Brottning på marken?

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Taffy » 1 mars 2006, 15:43

Du får rsäkta min otydlighet, det här gällde specifikt juridiska dueller, så det är inte riktigt applicerbart. Jag hoppades att du kanske hade källor till juridiska dueller utkämpade med långsvärd och utan rustning. :)

Diskussionen står att finna här:
http://forums.swordforum.com/showthread ... genumber=1
Den börjar någonstans på sidan två eller tre, och du kan ju hoppa över det initiala käbblet.

Ha det,
Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>

Vilka fäktare var det?
Ok,Vad Fiore säger är:
"And they, the Masters, out of envy demanded me to fight with cut and thrust swords in zuparello darmare, without any other armour except for a pair of suede (chamois) gloves; and all this had happened because I did not want to practice with them and teach them anything of my art. And this fact happened five times. And five times, for my honour, I have had to fight in unfamiliar places without relatives and without friends, not trusting anyone but God and my art and myself, Fiore, and my sword. And by the grace of God, I, Fiore, kept my honour and I did not injure myself. Also I, Fiore, told my students who had to fight in the barriers that fighting in the barriers is much and much less dangerous than fighting with cut and thrust swords in zuparello darmare because to the one who plays with sharp swords, failing just one cover gives him death. While the one who fights in the barriers and is well armoured, can be given a lot of hits, but still he can win the battle. Also there is another fact: that rarely someone dies because he gets hit. "
Rullar kvarnhjulet?[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy

Inläggav Bengt » 1 mars 2006, 16:46

ok
Ja,juridiska dueller mellan adelsmän,riddare utkämpades förstås med rustning.
Jag har för mig att någon på swordforum postade information om en förhandling om en duell mellan två spanska eller portugisiska riddare.
Den ene ville kämpa utan och den andre med rustning.
Men jag kan tyvärr inte hitta tråden.
Bengt

Inläggav Taffy » 1 mars 2006, 19:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>

ok
Ja,juridiska dueller mellan adelsmän,riddare utkämpades förstås med rustning.
Jag har för mig att någon på swordforum postade information om en förhandling om en duell mellan två spanska eller portugisiska riddare.
Den ene ville kämpa utan och den andre med rustning.
Men jag kan tyvärr inte hitta tråden.

Den tråden har jag missat, hade varit intressant att se.

Som du säger är det troligast att adeln främst slogs i rustning, och det är också förmodligen så att det främst är deras juridiska dueller som bevarats. Men när andra slogs var det förmodligen inte på samma sätt. Det var inte så populärt att föra den linjen i den tråden, men det gör det inte mindre sant ;)
/Anders
Taffy

Inläggav Martin Wallgren » 10 maj 2006, 22:20

Vill bara tillägga i denna tråd att Ringeck nämner att de flesta bruch-tekniker (brytande, bändandande) och widerbruchen tekniker (bryta igen/av/förbi) kan man göra både stående och på marken (i Undterhalten som det kallas). Detta får mig att tro de var hyfsat erfarna i Groundfighting.
Martin Wallgren

Inläggav Taffy » 11 maj 2006, 14:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Wallgren</i>

Vill bara tillägga i denna tråd att Ringeck nämner att de flesta bruch-tekniker (brytande, bändandande) och widerbruchen tekniker (bryta igen/av/förbi) kan man göra både stående och på marken (i Undterhalten som det kallas). Detta får mig att de var hyfsat erfarna i Groundfighting.

Han skriver också att man _ska_ använda markteknikerna efter att man har kastat. Men det beror lite på sammanhanget. Att marktekniker finns råder det inget tvivel om som det skrivits om tidigare, och man kan nog anta att de var duktiga även på detta. Är det träning, sport eller i strid är viktigare. Brottning förekommer i alla, men i strid mellan många är jag tveksam till effektiviteten i markbrottning. Den huvudsakliga frågan blir ändå hur teknikerna ser ut, för om man nu råkar hamna på marken i en strid, så vill man ju kunna göra sig av med motståndaren så snabbt som möjligt oavsett om man ville hamna där från början :)

Jag misstänker för övrigt att mycket av brottningen var stående även vid träning och sport.

/Anders
Taffy

Inläggav Martin Wallgren » 11 maj 2006, 14:07

Talhoffer har en mysig plåt i sin pålyxedel av 1467:an som vi kallar för shhhhhhyyyy shhhyyyy plåten. Det är nummer 103 eller 204 tror jag så här på rak arm.
Martin Wallgren

Inläggav Taffy » 11 maj 2006, 14:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Wallgren</i>

Talhoffer har en mysig plåt i sin pålyxedel av 1467:an som vi kallar för shhhhhhyyyy shhhyyyy plåten. Det är nummer 103 eller 204 tror jag så här på rak arm.

Dolk i halsen? 103 :)
Taffy

Inläggav Martin Wallgren » 11 maj 2006, 14:17

Japp, Shyyy shyyy ... (som i Rädda menige Ryan)
Martin Wallgren

Inläggav Taffy » 11 maj 2006, 14:18

Japp, Shyyy shyyy ... (som i Rädda menige Ryan)

Usch ja, fan vilken jobbig scen det är
/A
Taffy

Föregående

Återgå till Stridskonst