Langue d'oc

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Langue d'oc

Inläggav Sara Lundström » 9 juni 2003, 10:18

Jag håller på med lite hobbyforskning kring katarerna och är lite osäker på uttal av namn o dyl. Jag skulle därför behöva få tag på en bok med occitanska uttalsregler. Känner någon till en sådan?
Sara Lundström

Inläggav David Lindholm » 8 juli 2003, 21:56

Hej!
På Amazon.co.uk kan man hitta en del tex;
An Introduction to Old Occitan (Introductions to Older Languages)
William D. Paden ISBN: 0873522931 ca 24GBP+frakt

Följande kan man hitta antikvariskt;
Syntax of Medieval Occitan (Beihefte zur Zeitschrift fur Romanische Philologie S,)
Frede Jensen ISBN: 3484522089

Det finns betydligt mer material men det är främst av antikvarisk natur. Samtlig vetenskaplig litteratur på området kräver kunskaper i tyska eller franska.

David
David Lindholm

Inläggav Sara Lundström » 8 juli 2003, 22:08

Jo, det är det som är det stora problemet när man vill gräva i katarismen. Tyska kan jag väl, men det mesta är på franska, och där kan jag snudd på inget alls. Jag längtar fortfarande ibland efter att boken "La femme cathare", som jag såg i en museibutik i Carcassonne, ska översättas till egelska, men det är väl bara att drömma vidare. Tack för tipsen, nu har jag något att leta efter!
Sara Lundström

Återgå till Forskning