av BlindAnders » 7 februari 2004, 22:44
Helt riktigt att man inte hade något skydd av typ ringbrynja vid platsen för riddarens ben. Du svarade själv på din fråga om att man fastnar med sporren i ett sånt fall.
Professor Erik Nylen har skrivit en mycket intressant artikel om ridkonstens utveckling, vad gäller hästar och utrustning. Den artikeln finns med i Gotländskt arkiv från 1997. Artikeln behandlar i synnerhet den unika charnersporren som man hittat på Gotland i ett fåtal exemplar. Se vidare mitt inlägg under marknadsplatsen.
Men man kan undra hur man kunde använda så groteskt stora sporrar som dök upp under senare delen av medeltiden, med stjärnklingor som var dm långa och sylvassa, eller de tidigare "pik"sporrarna som likaledes var oerhört vassa att använda på fel sätt. Nu kan man ju hoppas och förmodligen även veta att dessa riddare tränade med sina hästar dagligen, var mer eller mindre ett med sin häst och därav hade kunnandet att använda dessa hjälper på rätt sätt. Vi som rider idag, vi arbetar med våra hästar kanske max en timme per dag, vad blir det för ett samspel kan man undra. Sen ska tilläggas att dessa hästar som användes då var ofta av en grövre typ och kanske behövde man då en finare typ av hjälp för att få till stånd tvära kast och vändningar, levader etc på den där millisikunden innan fienden var över dig. Vad vet jag, jag bara spekulerar.
Anders