[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Stålvapenturnering

Stålvapenturnering

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Raymund » 3 mars 2005, 20:14

Rhinohiding = hårdhudad, att ignorera träffar. En SCA-term ursprungligen om jag inte är helt ute och cyklar.

/R
Raymund

Inläggav Mojje » 3 mars 2005, 21:28

Thomas.
Du har varit med i den här typen av träningar längre än mig.
Du om någon vet ju att det är oerhört få skador som är allvarligare än ett klämt finger trots hård praktisering av sparring.
Att slå av en arm på någon i en duell är högst osannolikt där bägge inte har för avsikt att skada varandra, vilket oftast bara blir ordentliga blåmärken.
Det var det jag menade med mental träning.
Man blir inte hårdnackade kommandosoldater av att träna med svärd för skoj eller kunskapssöknings skull.

Sen tror jag nog på don efter person.
Att totalt döma ut ett två kilo tungt enhandsvapen för att man väldigt sällan eller om någonsin har hittat såna vid fynd, tycker jag är orimliga påståenden.
Om jag har förstått det hela rätt så har människan i evolutionen bara blivit större, starkare och intelligentare.
Det måste väl ändå tas med i beräkningarna när nyproducerade vapen tas fram eller tycker du att jag har fel även i detta?
Hade alla enhandsfäktare mellan till exempel perioden 1200 - 1400-talet, svärd som vägde mellan 0,9 Kg till 1,6 Kg?
Det måste ju ha funnits mastodont svärd redan då för de få "jättar" som fanns vid den här tiden eller?

Jag drar ifrån ämnet här och ber därför moderatorer flytta mitt inlägg till en lämpligare plats om mina frågor inte är relevanta för trådens syfte.

Tack på förhand.
Vänligen.

/Mojje
Mojje

Inläggav Taffy » 3 mars 2005, 22:12

Jag planerar att komma till Visby i år (det var några år sedan nu) så det här ser jag fram emot. Hjälm blir ett problem för mig, men det ska väl gå att ordna på något sätt. Torsoskydd ska man nog kunna fixa något också. Håll för övrigt koll på revival.us. De håller på att utveckla olika typer av handskar för historisk fäktning. På gång är bland annat heavy sparring gloves av kevlar med och utan metallförstärkningar. Jag kommer att köpa ett par så fort de kommer (troligtvis vid nästa månadsskifte), och därpå kommer det en recension på vår hemsida.

Davids förslag om tävlingsregler låter vettigt, och jag tycker att det verkar vara en kompromiss mellan teknik och träff, vilket är bra. Jag tror inte heller att vi kommer att kunna skapa ett bra system vid datorn, och huvudsaken är ju att vi träffas och snackar. Jag ser verkligen fram emot att se Sveriges historiska fäktare samlade. Det kan inte bli annat än roligt.

Mojje: Eftersom det här handlar om historisk kampkonst, så bör man använda sig av vapen som fungerar på samma sätt som de historiska. Varför då sätta en standard som inte har paralleller bakåt i tiden, eller i alla fall inte varit ämnade att brukas som vapen. Och nej, vi har inte förändrats genetiskt sedan medeltiden. Det finns säkert gott om trådar om medellängd och annat här på forumet som du kan kika på.
Taffy

Inläggav Todd » 4 mars 2005, 15:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Sen tror jag nog på don efter person.
Att totalt döma ut ett två kilo tungt enhandsvapen för att man väldigt sällan eller om någonsin har hittat såna vid fynd, tycker jag är orimliga påståenden.
Hade alla enhandsfäktare mellan till exempel perioden 1200 - 1400-talet, svärd som vägde mellan 0,9 Kg till 1,6 Kg?
Det måste ju ha funnits mastodont svärd redan då för de få "jättar" som fanns vid den här tiden eller?
/Mojje
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mojje,

Hurivida det fanns "jättar" eller inte på medeltiden vill jag låta vara osagt. [;)] Men "Visst" har man ju hört talas om.

Men gällandes vikten på svärd generellt så är 0,8-1,7kg rimlig för de flesta typer, och att dömma ut ett en handssvärd på två kilo är högst relevant. Skall man göra rekonstruktioner skall man fokusera sig på det vedertagna. Således går 2 kilos enhands svärd bort. Vem tror du skulle välja en 2 kilos klump i en duell när det finns lättare alternativ?

Betänk att det finns ingen och då menar absolut ingen forsknings genre som har haft ett mer intensivt fokus ,optimerande och större ekonomiska resurser än just förädladet av vapen, både nu och då. Tyvärr,,,vill jag tillägga. Tänk själv om läkekonsten hade haft samma fokus, då hade världen allt sätt bra annorlunda ut.

Här har du en bra sida med olika artiklar om svärd, vikt längd osv: www.myarmoury.com/reviews.html

Har ni några tävlings moment innom Chambra fäktningen? Kan man kika på er fäktshow någonstans ?

Fäkta lungt
Todd
Todd

Inläggav Mojje » 4 mars 2005, 17:32

Todd:

Bra inlägg. Mycket informativt.
Vi har inte lagt upp något på vår webbsajt från våra framträdanden av två skäl.
1. Vi är ganska få i Sverige som håller på med mordern chambarafäktning där av vill vi inte låta andra ta del av våra "fusk".
Vi är ju ett företag och måste på så sätt skydda våra ekonomiska intressen.
2. Eftersom att vi är "ute på hal is" bland er erkända fäktare i Sverige. Vill vi inte låta er ta bort den glöd och anda som finns i företaget med att hela tiden tala om för oss hur fel vi gör.
Jag hoppas att man inte missförstår mig nu men det är så stora skillnader mellan det vi gör och det ni erkända gör, att det inte bör kritiseras åt något håll.

Visst har vi filmer som vi använder i promosyfte ut till kund. Men att släppa ut detta material skulle vara oerhört dumt rent företagsmässigt sett.
Hoppas på förståelse för detta.

De som är intresserade är välkomna för ett möte med oss.

Åhh, jag känner att jag alltid viker av från trådens syfte!
Samtidigt vill man ju svara på de frågor man får. Har nån någon bra lösning på det då jag tror att fler kan känna så ibland?

Taffy:
Menar du att man ska köra med skarpa vapen i en sån här typ av turnering?
Vad jag vet så kan ingen göra slöa vapen som beter sig exakt som ett skarpt!
Peter Johnsson skrev om detta på swordforum.com för länge sedan om jag inte minns fel.
Kommer dock inte ihåg hur deras tråd började dock.

Ha det gött och fäktas lungt med "brevknivarna"!!!
Mvh.

/Mojje
Mojje

Inläggav David Lindholm » 5 mars 2005, 09:29

Kära Vänner,
Jag ville bara göra en liten kort kommentar rörande vilka vapen som skulle vara möjliga att använda. Skillnaden mellan ett skarpt och ett avsett för stålvapenstrid är påtaglig. Men det är i sig inte relevant eftersom alla inblandade lider av samma handikapp. Dessutom är skillnaden mycket försumbar om du vet vad du gör. Kan du fäktas så kan du ta så gott som vad som helst och vinna. Musashis berömda duell mot Kojiro Sasaki är ett exempel, Musashi använde en snabbt konverterad åra mot ett stålsvärd och vinner. Peter Johnssons kommentar var helt enkelt att skarpa och slöa skiljer sig åt, men det inverkar i sig inte alls på möjligheten att använda vapnet effektivt nog för att vinna.
Vid ett återskapande så är vi idag nödgade att begränsa oss till sådana lösningar som är juridiskt godtagbara. Oavsett om åtminstone en del av oss skulle kunna tänka oss att gå matcher med semiskarpa vapen, så är det inte möjligt idag. Det var det i korthet om vapen.
Må gott allihop,
David Lindholm
David Lindholm

Inläggav Taffy » 5 mars 2005, 14:33

Hej Mojje,
jag tänker inte kritisera er för det ni gör, eftersom ni sysslar med stuntstrid, och precis som du skriver så skiljer det sig från vad vi andra sysslar med. Det finns säkerligen både rum och behov för båda sakerna. Men tråden handlar inte om stuntstrid, alltså måste man sätta upp former som passar oss.

Angående skarpa vapen, så var det inte riktigt så jag menade, men jag formulerade mig inte särskilt tydligt. Här kommer en förklaring, sedan kanske vi kan återgå till det som ligger närmre tråden:
"Eftersom det här handlar om historisk kampkonst, så bör man använda sig av vapen som fungerar på samma sätt som de historiska."
Här avser jag alltså att man bör använda sig av historiska träningsvapen, eller av slöade stålsvärd som har liknande beteende som de historiska skarpa vapnen.

"Varför då sätta en standard som inte har paralleller bakåt i tiden, eller i alla fall inte varit ämnade att brukas som vapen." Och här kommenterade jag på vapnen i filmerna, som är för tunga eller har dynamik som liknar ceremoniella vapen (som inte var ämnade att användas i strid).

Ledsen för att jag inte klargjorde det från början.

/Anders
Taffy

Inläggav Mojje » 5 mars 2005, 16:33

Fullt klart Anders!

Har ni hittat något som fungerar då. Nu menar jag vapenmässigt och skyddsmässigt?
Jag har sett att "Atrim" tillverkar nån nerslipad klinga för långsvärdsfäktning men jag har svårt att tro att bara för att ett svärd har rätt vikt så kommer det att uppföra sig som ett riktigt. Det gör inte mina svärd i alla fall!

Det känns på något sätt som att vikten på svärd utgör en ytterst liten del av tanken bakom en turnering. Rätta mig om jag har fel i detta. Vad jag menar är att det spelar väl egentligen ingen roll så länge svärdet inte kan ge fördelar för en tävlande eller inte har tillräkligt hög kvalitet så att det kan vara farligt för motståndaren.

Lindholms kommentarer är viktiga tycker jag.
Finns det folk i Sverige som kör "skarpt". Känns oerhört obehagligt då alla vet vad avsikten med ett svärd är till för.
De saker vi gör på en scen kan i bland vara farliga på samma sätt som för er andra fäktare och jag hoppas för allt i världen att avsikten är att föra fram ett system där folk inte kan dö!

Jag är gärna med och hjälper till med att ta fram denna typ av vapen om någon är intresserad.
Bara hör av er till mig så kan vi inleda en dialog. Det finns ekonomiska vinningar världen över i detta. Er samlade kunskap kan med all säkerhet ta fram ett bra svärd. Jag har ju verktygen så hör av er!

Vänligen.

/Mojje
Mojje

Inläggav Taffy » 5 mars 2005, 16:41

Jag tror inte att det används skarpa vapen på ett sätt som är farligt. Själv anser jag däremot att det är viktigt att hantera skarpa vapen, för att få en förståelse för vad ett svärd är för något. Det mesta går dock ut på singelövningar, huggövningar och liknande.

Jag väntar med spänning på att Albions squireline ska anlända till de i GHFS som köpt sådana.

/Anders
Taffy

Inläggav Mojje » 5 mars 2005, 20:40

Jag instämmer till fullo Anders.

Det ger respekt för "vapnet"!

/Mojje
Mojje

Inläggav Todd » 7 mars 2005, 15:52

David,

Jag håller med dig David i sak, men om vi nu skall prata om att få fram ett bra alternativ till stålvapen kamp, vad är då det?

Jag vet iallafall vad som inte är särskilt bra verktyg, det vet säkert du med ,annars hade dessa säkerligen förordats tidigare i denna debatt.

Jag liksom Taffy ser fram emot att Albion Squire linjen skall bli intressanta för detta ändamål.

Givitvis skall man kunna fäktas med allt vad som finns till buds men det tycker jag ha mig gjort genom åren, från trå svärd,stolsben, bambu svärd,stål klumps svärd(battle re-enactment svärd), florett liknande skapelser,antika sablar, snöskottnings pinnar, glasfiber svärd osv. osv. Sedan bör det ju kanske tilläggas att Musashi inte valde åran framför en katana utan av nöden tvängs att använda den. Vi skulle kunna fäktas med fryst torsk och få fram samma argument.

För att kunna fäkta medeltida europeisk fäktning och genomföra de stilfulla tekniker som vi strävar efter att genomföra så krävs det ett bra och säkert verktyg för att göra detta, vad det nu är det kan inte jag svara på. Men jag har en förhoppning att Albion Squire linjen är en bit på vägen.

Jag ser väldigt mycket fram emot din idee angående en stålvapens turnering, och vill vara aktiv i att se den realiseras, men jag ser idag inte hur det skall gå utan ett bra och säkert verktyg för detta. Just nu står mitt hopp till Albions squire line eller de svärd Abbe har gjort.

Fäkta lungt
Todd
Todd

Inläggav Taffy » 7 mars 2005, 16:10

En sak som kan bli intressant, är att använda olika typer av stålvapen för att testa just hur stor skillnad vapnet gör. Jag misstänker att jag skulle få en del stryk om jag stred mot en jämngod fäktare med ett squireline om jag själv använde mitt Lutel, och jag misstänker att det inte skulle spela sådär jättestor roll om en betydligt duktigare fäktare hade ett sämre vapen än jag själv. Troligtvis vinner den bättre fäktaren oavsett. Jag skulle vilja påstå att en väldigt stor del av fäktningen bygger på ren avståndsbedömning, och att inte tillåta den andre att ta initiativet till att bryta avståndet. I just den delen spelar vapnet mindre roll, däremot spelar det mer roll i utförandet av tekniker.

Gjorde för övrigt ett test med att mäta hastigheten på hugg med shinai och ett Albion Regent. Jag och en kille till såg vems hugg som var snabbast, och slutsatsen var att det faktiskt inte gjorde någon skillnad, det handlade om teknik. Samma person var snabbast med båda vapnen. Lite underligt kan tyckas. Shinaien är lättare, men Regent är välbalanserat. Det ska dock sägas att man övar upp sig i det vapen man tränar med, och i ett enkelt hugg så är hastigheten inte nödvändigtvis avgörande, utan det är uppföljningen som avgör utgången.

Mick i GHFS, som kört en hel del fullkontakt med stål, säger också att stålvapensparring är snabbare än med Shinai. Det ligger åtminstone delvis i linje med mina egna erfarenheter. Det är egentligen inte vikten som här är den stora skillnaden, utan hur vapnen beter sig, kanske framförallt i kontakten med det andra vapnet.

Det finns en hel del tester att göra inom det här området för att se likheter och skillnader mellan sparring och strid.

/Anders
Taffy

Inläggav Månia » 7 mars 2005, 19:14

-:TIPS!:-
Kolla på AEMMA´s regler för stålvapen strid. http://www.aemma.org/medievalTournament_top.htm Här står alla regler för rustningar, vapnen, domare mm.

~Ameli~
Månia

Inläggav Thomas Hagaeus » 8 mars 2005, 17:44

Albion har planer på att göra tidsenliga träningssvärd. Jag pratade med Peter igår och framhöll intresset, så han skall tjata vidare på Albion. Fokus skall ligga på att få fram samma egenskaper som skarpa utan att bry sig om ifall dom liknar sådana. Tyvärr kommer det nog dröja något år innan dom kommer i produktion, men om vi är många som mailar dom och visar vårt intresse kanske det går fortare.
Thomas Hagaeus

Inläggav Mojje » 8 mars 2005, 18:37

Bra jobbat Thomas!

Det finns ett stort intresse även hos oss i samband med chambarafäktning.
Bästa showerna skapas med rätta tekniker!

Ha det gott!

/Mojje
Mojje

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst