av Matti » 13 februari 2008, 17:41
Det låter som ett kul test, Nelle. Onekligen.
Visst, rollspel är det inte alla som gillar. Men jag ser det inte som ett rollspel att spela skadad, riktig, Edvin. Vill man visa lite mer av krigets ansikte för folk så tycker jag att man skall ha skadade med, sårade som försöker ta sig bort, jämer, elände och dräpande av fiendens sårade. Skall man visa publik forntida krig, så tycker jag att man får försöka gestalta de mindre glamorösa bitarna också. Den där 2007 videon hade ju en del nice slaktande av sårade...
Som vi säger i Fotfänikan, var och en får försöka bjuda till. Vi gör det ju för publiken lika mycket som för oss själva. Alltid någon som torskar på att bli slagen i järn av profossen och satt i skamstocken.[:D]
Men det har nog att göra med lite olika ingång. Jag tycker både att det är kul att slåss och kul med historiska kläder, men jag ser det som ett sätt att förmedla historia till allmänheten lika mycket som för mitt eget nöje. Min fru skulle aldrig pyssla med fotfänikan om det inte vore för att det handlar om förmedling om historia.
Detta färgar av sig på mitt synsätt. Jag gör det inte bara för att jag tycker det är kul, jag gör det lika mycket för att jag vill hjälpa till att sprida kunskap om historien för andra utanför föreningarnas värld. Frågan är om inte det är min huvudgrej. Att jag kan fäktas i samband med det, det är kul, men bara en sidogrej av vad som är det viktiga för mig.
För många som mer gör det för sin egen skull så är det klart att infallsvinkeln blir annorlunda. Att tävlandet mellan likasinnade blir viktigare.
Snygga videos föresten, Edvin.
Problemet med att gå på nylonwasters och slå jättehårt är ju, som du säger Edvin, att inte alla vill vara med. Men mer träffområden för kontrollerade attacker och schysst omdöme om vad som är en dödande träff, är en annans sak.
Om folk dropar för ett stick när man har full rusting ser nog bara lite fånigt ut. Och dessvärre så har stora delar av en publik en förmåga att ta allt sådant som sker på fullaste allvar och ser det som en realistisk återgiving så lång det går (jag vet, det låter udda, men mina år i museisvängen har lärt mig det den hårda vägen, suck...) så om en riddare dropar efter en stöt i bröstet så blir det många som undrar om varför man bar rustning egentligen när man dog så lätt ändå.
Ungefär som man frågar sig varför Stormtroopers i Star wars har sina dräkter när de inte skyddar ett jotta![:p]