<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carolus</i>
Jag tycker antiken verkade mycket enklare. Man hade tunikor/läderustningar, sitt svärd/spjut och en sköld. Man snörade på sig sandaler och gick ut o slogs.
Även om jag är kristen så tycker jag att medeltiden verkar mycket jobbigare. Man blandar in religion/slåss för religion, måste dra på sig en plåtburk och slåss med ett stort och tungt svärd.
Det enda negativa var väl att antikens kultur var genomsyrad av homoerotik, men det får man väl stå ut med.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Först och främst, vad är det för fel med homoerotism? Homosexuella har väl lika stor rätt som andra att vara erotiska?
För det andra, vapen och rustningar var minst lika tunga under antiken som på medeltiden. Alla som har minsta lilla erfarenhet av välgjorda kopior av medeltida svärd vet att de knappast kan kallas tunga. Brons är, jämfört med järn en väldigt tung metall och har du en utrustning som består mer eller mindre helt av brons så kommer du upp i åtskilliga fler kilon än till exempel en plåtrustning.
För övrigt så har man aldrig bara "snörat på sig sina sandaler och gårr ut och slagits" (kollar man dessutom på vasmålningar från antiken ser man att många av dem är barfota

), strid har alltid varit en fråga om förberedelser. Ju bättre förberedd du är, dessto större chans att överleva har du.
Sen för att återgå till antik stridskonst. Discovery visade en dokumentar om just stridandet i filmen Troja. I intervjuer så stridskoreograferna att de hade kommit fram till att spjutet var det tuffaste vapnet man kunde ha, både när det gäller effektivitet och ren macho-faktor, men eftersom folk idag tycker svärd är tuffare så hade man med flit lagt in mer stridsscener med svärd. Alltså, vill du vara en tuff grekisk hoplit, vässa spjutet.