av John-Kompani Bastard » 4 februari 2003, 23:48
Vad menar ni med "hva som er evt. danske/tyske leiesoldater, dvs. profesjonelle legosoldater"? I den danska hären bör väl främst vasaller(med följen) med obligatorisk rusttjänstskyldighet till kungen ha utgjort den större delen under den aktuella tidpunkten. Inte för att jag tvivlar på att det kan ha funnits soldater med i den danska hären som fått betalt, men är det inte något förhastat att uttrycka sig som du/ni gör, speciellt som den faktiska kunskapen om härens utseende, rekrytering och färdväg vid det angivna tillfället är mycket litet.
Det måste väl ändå ses som troligt (om man vågar dra paralleller med kontinenten) att fler på den danska sidan var där i egenskap av vasaller av något slag än som regelrätt betalda soldater. Sen kan ju omfattningen av legosoldater i krig här uppe under 1300-talet säkert debatteras uttömmande, men att de skulle dominera ett krigståg liknande det mot Gotland 1361 är jag obenägen att hålla med om. Det beror ju också på hur man definierar legosoldat. Bör t ex Joinville betraktas som logosoldat när han tar emot en pengaersättning av St Louise för att stanna i det heliga landet under 7:e korståget. Block tolkar istället detta i termer av en vasalls skiftande lojalitet. Joinville var Hertigen av Champagnes direkta vasall, inte kungens.
Jag vill utöver ämnet bara nämna att när man i krigsvetenskapliga kretsar talar om en professionalisering av en krigarklass så menar man mycket mer än att en krigare tar betalt för att strida=legosoldater i modern terminologi.
I västerländsk krigshistoria avser begreppet professionalisering den process som inleddes under 1700-talet. Huvudtesen enligt Janowitz (den store teoretikern på området) är att professionalisering har att göra med en (för att förenkla det mkt grovt) ändrad och mer yrkesinriktad inställning till sitt yrke.
Jmfr professionell sjukvård? Kanske inte så många som skulle kalla den medeltida sjukvården professionell i de fall när betalning krävdes.
Att krigareliten/ädlingarna/riddarna/och även vissa ofria (läs Bloch så får man sig en tankeställare om svårigheterna för dåtidens människor att dra gränser mellan olika sociala skikt) hade krig och ett krigiskt leverne som livsuppgift kan inte heller kallas professionellt. Engelskan har ett underbart ord: vocational som klart skiljs från professional hos Janowitz.
Att skilja mellan soldater i de danska och svenska härarna är väl intressant, men minst lika intressant vore väl att kunna skilja mellan olika delar av den danska hären, kanske jag har fel och alla var legoknecktar. Det lär väl dock tyvärr bli svåra att säga nått mer säkert om, speciellt då benen sorterats om, som Henrik nämner.