Oj, jeg hadde rent glemt denne tråden. Artig.
Vel, nå har jeg altså for lenge siden forstått at det er helt håpløst å beregne hvor mange man drepte i strid, fordi det er så mange faktorer som spiller inn i bildet, men nå fikk jeg lyst til å prøve igjen. Det jeg er ute etter er troverdige tall, om ikke hundre prosent sannsynlige.
Vi er i Northumbria, England, sent på 800-tallet. Det er forsommer, og det regner ikke, ei heller er det blendende sol eller noe annet forstyrrende vær. En beleirende hær står foran en befestet borg (jeg kaller det borg fordi jeg ikke er helt vel bevandret i terminologien, men den ytre befestningen består av jordvoll + tømmer). Beleiringen har vart i rundt ei uke, og nå bryter angriperene gjennom den ytre befestningen.
Vår Helt er i midten/slutten av tjueårene, adelsmann og tidligere gesithe / thane i kongens fyrd. En riktig stridsmann, med andre ord, og antakelig blant de fremste i stridskunst. Han er nok godt utstyrt for sin samtid; brynje, hjelm, coif?, skjold, og er til hest, i alle fall til å begynne med. Våpenet er hovedsaklig sverd. Man kan nok gå ut i fra at utstyret er nytt og velholdt. Vår helt er en RIKTIG helt, og brøyter seg nok derfor gjerne framst i rekka og tar noen vågale sjanser.
(Og til Halvor: Vår Helt var måteholden med alkoholinntaket i går kveld, og det er et par dager nå siden han var på den der tøsen...)
Motstanderne er mennene til den lokale lorden. Kun et par av dem er profesjonelle (men litt rustne) krigere til hest, og Vår Helt sloss mot bare en av dem. Videre er kanskje rundt en fjerdedel medlemmer av "borgens" vaktstyrke, mens resten er utskremte bønder. De fleste av disse vaktstyrkene har endel beskyttelse; noen gamle brynjer kanskje (men nå har vi jo etablert at brynjer holder seg godt), sverd, spyd.
Angriperne er litt bedre utstyrt, men som sagt er Vår Helt litt ivrig og kommer litt for langt fram i forhold til dem, så han har ikke for mye hjelp der.
Vår Helt sloss mao først til hest, gir av en eller annen grunn opp hesten etterhvert (den blir kanskje rammet av en pil) og sloss videre til fots til han til slutt faller innenfor befestningen. Hvis jeg da hevder at Vår Helt i løpet av slaget hugger ned (dreper, dødelig sårer eller på annen måte uskadeliggjør) 17 motstandere, hva vil dere lærde menns reaksjon være da?
a) 17? Ja, særlig! Har han rød kappe og, eller?
b) 17? Oj, det var litt av en helt.
c) 17? Det høres rimelig ut.
d) 17? Har han en dårlig dag?
e) 17? Hah! Jeg ville ha banket dobbelt så mange!
(Hvis det skulle være tvil om det, så er det altså alternativ b) jeg vil fram til her...)