[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Trollkorsets ursprung?

Trollkorsets ursprung?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Trollkorsets ursprung?

Inläggav Ior » 15 mars 2005, 23:49

Jag undrar om det är någon som vet lite fakta om Trollkorsets ursprung, tidigaste fynd, symbolik mm

Ior
Ior

Inläggav Gorm » 16 mars 2005, 00:39

Jag kanske är dåligt påläst men vad är ett "trollkors"? Har du möjligtvis en bild?

/Johan
Gorm

Inläggav thebastard » 16 mars 2005, 07:57

Om han tänker på samma trollkors som jag så ser den ut såhär.
Bild: http://www.uffes-smedja.nu/trollkors.jpg

Det första jag tänker på när jag ser det är en odalruna.
(Läskig sidonotis. När jag sökte på odalruna fick jag upp massvis med sidor med texter om alla "hemska" nazistsymboler som finns och ungefär lika många new age-sidor. Går det inte att få tag på vettig information på nätet längre?)
thebastard

Inläggav Uffe » 16 mars 2005, 08:10

Hej,

Ja, det vore skoj om det gick att få fram lite mera belagda historiska fakta kring trollkorset. Så här har jag skrivit på min hemsida under Symboler:

<i>TROLLKORSET skyddar enligt gammal folktro mot både ondsinta troll och annant oknytt. Järn och stål är något som trollen inte alls tål, och är det dessutom korslagt så blir effekten ändå större. Amuletten skyddar bäraren, och symboliken i denna eller liknande form har även använts för att skydda både byggnader och djur.</i>

Det är kortfattat vad jag uppfattat från både en del samtal med äldre personer med ursprung i Dalarna-Hälsingland om det har någon signifikans, samt från litteratur om folktro. Så vitt jag förstår har trollkorset använts som skydd för både människor, djur och byggnader.

Jag skulle kunna misstänka att det här med att troll och oknytt inte tål järn och stål är en mycket gammal föreställning från förkristen tid, och att trollkorsets korsform möjligen kan ha kristen influens. Fast å andra sidan har liknande korsformer, t.ex. på byggnaders nockbrädor, förekommit långt tillbaka i tiden. Kanske kan trollkorsets form ha med korslagda armar, dvs en skyddsposition, att göra?

Ja, som sagt, det vore intressant med ytterligare faktabakgrund om sådan finnes.

Hälsningar Uffe
Uffe

Inläggav Varja » 16 mars 2005, 08:47

Jag har läst att trollkorset användes främst av gravida kvinnor för att skydda det ofödda barnet. När barnet sedan föddes hängdes trollkorset om barnets hals istället för att skydda barnet fram till någon ceremoni som jag kopplar till dop just nu men det här var före kristnandet.... Det står helt still. Någon som vet något om skyddsceremonier för nyfödda? Jag ska se om jag hittar igen källan till uppgifterna. Måste dock hem och bläddra i böckerna.
Varja

Inläggav Gorm » 16 mars 2005, 09:47

Innan spekulationerna går överstyr; någon som vet när/var/hur ett dylikt föremål påträffats? Går det att datera? Odalrunan låter ju som en influens men å andra sidan så är symbolen ganska enkel och borde kunna uppstå på egen hand. Vidare så <u>behöver</u> inte två korslagda streck per automatik innebära kristen influens, kors förekommer inom de flesta kulturer. Har "trollkorset" påträffats i en kristen kontext så är ju läget ett annat men det återstår att se. :)

/Johan
Gorm

Inläggav Ior » 16 mars 2005, 22:22

Hej!
Det är precis den typ av kors på föreslagen bild som jag menar. Det jag hört är att det skyddar mot troll genom paralysering och att det måste ha varit en tidig symbol för att den skall ha använts parallellt med kristna symboler för att så att säga vara på den säkra sidan. Kopplingen till Odalrunan är också bekant och utseendemässigt har de likheter, men det behöver ju inte alltid betyda något.

Det som vore spännande är att få veta är vart den påträffats först, från när den kan ha tagits i bruk osv.

Jag har förstått att det inte är så lätt att få tag på fakta om detta - det gör det ju inte mindre intressant.

Ior
Ior

Inläggav Sigfuss » 17 mars 2005, 09:16

Vad jag har läst i litteratur om folktro så har det sin grund i kyrkans skepsis mot de gamla hedniska kvarlevorna som sågs som ondskans företrädare här på jorden. Naturligt var att korset ansågs bringa kraft och alla oknytt skydde korset såklart. Järnet har länge ansett ha stor kraft inte bara här i norden.
Kors ristade man ju in överallt, t-ex så skyddade ristade kors i dörrkarmen mot att troll tog sig in i huset och rövade små barn. Det här trollkorset påstås ha många kvalitéer, bland annat så skall man genom detta kunna se allsköns troll och annat oknytt som annars är osynligt för det mäsnkliga ögat, det krävs dock att korset är tillverkat på "rätt" sätt, det vill säga besvärjt av en "klok gumma" under det att det smids.

Vill du veta mer om folktro så rekommenderar jag Ebbe Schöns bok "Folktro från förr" att njuta av.
Sigfuss

Inläggav Peter_Wrede » 17 mars 2005, 13:11

Angående trollkorsets "kristenhet": Vrid det 90 grader åt valfritt håll och du får en symbol inte helt olik den kristna fisken som användes innan korset. Det kan vara jag som övertolkar, men det är en möjlighet.

Att troll och annat övernaturligt inte tål järn och/eller stål är kanske en förkristen föreställning, men den har levt kvar långt in i våra dagar i foksagor och dylikt. Iofs dyker även Oden och tor upp i många folksagor...
Peter_Wrede

Inläggav Sigfuss » 18 mars 2005, 09:02

Kanske kan ryktena om att det skulle vara förkristet ha att göra med föremåk som dessa:
http://www.ur.se/forntiden/objekt/pict/obj3.jpg

Vad jag vet så finns det inga förkristna trollkors eller ens medeltida bevarade, det enda jag har hört om som skulle vara lite äldre är ett som skall vara från dalarna slutet på 1700 eller början på 1800 - det vore kul om någon kan bekräfta eller dementera det.

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Fredde » 29 maj 2005, 13:46

Angående vad "thebastard" säger så använde ju (och använder iochmed nynazisterna) nazisterna många symboler för att Hitler fattade tycke för den fornnordiska kulturen och dess symboler, vilket inte är så konstigt för att de är otroligt vackra!
Fredde

Inläggav elin » 31 maj 2005, 19:31

Det var smeden Kari Erlands från Västerdalarna (numera Gotland) som lanserade trollkorset i järn för ett 15-tal år sedan. Hon mönsterskyddade det inte, och har förgäves kämpat emot plagiatörer, inhemska som utländska. Ursprunget till trollkorset var ett skyddstecken som fanns (ristat?) hemma på hennes morföräldrars gård.
elin

Inläggav Uffe » 1 juni 2005, 08:27

Hej igen,

Ja, jag känner mig nödgad att kommentera Elins inlägg lite grann. På min hemsida har jag skrivit följande om detta:

<i>"Vem äger rätten till gamla symboler?

Man kan notera att en viss, ibland lite förbistrad debatt förekommer om vem som var först med en viss design eller idé, både inom smedskrået och andra hantverk. När det gäller smide så finns det flera som gör smycken baserade på t.ex.spiralen och ormen, och andra exempel är torshammare, trollkors osv.

Alla dessa symboler har funnits med sedan lång tid tillbaka, och därför tycker jag inte att det är rimligt att någon skulle ha rätten till symbolen som sådan. Det unika för varje hantverkare är hans eller hennes egen tolkning och design, och jag gissar att det finns marknad så det räcker för alla. Om man framställer sina alster med traditionell teknik så finns det inte några snabba genvägar, och det tar sin tid för varje sak man gör (det gör det för mig i alla fall....). För min del så blir det ett mycket begränsat antal smycken t.ex. under ett år."</i>

Om Kari Erlands var först i "modern tid" att göra trollkors i järn eller inte vet jag inte, men oavsett det så kan man inte mönsterskydda en symbol av det slaget så vitt jag förstår.

Men som hantverkare kan det vara frustrerande att se mer eller mindre taffligt gjorda efterapningar masstillverkade i låglöneländer saluföras på diverse marknader och hemsidor. Just trollkorset och solspiraler är typexempel på det. Jag har för egen del sett bland annat kopior av mina armringar och ljusstakar i amerikanska webbutiker, och jag råkade till och med på en smed på en marknad som kopierat både mina designer och texter rakt av.....

Även om man nu skulle lyckas mönsterskydda sin design, så är värdet av det ganska begränsat i praktiken, speciellt om kopieringen sker utanför Sverige. Att som privatperson eller egenföretagare försöka driva en process mot ett mönsterintrång kräver rejält med pengar och juridiskt kunnande, och chansen att lyckas är inte speciellt stor.

Nej, då tror jag det är betydligt mer konstruktivt att se till att de alster man producerar håller en hög kvalitet, och konkurrerar med det istället för att lägga energi på en ibland ganska småaktig debatt om vem som var först med det ena eller det andra - speciellt om det gäller gamla symboler eller liknande. Som sagt, god kvalitet, personlig tolkning och snygg design är det bättre att fokusera på.

Mvh Uffe
Uffe

Inläggav Heinrich H » 1 juni 2005, 11:19

Hej Uffe,

Undrar om du har någon källa till trollkors som visar att det fanns i smidd form innan Kari smidde sina första ?

Tecknet på en vägg i västerdalarna kan ha varit ett luffartecken från seklets början, om man vill vara lite försiktig. Det kan också varit ett ägarmärke.
Hur är det med arkelogerna här, har ni något fynd att hänvisa till ?

Heinrich H
Nyfiken och källkritisk )

(Hoppas att du haft glädje av böckerna.)
Heinrich H

Inläggav Uffe » 1 juni 2005, 13:02

Hej!

Jo tack, böckerna har varit till glädje och nytta. Riktiga praktverk, får man säga.

Nu var det några år sen jag rotade runt i databaserna, men jag hittar några snarlika föremål i alla fall vid en snabb sökning:

http://www.historiska.se/collections/fo ... ildID=2148
http://www.historiska.se/collections/fo ... ildID=3117
http://www.historiska.se/collections/fo ... ildID=2873

Sen vet jag att jag såg några föremål i den norska motsvarigheten också, men jag återfinner inte dessa för tillfället. Adressen dit är

http://www.dokpro.uio.no/arkeologi/oslo/hovedkat.html

för den som är duktig på norska.

Jag har hört sägas att en ranglestav (eller skrammel m.fl. benämningar) skulle använts för att rensa en plats från icke önskvärd närvaro under hednisk tid inför blot, ceremonier och ting. Kan det möjligen finnas någon koppling mellan trollkorset och dessa ranglestavar, tro? Funktionen skulle ju vara snarlik, verkar det som.

Fyndet från Gällivare är ju rätt likt trollkorsets nederdel, men eftersom det bara är fragmentariskt är det svårt att avgöra hur ursprungsformen var. Intressant att notera är att ranglestaven ovan faktiskt är hittad i Dalarna.

Mvh Uffe
Uffe

Återgå till Forskning