiolog skulle säga att olika folkslags armbågar böjs åt olika håll), jag visade DVD'n för min kusin som är svensk mästare i judo, hon kände igen nästan alltihop :).

Så vill man träna HEMA, så är ju de europeiska obeväpnade kampkonsterna det man bör kika på. Finns ofta en hel del brytningar och lås som man inte ser i judo ("holds of war", judo är ju en sport) etc, och säkert fler skillnader som judokas kan peka ut (jag har bara kört submission förutom Ringen).
Axel Pettersson

Inläggav Axel Pettersson » 29 mars 2007, 22:56

just ja, jag var med på polackernas seminarium i Malmö, det var guld och de visade upp en del grejer som jag inte tror är med på DVD'n (vi ska försöka plocka hit dom till Swordfish -07 igen, så då får du en chans till Gilles )[:)]
Axel Pettersson

Föregående

Återgå till Stridskonst