av vemtogmittnamn » 27 december 2005, 16:56
Jag delar inte Carolus uppfattning om historien eller den medeltida människan. Den historiesynen ser jag som populistisk och en del av vårt modernistiska samhälle där vi ser ner på allt gammalt och tror att teknologin tar oss framåt. Dvs att medeltida och andra historiska människor var dumma. Vi är precis lika dumma, och gör lika många misstag mm.
Jag tror att man då som nu inte startade krig på måfå för att "utrota de otrogna" mm. Bush krig i Irak bortförklarades av medierna med att Sadam hade kärnvapen etc, vilket visade sig vara ett spel för gallerierna. Likaså tror jag att faktorerna bakom korstågen var vinstintresse till mångt och mycket.
Visst var folk fördommsfullare förr, men liksom Peter Wrede säger, var det genom kontakter med andra människor dessa minskade. (ref. till köpmän som reste mkt) och idag är det enklare än någonsin att träffa och kommunicera med andra människor.
Varken riddare, eller hopilter var uppstoppade. Människor är, var och förblir bara människor. Jag hävdar att det är en sentida konstruktion att gamla människor talade långsamt och var korkade. Vi drivs av samma drifter och det är kontexten som förändrats.
Alla var inte kristna som i dagens frikyrkor som jehovas. Visst svor man och pratade snusk, och vi är inte alls så fortskridna i vår sekularisering som vi tror. Den stora förändringen jag ser är att vi öppet frånsäger oss kristendom och inte går i kyrkan regelbundet mm.
diskutionen är tiktigt off topic, och admin får gärna flytta delar av tråden till en annan del av forumet.
mvh