<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>
Sen tror jag nog på don efter person.
Att totalt döma ut ett två kilo tungt enhandsvapen för att man väldigt sällan eller om någonsin har hittat såna vid fynd, tycker jag är orimliga påståenden.
Hade alla enhandsfäktare mellan till exempel perioden 1200 - 1400-talet, svärd som vägde mellan 0,9 Kg till 1,6 Kg?
Det måste ju ha funnits mastodont svärd redan då för de få "jättar" som fanns vid den här tiden eller?
/Mojje
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mojje,
Hurivida det fanns "jättar" eller inte på medeltiden vill jag låta vara osagt. [;)] Men "Visst" har man ju hört talas om.
Men gällandes vikten på svärd generellt så är 0,8-1,7kg rimlig för de flesta typer, och att dömma ut ett en handssvärd på två kilo är högst relevant. Skall man göra rekonstruktioner skall man fokusera sig på det vedertagna. Således går 2 kilos enhands svärd bort. Vem tror du skulle välja en 2 kilos klump i en duell när det finns lättare alternativ?
Betänk att det finns ingen och då menar absolut ingen forsknings genre som har haft ett mer intensivt fokus ,optimerande och större ekonomiska resurser än just förädladet av vapen, både nu och då. Tyvärr,,,vill jag tillägga. Tänk själv om läkekonsten hade haft samma fokus, då hade världen allt sätt bra annorlunda ut.
Här har du en bra sida med olika artiklar om svärd, vikt längd osv:
www.myarmoury.com/reviews.html
Har ni några tävlings moment innom Chambra fäktningen? Kan man kika på er fäktshow någonstans ?
Fäkta lungt
Todd