av Matti » 8 februari 2008, 12:34
Hmm... saker vid knäna är ju ssåååå... praktist.
Jag vill se fynden först, men är hon den jag tror så snackar vi om en person med tämligen egna idéer och som tror tämligen bergfast på dem. Hur stämmer denna tolkning med exempelvis Ibn Fadlans beskrivning av kvinnornas dräkter?
Den där dräkten skulle för övrigt dissas stenhårt av kvinnorna på Eketorp. Försök jobba i det där! Släpp är så himla käckt i lera och dynga. Det räcker med en fotsid kjortel för att förstå eländet. Som sagt, det stämmer inte med hur de gotländska spännena placeras.
Att folk inte skulle gått med linnesärken synlig och att kyrkan skulle börjat att predika mot det, trams, de hade andra saker att ge sig på först. Verkar mest vara ren "christianbashing".
Hängselkjolen som den har tolkats är mycket mer i överenstämelse med en utveckling från Peplosen. Dessutom måste vi isfåll ifrågasätta om den hängselkjol vi se där har något som helst gemensamt med hängselkjolar från exempelvis Hedeby som tolkats som havande intag och snörning för att vara tajta, något som framhäver former och som kyrkan hade en tendens att gnälla över. Men en sådan tajt tub har inget gemensamt med det där.
Ej heller så går den ihop med den finska dräkten som vi känner den, som hat tolkats som en mer konservativ peplosvariant.
Hon tar ett fynd och skriver om allt. Ja, way to go...
Men det betyder ju inte att hennes tolkning av just den graven är felaktig. Men bara för att hon hittar två spännbucklor i en annorlunda position, så betyder det ju inte att alla andra spännbucklors funktion är feltolkad.
Till syvende och sist är spännbucklan ett spänne och kan fästas var som helst om du vill. I en annorlunda kulturkontext kan ju bucklan brukas hursomhelst, utan hänsyn till tidigare funktion.
De kan mycket väl brukats på olika sätt. Men det där är ta mig tusan en av de mer apparta dräkter jag sett!
Låt oss anta att tolkningen är korrekt. Ja, då måste det vara en mycket symbolisk dräkt. Den kan knappast bäras till vardags, då släppet blir garanterat skitigt på en gång. Så återstår väldigt högt uppsatta personer med trälar som gör jobbet eller rentav en slags ämbetsdräkt för någon som inte gör annat.
Om jag börjar se tonvis av folk springa runt sådär så kommer jag att undvika vikingatid komplett.
Men spring föralldel i linnesärk på sommaren, det är förmodligen väldigt korrekt för vardagsbruk, även bland hårt arbetande folk efter kristendomen.
Vad som kan ha let till en sådan dräkt är omlottkjolarna från järnåldern, men då har man verkligen minskat på tyget.
Skulle vara intressant att ha tillgång till alla fynddata så man kan bilda sig en egen uppfattning. Innan dess köper jag inte hennes tolkning.