Last man standing

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Last man standing

Inläggav PPJJ » 15 juni 2007, 19:21

Jag undrar om uttrycket "last man standing" kommer från ett "slag" nångång långt tillbaka där fördömda brottslingar skyfflades upp på en tak, liknandes en stor arena på en större fästning( hinner inte formulera mig bättre just nu ).
Där började fångarna slås och folk som förlorade puttades ut över kanten och föll mot säker död. En skulle stå ensam kvar.
Stämmer det här?
Jag vet med mig att jag har hört nåt liknande sådant här, och drog historien för min bror, som va tveksam till dess "entertainment value " då detta antas hänt på en ganska avskild plats och få åskådare.
Som liten grabb läste jag även en serie( 3-4 tidningar på följd ) där det berättas om ett samhälle långt tillbaka i tiden. I en del i serien ska det slås i en liknande sjukamp där en gren är just " last man standing "
PPJJ

Inläggav Lillith » 16 juni 2007, 00:24

På vintrarna när vi var små så lekte vi ibland något vi kallade för "herre på täppan" som gick ut på att man klämde in sig så många som fick plats på en uppskottad snövall och sen knuffades man och kravlade och hade sig tills någon stod ensam kvar.
Iden är däkerligen rätt gammal och det känns som en sån där grej som skulle kunna ha förekommit på lite alla möjliga håll i världen i olika allvarlig form.
Lillith

Återgå till Forskning