av Arnaud Guillaume » 5 september 2003, 19:14
Jag har kommit underfund med att "alvdräkten" nog ligger lite utanför ämnet. Däremot måste jag nog hålla fast vid min ursprungliga ståndpunkt att jag faktiskt inte har ett ansvar att vara korrekt klädd när jag går på ett evenemang.
Oavsett vad det är för orsak till att jag kommer i dräkt - för att jag vill visa upp mig, för att det förhöjer min egen upplevelse, vad det nu handlar om - är det fortfarande min ensak. Medeltid är min hobby, något jag gör på min fritid. Jag har varken tagit på mig ett folkbildningsuppdrag självmant eller fått ersättning för det, så det finns faktiskt inga krav som kan ställas på mig. Om jag sen väljer att göra detta i alla fall är det positivt, men inget jag kan klandras för om jag struntar i det.
Att andra besökare sen läser in saker i mitt agerande och ger mig en roll som medarrangör/guide <i>som jag inte har</i> är faktiskt inte mitt problem. Detta gäller oavsett om min dräkt är korrekt eller inte.
Om det finns ett ansvar är det snarast att man, <i>om</i> man svarar på frågor, gör det så gott man kan. Har jag en alvdräkt eller olikfärgade kilar och vet om att det är fel ska jag också tala om detta.
Så ja, alvdräkten är ok - den må vara "fel", men det är T-shirt också. Om jag nu stör mig på att hälften av besökarna kommer i lajvkläder kan jag ju göra nåt åt saken, men det är i så fall på mitt eget initiativ...