OK, nå'nstans på forumet, under en troligen helt irrelevant rubrik (jag har letat i en kvart), frågade Arild om någon visste något om boken "Encountering medieval textiles and dress" redigerad av Desirée Koslin och Janet Snyder. Bl a undrade du om du skulle lägga 500 spänn på den. Jag har äntligen fått den på fjärrlån och läst halva och känner nu att jag kan svar på den fårgan. Nej, Arild, jag tror inte att du ska lägga 500 spänn på den, det ska däremot jag göra. Det är en samling uppstaser där de flesta lagts fram vid "the international medieval conference" vid universitet i Kalamazoo. En av dem behandlar textilproduktion utifrån arkeologiska fynd, men då inte föremålsinriktat utan mer inriktat på organiseringen av produktionen och om det var för avsalu eller inte (700-900-talets England). De andra artiklarna tar upp saker som defintionen av det sociala självet genom kläder, behovet av klädesmässig distinktion mellan präster och lekmän i det merovingiska och karolingiska Frankrike, hur klädesdetaljer i konst används för att markera "den andre" mm. Jag avråder dig inte från att köpa den om du är intresserad av dessa saker, men försök få in den på fjärrlån först eller nå't. Det var så jag gjorde med "Medieval Tailor's assistant" och det sparade mig 500 spänn eftersom jag då kunde se att jag inte behövde den.
Eva