Tja, min tanke slog mig när jag som vanligt besökte deltog i vikingarnas övningar i Gbg. Nu var jag ganska mentalt sänkt av nya mediciners biverkningar, men det gjorde å andra sidan att min kritiska aspergersida kom fram mer och började fundera.
1. Handskar måste alla ha, visst, det köper jag. Men argumentet att huvudskydd och eventuellt kroppskydd bara leder till att man lär sig dåliga tekniker köper jag inte. Framförallt inte huvudskydd.
Isåfall skulle man kunna studera det illustra senromar/tidiggermanska sällskapet Comitatus från brittiska öarna. (Kolla in deras digra bilder och artikelarkiv föresten... mycket kul)
http://www.comitatus.net/research.htm
http://www.comitatus.net/combat-notes.htm
De ser det faktum att romarna så gott som aldrig använde stridshandskar, och hävdar att med rätt teknik behövs inga handskar.
Hursomhelst kommer vi i ledungen alltid att kräva någon form av huvudskydd, om så bara en pansarkveiv. Ditt eget huvud är ditt ansvar och den dagen någon verklig olycka händer (för alla kan ha en dålig dag, även veteraner) så spelar det ingen roll om det var fråga om "oren teknik" eller snubbling, det går illa i vilket fall.
Dessutom har jag upptäkt en sak som jag retar mig på, och det är hur yxor används med svärdstekniker, exempelvis en massa för stöt. Om yxan är försedd med en framskjutande egg eller spets, så är set helt okej, men när alla yxor räknas som att kunna sticka, eftersom regeln säger att metall är farligt.
Jag finner dock att detta bör nyanseras. Överarmen som standard gör att man får mer alternativ till att använda yxan, samt överarmen är ett säkrare träffområde.
Likaså bör man fundera på restriktionerna om hur man stöter med spjut. Insidan av låren är kanske inte så käkt, men om fram och utsida tas bort, förlorar vapnet mycket av sin historiska dimension. Dessutom bör skärande attacker med längre spjut vara självklara.
Detta bör leda till en något mer "realistik" strid, och för mig är själva återskapandet lika viktigt som "sporten". I nulägen så gynnas svärdet på bekostnad av de andra vapnen, såvida inte överarm tillåts.
En fråga till angående härkamp, är huruvida man inte borde införa någon form av regel som gynnar bärande av skydd. Som nu är gynnas den oskyddade krigaren helt enkelt för att denne kan röra sig smidigare.
Att en person med exempelvis hjälm och vapentröja måste träffas två gånger för att bli fälld, såvida inte träffen tar ett oskyddat område, kanske tre gånger för mer bepansarade personer.
Jag undrar vad ni tyckjer?
Huscarl måste vi såklart ha med, och jag tror att det är viktigt att för publik annonsera att vi då visar en ännu mer trovärdig bild av striden, då alla områden räknas.
Ja, det var det. Låt höra och diskussionen flöda! Flera här tränar Hema och re-enactment, så jag tror att vi borde kunna komma fram till något. Min dröm är att få fram ett härkampssystem som är något mer "purjo" och som inte ensidigt gynnar svärdet framför andra vapen, utan att det urartat till Vitrysk slakt.