av jcm » 7 oktober 2011, 08:06
Observera att det endast var riddarna som bar röda tabarder med vitt malteser sedemera vitt latinskt kors på sina tabarder, märk väl att jag faktiskt var tydlig med att poängtera att det var ett beslut från påven att riddarna skulle särskiljas från de övriga bröderna genom att bära en röd tabard med kors istället för som tidigare en svart.
De bröder som ej var riddare (senare endast av adlig börd)var stridande bröder som fortsatte att bära svarta kläder/tabarder i strid.
Det som skilde den skadevårdande delen beståendes av präster och munkars klädsel mot den skadealstrande var den att det endast var präster och munkar som fick bära det "moderna" åttatungade malteserkorset, det som smalnar av mot mitten.
Det åttatungade malteserkorset fanns även i en version som ej smalnade av mot mitten och det korset fick övriga stridande bröder använda.
Ännu senare så godkändes det att riddarna över sina röda tabarder fick bära svart mantel med det vita åttatungade malteserkorset som smalnade av mot mitten, observera svarta mantel, eftersom den mörkbruna annars var den som bars av övriga stridande bröder.
Det vanliga latinska korset i vitt mot svart botten bars i det tidigare skedet av hospitalierordens soldater, men kunde även synas på en del tabarder som bars av de första ordensriddarna samt "brother sergeants at arms".
De källor jag har hämtat min information ifrån är ifrån böcker, samt ifrån en heraldiker samt en doktor i historia, två personer som jag har hyser full tillit till.
Självklart så måste man ha varit med på plats och följt de olika händelserna inom hospitalierorden/johanniterna för att kunna återge det hela på ett 100% korrekt sätt, och det kan ju ingen av idag göra.
Det man däremot kan göra är att luta sig åt kvalificerade och mindre kvalificerade påståenden, och givetvis inte glömma av källkritiken då man läser historiska böcker.
Doktorn i historia påpekade även att det kan ha förhållit sig så att korsens storlek, placering och utséende kan ha skilt sig något från region till region, land till land.
Alla stridande bröder, vare sig de var riddare inom Orden eller soldater, serganter kallades för hospitalier/johanniterriddare, detta bör klargöras så att inte eventuell ihopblandning görs.
Med : ) hälsningar
Joachim Stjernberger