Antika grekiska stridskonster (fäktning)?

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Carolus » 27 augusti 2005, 22:44

En sabel? Det trodde jag endast "de otrogna" hade? Dv.s inte västeuropa?
Carolus

Inläggav Matti » 29 augusti 2005, 11:14

Det är fördelen med att vara soldat i 30-åriga kriget. Man kan alltid ta krigsbyte... ;-)

Sablar användes mycket i östeuropa, exempelvis av polacker och kroater. I södra Tyskland var sabeln också ganska vanlig.
Matti

Inläggav Carolus » 30 augusti 2005, 07:57

:-)

Där ser man. Det var mer än jag visste. Är det en kulturell influens från turkarna eller ett resultat av polska, bayerska och kroatska framgångar mot turkarna? ;-)
Eller gillar de helt enkelt den typen av svärd....?
Carolus

Inläggav Matti » 2 september 2005, 11:21

Både en kulturell influens och efter flera strider mellan östeuropeiska och turkiska styrkor. Dessutom levde den inhemska sabel kvar i södra Europa.
Matti

Inläggav vemtogmittnamn » 27 december 2005, 16:56

Jag delar inte Carolus uppfattning om historien eller den medeltida människan. Den historiesynen ser jag som populistisk och en del av vårt modernistiska samhälle där vi ser ner på allt gammalt och tror att teknologin tar oss framåt. Dvs att medeltida och andra historiska människor var dumma. Vi är precis lika dumma, och gör lika många misstag mm.

Jag tror att man då som nu inte startade krig på måfå för att "utrota de otrogna" mm. Bush krig i Irak bortförklarades av medierna med att Sadam hade kärnvapen etc, vilket visade sig vara ett spel för gallerierna. Likaså tror jag att faktorerna bakom korstågen var vinstintresse till mångt och mycket.

Visst var folk fördommsfullare förr, men liksom Peter Wrede säger, var det genom kontakter med andra människor dessa minskade. (ref. till köpmän som reste mkt) och idag är det enklare än någonsin att träffa och kommunicera med andra människor.

Varken riddare, eller hopilter var uppstoppade. Människor är, var och förblir bara människor. Jag hävdar att det är en sentida konstruktion att gamla människor talade långsamt och var korkade. Vi drivs av samma drifter och det är kontexten som förändrats.

Alla var inte kristna som i dagens frikyrkor som jehovas. Visst svor man och pratade snusk, och vi är inte alls så fortskridna i vår sekularisering som vi tror. Den stora förändringen jag ser är att vi öppet frånsäger oss kristendom och inte går i kyrkan regelbundet mm.

diskutionen är tiktigt off topic, och admin får gärna flytta delar av tråden till en annan del av forumet.

mvh
vemtogmittnamn

Inläggav Admin » 27 december 2005, 17:17

Tyvärr stödjer inte denna forumversion flyttning av delar av trådar. Så återstår gör att låsa eller flytta rubbet. Därför ber jag er att fortsätta den här diskussionen i nyskapad tråd på t ex skvallerforumet.

/Henrik
Admin

Föregående

Återgå till Stridskonst